Antiracistische American footballer wordt gezicht reclame Nike en veel Amerikanen zijn razend

American footballspeler en mensenrechtenactivist Colin Kaepernick wordt het gezicht van een nieuwe reclamecampagne van Nike. “Geloof ergens in”, schrijft Kaepernick op Twitter. “Zelfs als het betekent dat je alles moet opofferen. Just Do It.”

Colin Kaepernick verwijst met zijn tweet naar zijn protest tegen racisme en buitensporig politiegeweld tegen zwarte Amerikanen. De 30-jarige quarterback was de eerste American footballspeler die in 2016 voor een wedstrijd niet opstond voor het Amerikaanse volkslied. Door zijn acties werd hij wereldberoemd, maar het kostte hem uiteindelijk wel zijn positie op het veld.

Er is geen enkel American footballteam van de National Football League (NFL) die hem nog een contract wil aanbieden. Heel wat zwarte American footballspelers volgden zijn voorbeeld.

Doorn in oog vaderland

Het protest leidde in de Verenigde Staten tot veel ophef. Voor veel Amerikanen staat het volkslied voor een sportwedstrijd symbool voor patriottisme en verzoening.

De actie van Kaepernick werd door veel mensen gezien als een doorn in het oog van de soldaten die voor het vaderland gestorven zijn. De Amerikaanse president Donald Trump deed er in 2017 nog een schepje bovenop door te zeggen dat “de klootzakken die onze vlag niet respecteren”, ontslagen zouden moeten worden.

NFL trekt partij

Dit lokte drastische reacties uit: spelers van verschillende teams en sporten begonnen tijdens het volkslied ofwel te knielen, ofwel weigerden ze het veld te betreden. Daarop riep Trump op om NFL-wedstrijden te boycotten.

De kijkcijfers daalden aanzienlijk en de NFL besloot partij te trekken. In mei kondigde de organisatie aan dat knielende spelers voortaan een boete krijgen.

Nike leverancier van NFL

Met deze reclamestunt neemt ook Nike, één van de belangrijkste leveranciers van de NFL, een groot risico. Bovendien klaagde Kaepernick het merk in het verleden aan.

Ook de timing is vrij ongelukkig. Donderdag begint namelijk het nieuwe American footballseizoen. Het wemelt nu op sociale media van de berichten van Amerikanen die hun Nike-spullen vernielen.

“Nieuwe generatie atleten”

Nike-directeur Gino Fisanotti heeft gezegd dat het merk een nieuwe generatie van atleten wil integreren in de nieuwe reclamecampagne. Nike is van plan om schoenen en T-shirts te maken met de naam van Kaepernick. Bij de stunt zullen ook andere sporters betrokken worden.

De quote van Fisanotti: “Wij vinden Colin een van de meest inspirerende atleten van zijn generatie. Hij heeft de macht van sport gebruikt om de wereld een stapje verder te helpen.”

Lees meer