Tesla blijft toch op de beurs: Elon Musk trekt z'n staart in

Elon Musk blijft z'n beleid voor Tesla vooral via Twitter verkondigen en nu heeft de CEO van het bedrijf opnieuw een aankondiging gedaan: Tesla blijft een beursgenoteerd bedrijf. Een maand geleden had Musk de aandeelhouders doen schrikken toen hij aankondigde terug privé te willen gaan.

Eén maand geleden: Elon Musk, de CEO van elektrische autobouwer Tesla, tweet dat hij het bedrijf van de beurs wil halen en zijn aandelen terugkopen. Maar een paar weken verder, trekt Musk z'n staart in: de beurscrash die volgde op zijn aankondiging, de boze aandeelhouders en wat tijd hebben hem doen beslissen om het bedrijf toch op de beurs te laten.

Beurscrash

Musk had eerst laten uitschijnen dat de financiering voor de terugkoop al rond was, aan zo'n 420 dollar per aandeel. Toen hij dat aankondigde, stortte de prijs voor aandelen van Tesla op dramatische wijze in. Hij kreeg veel kritiek over zich heen. Het is dan ook niet de eerste keer dat één tweet van Musk nogal zware effecten op de waarde van de aandelen.

Musk gaf ook wat uitleg over de plotse ommezwaai. Blijkbaar was die financiële situatie toch niet zo helder als hij had laten uitschijnen. 'Uit de feedback die ik kreeg, is het duidelijk dat de meeste bestaande aandeelhouders liever hebben dat we een publiek bedrijf blijven. Een aantal grote aandeelhouders hebben mij uitgelegd dat interne regels hen beletten om fors te investeren in een privaat bedrijf. Ook is het niet duidelijk hoe kleine beleggers aandeelhouder zouden kunnen blijven. Kort samengevat was de reactie bij de aandeelhouders: 'Alstublief, doe het niet.''

Winstgevend

Tesla is al even verlieslatend en Musk heeft beloofd dat hij het bedrijf binnen enkele jaren winst zal laten maken. Maar zowel het fabricatieproces als de verkoop, blijft Tesla parten spelen. Er moeten meer wagens geproduceerd worden om Tesla winstgevend te laten worden.

Los van de winstgevendheid van Tesla, blijft Musk natuurlijk een flamboyante zakenman, die met z'n persoonlijkheid al voor meer reclame gezorgd heeft dan Tesla kan betalen. Dat dat ook negatieve effecten kan hebben, begrijpen ze nu ook bij de autobouwer.

Lees meer