'De Mol' komt met internationale versie voor streamingdiensten zoals Netflix

Het Nederlandse productiehuis NewBe heeft de rechten gekocht voor een internationale versie van 'De Mol' voor digitale platformen. In het verleden is het populaire programma al in zo'n 30 landen uitgezonden, maar nu zal heel de wereld het dus kunnen zien via streamingdiensten zoals Amazon Prime of Netflix.

Het is ondertussen al twintig jaar geleden dat Michiel Devlieger, Bart De Pauw, Tom Lenaerts en Michel Vanhove voor Woestijnvis De Mol bedachten. Het programma was niet alleen een kijkcijfersucces op TV1, het viel ook internationaal in de prijzen.

De Mol won de prestigieuze televisieprijs Gouden Roos van Montreux en brak zo door in het buitenland. In totaal zijn er in ongeveer 30 landen lokale versies van het programma gemaakt en in Nederland, Polen en België is de reeks nog altijd te zien op tv.

The Mole

Dat er nog geen sleet zit op de formule bewijzen de goede kijkcijfers in zowel Nederland als België. Daarvan maakte The New Flemish Primitives, het bedrijf van de productiehuizen Woestijnvis, De Filistijnen en DeMensen, gebruik om The Mole internationaal op de markt te brengen.

"Omdat De Mol op dit moment geen lopende Amerikaanse versie heeft, gaf het een momentum om onze focus met het format te verleggen. In plaats van landen alleen, beschouwen we Over-The-Top (OTT) nu eigenlijk als een op zichzelf staand territorium. Het is bijzonder om met zo’n klassieke hit voorop te lopen in het nieuwe marktlandschap", legt Siobhan Crawford van The New Flemish Primitives uit.

Netflix, Facebook Watch, ...

Die voortrekkersrol mag je letterlijk nemen, want De Mol is het eerste tv-format dat apart rechten toekent aan digitale platformen. "Daar zijn landsgrenzen steeds minder relevant, terwijl grenzen tussen de verschillende platforms juist steeds groter worden. Zo vergt Facebook Watch bijvoorbeeld een totaal andere aanpak dan Netflix, zowel in casting als in release. We hopen onze expertise daarin toe te kunnen passen en zo De Mol in een internationale versie naar de on-demand wereld te brengen", zegt Jeroen Koopman, CEO van NewBe, dat de rechten kocht.

Het Nederlandse bedrijf is gespecialiseerd in het produceren van programma's voor digitale platformen. Welk platform of streamingdienst uiteindelijk de internationale versie zal uitzenden, is nog niet geweten.

Lees meer