Er is eindelijk een leverdatum voor de goedkope Tesla model 3

Een jaar vertraging, maar deze lente zou hij echt op de baan rijden: de 'goedkope'  Tesla model 3 heeft een officiële leverdatum. De Tesla model 3 is een belangrijke wagen voor Tesla, dat stilaan winst moet gaan maken. Maar ook voor het elektrisch wagengebruik zou het releasen van model 3 een belangrijk symbool zijn.

De goedkope Tesla model 3 is een feit. Met de Model 3 wilde Tesla een elektrische wagen voorzien die betaalbaar is voor de gewone gebruiker, of tenminste de chauffeur die zich een elektrische wagen kan permitteren. De Tesla heeft een jaar vertraging opgelopen, wat meteen ook een aantal financiële problemen bij Tesla erger maakte. Maar nu is ie er dus.

Het is te zeggen: Elon Musk, de geplaagde en ietwat excentrieke CEO van Tesla, kondigde in een tweet aan dat de goedkope versie Model 3 te bestellen valt vanaf dit exacte moment. Voor de Amerikaanse markt is er ook een leverdatum: binnen vier maanden. Maar ook Belgen en Nederlanders kunnen een standaad Model 3 bestellen: een exact levermoment is daar nog niet voor.

Hoe veel gaat de Model 3 kosten?

Momenteel staat de Tesla Model 3 geprijsd aan 30.700 dollar, zo'n 26.888 euro. Geen kleine prijs, maar je krijgt er dus wel de pionier van de elektrische wagens voor. Er zijn al 400.000 bestellingen voor zo'n Tesla geplaatst, maar het bedrijf kampte met productieproblemen. Door de bestellingen open te zetten, toont Musk dat dat probleem opgelost is. Zo werden er in het derde kwartaal van dit jaar al 53.239 exemplaren geproduceerd.

Wat krijg je voor die 35.000 euro, overigens nog niet de officiële Europese prijs? Je krijgt er een vrij sleek, high-tech wagen voor, die zo'n 350 tot 450 kilometer kan rijden, volledig elektrisch. Hét voordeel van Tesla zullen de Superchargers moeten zijn, die ervoor zorgen dat je wagen na een kwartiertje laden weer zo'n 150 kilometer extra kan rijden.

Duurdere Tesla Model 3

Dat is natuurlijk niet het enige voordeel buiten de duurdere Model 3, waar Tesla wel op ingezet heeft de laatste jaren. Met een prijskaartje dat ongeveer dubbel zo zwaar is, vervoert die je maar zo'n honderd kilometer verder. Maar Tesla gebruikte de Model 3 ook om die andere technologie in de verf te zetten: voor 60.000 dollar krijg je er ook de bijna zelfrijdende modus bij.

Over die zelfrijdende modellen is het laatste woord nog niet gezegd, maar door z'n innovaties heeft Tesla zichzelf, ondanks verbroken beloftes over levertijd, wel degelijk in de markt gezet. Tesla is er waarschijnlijk ook op z'n eentje verantwoordelijk voor dat elektrisch rijden sexy werd.

Elon Musk als CEO

Dat wil niet zeggen dat Tesla het goed doet als bedrijf, integendeel, winst zit er nog niet in. Elon Musk, CEO van zowel Tesla als The Boring Company als Space X. Musk weet hoe hij bedrijven succesvol moet maken, hij zit bijvoorbeeld achter PayPal. Maar met Tesla wil het niet zo goed lukken. Na een paar tweets waarbij hij bedreigingen over privatisering maakte, werd hij afgestraft. Dat houdt hem niet tegen om bijvoorbeeld over Fortnite, regelmatig zijn gal te spuwen.

Resultaat: Musk verloor zijn zitje in de raad van bestuur van Tesla, mag geen vreemde tweets meer sturen en moest ook een stevige boet betalen aan zijn aandeelhouders. Met de lancering van de goedkope Model 3 is er hopelijk wat licht aan het einde van de tunnel voor Tesla.

Lees meer