Blizzard stopt in België met digitale schatkistjes in Overwatch en Heroes of the Storm

De Belgische Kansspelcommissie haalt een slag thuis: gameontwikkelaar Blizzard stopt in ons land met de verkoop van digitale schatkistjes, de zogenaamde loot boxes, in de populaire games Overwatch en Heroes of the Storm. 

Alle spellen met deze virtuele schatkistjes overtreden volgens de Belgische Kansspelcommissie de wet. Als de spellen niet worden aangepast, kunnen boetes worden opgelegd van maximaal 1,6 miljoen euro en er kan tien jaar gevangenisstraf worden opgelegd.

De Belgische Kansspelcommissie vindt dat de digitale schatkistjes tegen de kansspelregels zijn. Blizzard zegt verrast te zijn door de conclusie van de Belgische Kansspelcommissie en deelt de opvattingen over de loot boxes niet. Desondanks ziet Blizzard geen andere oplossing dan "deze interpretatie van de Belgische wet te volgen".

Nog wel met punten

Spelers kunnen loot boxes kopen om nieuwe voorwerpen te krijgen, zoals kleding of wapens. Kopers weten van tevoren niet wat er precies in de kistjes zit. Daardoor ziet de Kansspelcommissie het als gokken. Om zeldzame spullen te krijgen, moeten ze doorgaans veel schatkistjes kopen.

Hoewel het onmogelijk wordt om loot boxes te kopen met echt geld, wil Blizzard wel dat de Belgische gamers de kistjes kunnen kopen met punten die ze in het spel verdienen. De maatregel geldt niet voor spelers van Overwatch en Heroes of the Storm in andere landen.

Overwatch wordt beschouwd als een van de beste videogames aller tijden, en ontving naast de andere onderscheidingen ook talrijke prijzen voor het spel van het jaar. Het spel is ook erkend als een eSport, waarbij Blizzard zelf helpt bij het financieren en produceren van professionele competities, zoals de Overwatch League. Meer dan 40 miljoen mensen spelen de game wereldwijd.

Eerdere aanpassingen

In juni bleek uit onderzoek dat verschillende gamebedrijven geen gehoor hebben gegeven aan de eis om verslavende elementen uit hun games te halen. Eerder deze week werd bekend dat de NBA 2K-basketbalgames het in Nederland en België onmogelijk maken om van echt geld loot boxes te verkopen of de inhoud ervan te verhandelen. Er zijn ook al aanpassingen ten aanzien van de lootboxes doorgevoerd in games als Counter-Strike: Global Offensive en Dota 2.

24 miljard per jaar

EA zei in eerder in een verklaring dat hun games geen vorm van gokken zijn. "We zijn ervan overtuigd dat onze games aan wetten van over de hele wereld voldoen. We nemen onze verantwoordelijkheden erg serieus."

Volgens onderzoeksbureau Juniper Research verdienen grote bedrijven dit jaar zo'n 24 miljard euro aan de virtuele schatkistjes. Als er geen regulering plaatsvindt, groeit de markt volgens schattingen in 2022 naar een omzet van 40 miljard euro per jaar.

Lees meer