Stanford-professor zegt dat gamen uitstekend middel tegen depressie is

Jane McGonigal, professor aan de prestigieuze Standford universiteit en gameontwikkelaar, heeft op de SuperNova tech-conventie in Antwerpen gezegd dat gamen ons gelukkiger kan maken en dat het een middel kan zijn tegen depressie.

“Ongeveer 2,6 miljard mensen gamen minstens één uur per dag”, begint Jane McGonigal haar voorstellingen op SuperNova. “Eens mens speelt gemiddeld 1,75 minuten per dag Candy Crush. Dat staat gelijk aan 3.645.833 fulltime werknemers. De gemiddelde Call of Duty-gamer speelt trouwens gemiddeld 170 uur per jaar. Dat komt neer op een volledige werkmaand op een jaar tijd. Zijn we onze tijd aan het verspillen met al die spelletjes? Het antwoord is nee.”

“Gamen is het tegenovergestelde van depressie”

McGonigal haalt nog een “veelvoorkomende missconceptie” aan: “Het tegenovergestelde van spelen is niet werken, maar depressie. Als Als je een spel speelt, voel je je optimistisch. Je kan blijven proberen en na een tijd proberen, wordt je een stuk beter. Daardoor komen er veel positieve emoties vrij, namelijk nieuwsgierigheid, verrassing, geluk, opwinding en trots.”

“Bovendien is het gemakkelijker om met je medespelers een band te hebben. Je hebt een betekenisvolle connectie omdat je dezelfde regels moet volgen.”

Boost voor hersenen

“We hebben gezien wat er met je brein gebeurt tijdens het gamen”, gaat McGonigal verder. “Op neurologisch niveau doen videogames met ons exact het omgekeerde van wat een depressie doet. We worden gewoon meer tevreden over ons leven. Zo krijgt de caudate thalamus, het motivatiecentrum van je hersenen, een boost. Je krijgt het gevoel dat er iets goed te gebeuren staat. Je zal iets krijgen wat je wil. De reden voor die boost is dat je, telkens wanneer er iets in het spel gebeurt, het gevoel krijgt dat je misschien zou kunnen winnen. Dat gevoel krijg je tijdens het gamen gemiddeld 80 keer per minuut. Ons brein zegt tegen ons 'geef niet op, blijf proberen'.”

“Ook onze hippocampus wordt geactiveerd telkens wanneer we een move maken bij het gamen. De hippocampus is verantwoordelijk voor leren en het beter verwerken van informatie. Elke keer als je een beslissing neemt, krijgt je hippocampus een boost. Je wil je skills in het spel de hele tijd vergroten.”

“Machtige, hoopvolle individuen”

“Conclusie: van gamen worden we super machtige, hoopvolle individuen.”

Ze sluit af met een citaat van Albert Einstein: "Spelletjes zijn de meest geavanceerde vorm van onderzoek."

Lees meer