F1 2018: Formule 1 is een Amerikaanse sport geworden, en dat doet de gamereeks veel deugd

Formule 1 is sinds kort in Amerikaanse handen, en dat merk je niet alleen op televisie. Ook de gamereeks profiteert van de vernieuwingen en dat levert een spel op dat z'n voorgangers ver achter zich laat. Wij hebben 'F1 2018' getest, en dit is waarom we het iedere Formule 1-fan aanraden.

Geen enkele sport ter wereld is zo vernieuwend als de Formule 1. Zeker sinds Bernie Ecclestone z'n greep heeft moeten lossen en Amerikanen er alles aan doen om F1 spannend en spectaculair te maken, mogen we ons jaarlijks aan een paar nieuwe regels verwachten. Dat is een zegen voor een gamereeks die ieder jaar opnieuw verschijnt en eigenlijk niet meer kan doen dan de sportieve actualiteit volgen. Behalve nieuwe piloten, een nieuw circuit en misschien nieuwe krachtverhoudingen, kan je enkel proberen om grafisch een beetje te verbeteren.

Meer spektakel

Daar krijgt de FIFA-reeks ook jaarlijks mee te maken. De games bereiken intussen een hoog niveau en het moet niet eenvoudig zijn om het spel na de release in september telkens weer naar de tekentafel mee te nemen voor een volgende editie. Maar als de sport zelf voortdurend verandert, dan kunnen de makers van games tevreden zijn. Eén van de grootste vernieuwingen dit jaar zit misschien niet in de regels, maar wel in het feit dat F1 een hele show aan het worden is. Na de finish hebben de piloten amper hun helm afgezet of ze moeten al een eerste interview geven. Alles voor het publiek!

Dat interview gebeurt in F1 2018 nog wel op de ouderwetse manier, met een knappe journaliste die je na iedere race komt vragen hoe het is geweest. Helaas zijn het geen vragen waarmee ze een Pullitzer kan winnen, maar het is duidelijk dat je antwoorden je reputatie bij het team waarvoor je rijdt, en de rivaliteit met teamgenoot moeten aanpassen. Toch is de race meer dan ooit een televisieprogramma geworden. Voor het begin van een sessie krijg je beelden vanuit de pit, voor de start van een race loop je mee over de startgrid. Ook leuk dat we tegenwoordig een warm-up lap kunnen rijden.

Oefenritten

Natuurlijk blijft F1 2018 een game voor racefans. In tegenstelling tot echte simulators ga je hier het vak niet leren. Als je bijvoorbeeld naar het stuur van een F1-wagen kijkt, dan snap je dat een totaalervaring onmogelijk te vertalen valt. Bij Project Cars 2 vloeken we nu nog altijd wanneer we er maar niet in slagen onze wagen een hele ronde op de baan te houden. In een game rond F1 zou zoiets dodelijk zijn, en zouden gamers meteen afhaken. Dus in dat opzicht hebben de makers wat ons betreft een middenweg gevonden. Wie echt wil afzien, kan natuurlijk alle vormen van hulp gewoon uitschakelen.

Er zijn ook inspanningen geleverd om zo'n raceweekend wat boeiender te maken. Vroeger zou je haast meteen naar de kwalifcatiesessies en de race gegaan zijn, maar je zou zo vergeten dat er ook nog drie oefensessies zijn waarin je wagen wordt afgesteld. De game biedt verschillende oefeningen aan die al dan niet nuttige informatie opleveren. Je verdient er vooral research-punten mee die je uiteindelijk een betere wagen zullen opleveren. En eigenlijk zijn de oefeningen wel leuk om te doen ook.

Je doet die oefeningen telkens op een nieuw circuit, dus zo blijven ze wel afwisselend. Hoewel je na een tijdje natuurlijk ook wel de neiging zult hebben om ze over te slaan. De twee belangrijkste zijn een simulatie van de kwalificatiesessie en de race. Telkens mag je helemaal los gaan tijdens enkele rondjes om een zo snel mogelijke tijd neer te zetten. Vraag is wat ze volgend jaar kunnen bedenken om die oefenritten boeiend te houden. Misschien hebben de Amerikanen nog wel een idee.

Vettel lijkt op Vettel

De graphics hebben zeker een stapje voorwaarts gezet. Tijdens een race zat dat al goed, maar nu komt ook het gebeuren rond de race veel geloofwaardiger over. Tussen de sessies door zit je ergens aan een laptop je berichten en gegevens te bekijken. Rij je voor Ferrari, dan komt bijvoorbeeld Sebastian Vettel voor je neus zitten. En ook tijdens de podiumceremonie is het veel aangenamer om piloten te zien die realistischer zijn geworden. Tot slot zijn we ook over het geluid van de motor heel positief. Zeker als je in een snelle ronde over het circuit racet, draagt dit bij tot een heerlijke beleving.

Conclusie: 9/10

F1 2018 is met voorsprong de beste game uit de reeks. Bugs zijn aangepakt en de game is ook overal verbeterd. De makers hebben hun best gedaan om deze game zo veelzijdig mogelijk te maken. Zo zal je tussen twee races door bijvoorbeeld soms uitgenodigd worden om aan speciale evenementen deel te nemen. Dan kom je achter het stuur van klassieke wagens te zitten. Die optie kan je trouwens ook buiten de carrièremodus spelen. Om maar te zeggen dat F1 2018 veel meer dan enkel F1-fans wil aantrekken.

Misschien nog één tip voor iets wat wij een beetje lastig vonden: test je vaardigheden eerst eens met een paar races voor je aan je carrière begint. Je kan meer dan ooit perfect de moeilijkheidsgraad van AI's instellen, maar van zodra je carrière begonnen is, ontbreekt de optie om dit aan te passen. Zo loop je het risico dat je ofwel nooit een race kunt winnen, ofwel altijd met een minuut voorsprong over de streep komt. Net zoals in het verleden is het belangrijk om een niveau te vinden dat je op het lijf geschreven is.

Maar laat dat niet meer dan een voetnoot zijn. Wij spelen deze gamereeks al sinds de eerste titel in 2009, en uiteraard hebben we ook nog veel games van voor deze serie gezien. En als we toen hoopten dat ooit de perfecte F1-game zou worden gemaakt, dan hebben we het gevoel dat deze nieuwe game er heel dichtbij komt. Op naar volgend jaar!

Lees meer