Deze week gaat 's werelds langste brug over zee open

Er is bijna 10 jaar aan gebouwd, wat naar Chinese normen een eeuwigheid is: de 55 kilometer lange brug die Hong Kong, Macao en het Chinese vasteland moet verbinden. Deze week gaat ze open. Maar bijlange niet voor iedereen.

De Hong Kong-Zhuhai-Macau-brug heeft 20 miljard gekost en ze wordt morgen officieel geopend tijdens een ceremonie die de Chinese president Xi Jinping naar verluidt van plan is bij te wonen. De brug van 55 km is een belangrijk onderdeel van het Greater Bay Area-plan, een campagne om Hong Kong en Macao met 11 Chinese steden te verbinden en zo een hightechregio te creëren die Silicon Valley naar de kroon moet steken.

De brug verbindt het Lantau-eiland van Hong Kong met Zhuhai aan de zuidelijke kust van de provincie Guangdong en het gokknooppunt van Macaa, een populaire toeristische plek voor Chinese bezoekers.

Vergunning nodig


De brug is al sinds dag één omstreden. In Hong Kong noemen de inwoners ze weggegooid belastingsgeld. Natuurbeschermers hebben de aannemers die de brug bouwden de schuld gegeven van de dalende aantallen van de bedreigde Chinese witte dolfijn. Anderen zeggen dat de brug gewoon een politiek wapen is, een nieuwe manier voor Beijing om de autonome bestuurlijke regio's dichter aan China te binden.

In aanbouw sinds 2009, wordt de structuur ondersteund door drie kabelbruggen die ontworpen zijn om windsnelheden tot 340 km per uur te weerstaan. Een onderzeese tunnel van 6,7 km is gebouwd om verstorende scheepvaartroutes te vermijden. Aan de uiteindes zijn twee kunstmatige eilanden aangelegd.

De torens van de brug zijn ontworpen om op dolfijnen te lijken, een eerbetoon aan de witte dolfijn volgens de architecten. De vorm van de brug zelf zou van boven af gezien moeten lijken op een slang.

Lees meer