Staking Zaventem breekt alle records: zes dagen op rij geen bagage (en regering blijft bijzonder stil)

Waar zit de politiek? Want na zes dagen staken is er nog steeds geen einde in zicht voor de chaos die overheerst op Zaventem, de nationale luchthaven. Het conflict tussen Aviapartner en hun personeel zit muurvast, bankroet dreigt voor de bagagehandelaar als het zo verder gaat. De hele zaak doet de internationale reputatie van België andermaal geen goed.

Records zijn er om gebroken te worden. Op Zaventem zijn twee bagagehandelaars actief en bij beiden is het al jaren onrustig op sociaal vlak. Swissport had tot nu toe de twijfelachtige eer om het langst te hebben gestaakt, in 2013 verlamde het de luchthaven van Zaventem vijf dagen op rij.

Maar vannacht kwamen de onderhandelaars bij Aviapartner er opnieuw niet uit. En dat betekent dat er een zesde stakingsdag aanbreekt bij de bagagehandelaar. Ondertussen zijn honderden vluchten op de nationale luchthaven geannuleerd de afgelopen dagen. Het gaat ongeveer om één op vijf vluchten, zo'n 110 die geschrapt worden elke dag.

Het is symptomatisch voor de toestand op Zaventem, waar Brussels Airport al langer vecht tegen de fragiele toestand van de bagagehandelaars. Maar met enkel twee spelers blijft de luchthaven kwetsbaar.

Bij de politiek wil voorlopig niemand reageren, ook al is de reputatieschade voor de luchthaven en bij uitbreiding voor België zeer groot. Maar het sociaal conflict is natuurlijk een wespennest, waar weinig eer valt te halen.

Mogelijk gaat Aviapartner bankroet

De onderhandelingen lijken niet gigantisch complex: het gaat om meer loon en betere werkomstandigheden. Maar de directie, die een bedrijf op de rand van bankroet moet beheren, wil en kan weinig tot niets toegeven. Het personeel is even vastberaden, het conflict sluimert al jaren en is compleet verzuurd.

Dat de directie tijdens de staking deurwaarders stuurde, om werkwilligen toe te laten aan de slag te kunnen, zette nog meer kwaad bloed. Bovendien is de top van de onderhandelaars van het bedrijf totaal niet in staat Nederlands te spreken, terwijl de vakbonden ook in die taal onderhandelen. Het vertraagt alles.

En dan is er de latente dreiging van een faillissement: mogelijk is dat een manier voor het bedrijf om zich terug te trekken uit België. Want Aviapartner trok naar de rechtbank om bescherming te vragen tegen schuldeisers. Dat zou wel zijn voor de bagageafhandeling in Oostende, waar het bedrijf verlies leidt. Maar onrealistisch is het niet dat Aviapartner heel z'n Belgische tak failliet gaat.

Bovendien verschijnt er straks in Zaventem ook een derde speler: DNata. Dat is de bagagehandelaar van Emirates, die ook een licentie haalde voor vrachtvliegtuigen. Maar het opent opties om straks Aviapartner te gaan beconcurreren. De luchtvaartmaatschappijen, de klanten van de bagagehandelaars, zullen niet lang twijfelen om daar hun business heen te brengen, als blijkt dat daar meer stabiliteit heerst dan bij Aviapartner.

Lees meer