Games iets voor kids? 'Red Dead Redemption 2' gaat meer geld opbrengen dan de laatste 10 James Bond-films samen

Deze week is 'Red Dead Redemption 2' uitgekomen, een video game waar acht jaar continu is aan gewerkt door meer dan 1.000 mensen. Het resultaat is het beste spel ooit, maar de western game gaat ook immens veel geld opbrengen. Tegen 2020 zal maker Rockstar er wellicht iets van een 6 miljard op verdienen. En da's meer dan bijvoorbeeld alle James Bond-films sinds 1987 - 10 in totaal - samen.

Of evenveel als Avatar, Titanic en Star Wars: The Force Awakens, de drie best verdienende films ooit, samen in het laatje brachten. Voor de makers van Red Dead Redemption 2 is het overigens niks nieuws. Grand Theft Auto V (GTA5), de vorige game van de studio, heeft sinds de release in 2013 ook al zes miljard opgebracht.

Van GTA5 zijn ondertussen 100 miljoen stuks verkocht wereldwijd. Los van de inkomsten van verkochte games, rijfde Rockstar vorig jaar maar liefst 460 miljoen binnen door in-game microtransactions, het grootste deel door geld dat spelers uitgeven in GTA Online.

Vier miljard op de bank

GTA5 kostte destijds 265 miljoen om te maken. Red Dead Redemption 2 was een pak duurder om in elkaar te steken. Hoeveel er in productiekosten zitten, wil Rockstar voorlopig niet kwijt, maar het zou om ongeveer een miljard gaan. Het grootste deel daarvan zit in personeelskosten: 650 miljoen. De rest zit half in marketing en half in "andere kosten".

Rockstar is daarvoor niet eens bij banken moeten gaan aankloppen: de studio heeft momenteel een cash reserve van om en bij de vier miljard. Het is allemaal nogal moeilijk in elkaar te puzzelen omdat Rockstar vanuit negen studios in India, de VS, de UK en Canada werkt.

De kost van Red Dead Redemption zal wellicht al voor het einde van dit jaar terugverdiend zijn: er wordt uitgegaan van 15 miljoen verkochte stuks tegen 1 januari. Tegen april zou Red Dead Redemption 2 aan 25 miljoen stuks moeten zitten, wat betekent dat er dan, een half jaar na de release al ongeveer een half miljard op wordt verdiend. En niet vergeten: GTA5 en een handvol andere titels van Rockstar blijven ook nog verkopen.

1.200 acteurs

Voeg daar ook nog ettelijke miljoenen aan toe die zullen voortvloeien uit Red Dead Redemption 2 Online, een versie die iedereen die de "gewone" game koopt nu straks gratis gaat krijgen. Maar uiteraard zal die onlineversie ook tjokvol opportuniteiten zitten om je geld aan in game micro-transactieons op te doen.

Rockstar lijkt dus goed op weg om de zes miljard van GTA5 met z'n nieuwe game tegen 2020 of 2021 al te gaan halen.

Dat games al lang geen subculture meer zijn en very big business - in realiteit heeft de industrie ondertussen film, tv en muziek achter zich gelaten - blijkt ook uit andere cijfers die doen duizelen.

Het script voor Red Dead Redemption 2's main story is 2.000 pagina's dik. Als je er alle extra missies en dialoog die in het spel zitten bijneemt, kom je op een stapel A4's die 2,5 meter hoog is.

Er zijn 2.200 dagen gefilmd voor de cutscenes, en daarvoor werden 1.200 acteurs gebruikt, van wie er 700 effectief een stukje dialoog hadden.

Het resultaat is wel onwaarschijnlijk indrukwekkend. Dit is onze review: