Netflix past artwork van series en films aan aan jouw persoonlijke voorkeuren

Alle reeksen en films worden op Netflix voorgesteld met een afbeelding, maar die is niet voor iedereen hetzelfde. Netflix heeft een algoritme dat bepaalt welke afbeelding het meest aantrekkelijk is voor jou en je zo dus meer kan overtuigen om een serie of film te bekijken.

Netflix doet er alles aan om je persoonlijke kijkervaring te verbeteren. De duidelijkste uiting hiervan is natuurlijk de 'Top picks'-categorie, maar Netflix gebruikt ook andere methoden om jouw kijkervaring te personaliseren.

Aangepaste afbeeldingen

Misschien heb je het al gemerkt, misschien nog niet, maar Netflix heeft verschillende foto's voor alle reeksen en films die het aanbiedt. Zo kan het dus perfect zijn dat jij een bepaalde cover ziet voor een serie, maar dat je vrienden een andere te zien krijgen. Welke je dan ziet, dat wordt bepaald door je persoonlijke voorkeuren.

Want Netflix wil natuurlijk dat je zoveel mogelijk series en films bekijkt op hun platform (binnenkort zal het aandeel Europese series en films op Netflix fors toenemen, meer daarover lees je hier). Daarom is het dus belangrijk om deze aantrekkelijk voor te stellen aan de gebruikers, zodat ze aangezet worden om hun volgende verslaving te vinden.

Om dat te doen gaat Netflix op zoek naar de meest aantrekkelijke foto. De foto die jij ziet, is dus degene waar jij volgens Netflix het snelste op zou klikken. Hiervoor gebruikt de streamingdienst je kijkgeschiedenis. Kijk je dus veel films van een bepaalde acteur, dan zal je die acteur al sneller zien opduiken op je Netflix-profiel. Kijk je veel romantische films en series? Dan gaan de foto's die jij ziet romantischer zijn.

© Netflix

In de bovenstaande foto wordt dit systeem uitgelegd met het voorbeeld van de film Good Will Hunting. Wie veel romantische films kijkt, zal op Netflix de eerste afbeelding te zien krijgen, een romantische foto van Matt Damon en Minnie Driver (de beste romantische films op Netflix, vind je hier). Maar iemand die meer naar komedies kijkt, zal eerder een foto krijgen met acteur Robin Williams, die ook vaak opdook in komische films (de beste komedies op Netflix, vind je hier).

Kritiek

Het klinkt dus allemaal wel heel mooi, maar soms gaat het systeem de mist in. Zo zijn er verschillende zwarte Netflix-gebruikers die op Twitter aangeven dat de film Like Father voorgesteld wordt met een foto van een zwart koppel. In de film spelen deze personages enkel een bijrol en komen ze zelfs niet langer dan 10 minuten in beeld. De hoofdrollen worden gespeeld door Kristen Bell en Kelsey Grammer, die beiden blank zijn. Het lijkt er dus op dat Netflix de foto van zwarte acteurs gebruikt om de film aantrekkelijker te maken bij zwarte kijkers. Die worden op deze manier dan op het verkeerde been gezet en zullen de film misschien bekijken omdat ze denken dat het over een film met een zwarte cast gaat, terwijl dat eigenlijk niet zo is.

Dit is geen alleenstaand geval, want ook bij andere films werden zwarte acteurs gebruikt op Netflix. Zo kregen zwarte kijkers op Netflix bij de romantische kerstklassieker Love Actually een foto van Keira Knightley en de zwarte acteur Chiwetel Ejiofor te zien, terwijl Ejiofor maar een kleine rol speelt in de film.

Volgens Netflix heeft dit niets te maken met de huidskleur van de kijker. "We vragen onze gebruikers niet om hun ras, gender of etniciteit, dus kunnen we deze informatie ook niet gebruiken om hun Netflix-ervaring te personaliseren", laat de streamingdienst weten. "De enige informatie die we gebruiken, is de kijkgeschiedenis van de gebruiker." Wie dus veel series met een zwarte cast kijkt, zal sneller een foto van zwarte personages te zien krijgen.

Nog op zoek naar je volgende verslaving? Hier zijn onze 50 beste reeksen op Netflix.

Lees meer