Horrorreclamefilmpje van Spotify wordt van tv gebannen omdat het té eng is

Er is een reclamespotje van Spotify van de televisie gebannen. De reden: volgens verschillende Amerikaanse televisiezenders is het filmpje te eng. Terecht of seuterig?

Het reclamespotje van Spotify is gefilmd en gemonteerd in de stijl van een horrorfilm. Het draait rond een jong koppel dat geobsedeerd is door het liedje Havana van Camila Cabello. Maar er is één groot probleem. Telkens wanneer het koppel hun favoriete tune opzet, komt een enge antieke pop namelijk terug tot leven. Wellicht is dat een knipoog naar de film Annabelle. Het filmpje eindigt met de tagline “Killer songs you can’t resist”.

(Spotify werd onlangs nog aangeklaagd voor laster en genderdiscriminatie tegenover werkneemsters.)

Om kinderen te beschermen

Het reclamefilmpje werd eerder dit jaar al vertoond op YouTube, maar volgens de Britse nieuwssite Joe wordt de clip nu dus in opspraak gebracht door de Amerikaanse Advertising Standards Authority (ASA). Dat deed het orgaan vooral omdat kinderen schrik hadden van het reclamespotje.

“Het feit dat de advertentie getoond wordt in een huis, inclusief bedtijd setting en pop, impliceert dat het kinderen erg van streek zou kunnen maken”, klinkt het bij de ASA.

Antwoord van Spotify

Bij Spotify hebben ze ondertussen geantwoord op de aanklacht van de ASA: “Wij erkennen het oordeel van de ASA en verontschuldigen ons voor ongemakken die de clip veroorzaakt zou kunnen hebben.” Spotify benadrukte wel dat het ging reclame voor hun streamingdienst, niet voor een horrorfilm.

Lees meer