De laatste plek waar nog geen reclame was, gaat er binnenkort wellicht aan

Raketten, ruimtepakken van astronauten, satellieten: als het van NASA-baas Jim Bridenstine afhangt, staan ze straks even vol reclame als pakweg racewagens, koerstruitjes en voetbalstadia. 

Bridenstine heeft het ruimteagentschap aangemaand om "z'n merk te boosten". Door bijvoorbeeld de naamgevingsrechten op raketten en ruimtevaartuigen te verkopen en de astronauten in reclames en op dozen van ontbijtgranen en blikjes softdrinks te laten verschijnen.

Hoewel ambtenaren benadrukken dat er nog niets is besloten, zou het idee enorme implicaties hebben. Reclame-inkomsten voor door de belastingbetaler gefinancierde overheidsinstanties zijn an sich niet zo nieuw - kijk maar naar de VRT bij ons, maar critici zeggen dat het zo wel erg moeilijk wordt om overheidsambtenaren ervan te weerhouden om openbare functies te gebruiken voor privéwinst. Astronauten zijn misschien wel de meest vereerde werknemers in dienst van de Amerikaans federale overheid, maar het zijn nog steeds ambtenaren die zich aan regels houden, zo luidt het.

NASA is tot nu altijd erg strict vast blijven houden aan het vermijden van reclame. Maar tijdens een recente vergadering van een NASA-adviesraad, samengesteld uit externe deskundigen die het bureau begeleiden, kondigde Bridenstine aan dat hij een commissie opzette om te onderzoeken wat de commerciële mogelijkheden zijn.

De Budweiser Mars Rover of de Coca Cola Lunar Reconnaissance Orbiter?

Er is blijkbaar interesse genoeg van merken om hun logo's te gebruiken op raketten en ruimtepakken. Maar ook de naamgevingsrechten van ruimtevoertuigen lijken populair. Dus, straks moeten we misschien spreken van de Budweiser Mars Rover of de Coca Cola Lunar Reconnaissance Orbiter.

Ook astronauten moeten volgens de NASA-baas "meer open zijn om te participeren in marketing opportuniteiten die ons merk (NASA dus) een duw kunnen geven". En NASA moet volgens hem ook maar ineens kijken naar de toeristische markt; er is volgens hem geen reden waarom er geen ruimtetoeristen naar bijvoorbeeld ISS zouden kunnen.

Trump

Het draait uiteraard allemaal om geld, en NASA heeft er dringend nodig. Bijvoorbeeld om het International Space Station (ISS) draaiende kunnen houden. Trump wil uit dat project stappen, ondanks het feit dat de Amerikaanse belastingbetaler er al meer dan 100 miljard heeft ingestoken, en het momenteel de enige mogelijkheid is voor de VS om nog met mensen in de ruimte aanwezig te zijn. Het Witte Huis en Donald Trump zijn van plan om nog meer te kappen in het budget van NASA en steekt niet onder stoelen of banken dat een vergaande privatisering zich opdringt.

Veel geld

Als NASA zijn commerciële beperkingen zou kunnen versoepelen, zou dat volgens studies aanzienlijke inkomsten kunnen genereren. Uit eentje van het Science and Technology Policy Institute, een federaal gefinancierd onderzoeks- en ontwikkelingscentrum, bleek dat een ruimtestation tussen 455 miljoen en 1,2 miljard dollar per jaar zou kunnen opbrengen door deel te nemen aan allerlei commerciële activiteiten.

De studie schatte dat het leasen van een module van een ruimtestation tot 60 miljoen dollar zou kunnen genereren gedurende 60 dagen, of meer dan 416.000 dollar per dag. Dat lijkt veel, maar niet per se in een wereld waar bedrijven tussen de 8 miljoen en 13 miljoen betalen om golftoernooien te sponsoren, en wel 20 miljoen dollar overhebben om hun merk te koppelen aan de naam van een sportstadion.

Een primeur is het overigens niet: Pizza Hut betaalde in 1999 om z'n logo op een Russische ruimteraket te zetten.

Lees meer