Google gaat met YouTube Music directe concurrentie aan met Spotify en Apple Music

Google begint vandaag met YouTube Music in ons land, een eigen muziekstreamingdienst. Ze proberen naar eigen zeggen het beste van YouTube en Google naar de muziekliefhebber te brengen omdat meer en meer mensen hun muziek streamen. Sinds juni bestaat YouTube Music al in 17 andere landen.

Google lanceert vandaag haar eigen streamingdienst YouTube Music in België. YouTube krijgt elke dag al ongeveer een miljard unieke bezoekers en YouTube Music moet daar een aanvulling op worden. Er komen twee versies van de app: een gratis versie, met reclame, en de Premium-versie van 10 euro per maand zonder reclame. Je krijgt ook de mogelijkheid om de muziek te downloaden. Dat is wellicht ook de reden waarom YouTube massaal de strijd aangeboden heeft tegen downloadsites.

Spotify absolute koning

Het is geen evidente keuze van Google, want ze krijgen bikkelharde concurrentie van het Zweedse Spotify en van Apple Music, dé streamingdiensten bij uitstek. Ze hebben allebei door de jaren heen een gigantisch klantenbestand opgebouwd.

In juni 2018 had Spotify wereldwijd 83 miljoen betalende gebruikers. Apple Music heeft er zo meer dan 50 miljoen. In de VS stijgt aantal betalende Apple Music-gebruikers sneller dan bij Spotify. Toch is het duidelijk dat mensen steeds meer bereid zijn om te betalen om muziek te streamen en dat heeft Google op ideeën gebracht.

Meer suggesties

De app Play Music van Google bestaat al langer. Daarmee kan je muziek downloaden en beluisteren. Maar met YouTube Music hopen ze bij Google meer te kunnen bieden. Zo weet YouTube, en bij uitbreiding Google, alles over de gebruiker. Op die manier zijn ze van plan om muziekkeuzes aan te bieden die het best passen bij de individuele gebruiker. Meer nog: als je bijvoorbeeld thuis, bent krijg je suggesties voor meer rustige muziek. Als je daarentegen in de fitness zit, zal je meer uptempo-nummers zien verschijnen. En de gebruiker krijgt ook suggesties op basis van zijn zoekopdrachten.

Kolossaal aanbod

Een extra voordeel van YouTube is natuurlijk de immense catalogus van muziek, video's, vlogs, reviews en eigen content.

Omdat YouTube een onderdeel is van Google worden er ook algoritmes en machine learning in de strijd gegooid. Daardoor krijg je betere, meer toegepaste en persoonlijke suggesties dan op Spotify of Apple Music.

Gaat YouTube Netflix imiteren?

Aangezien het aantal betalende gebruikers van Spotify en Apple Music blijft stijgen, is er een grote kans dat YouTube Music, met de gigantische catalogus van YouTube, ook succesvol zal zijn. Bovendien heeft YouTube, net zoals Netflix, een aantal series geproducet, die kijkers met een Premium-abonnement gratis kunnen bekijken. Wel zijn er nog geen Europese producties, zoals Netflix die wel heeft. Of er die ooit komen, is nog niet duidelijk.

Lees meer