Staking voorbij: vakbonden keuren voorakkoord goed na 6 dagen van stakingen

De vakbonden en directie van Aviapartner hebben vannacht een voorakkoord bereikt na zes dagen van stakingen op de luchthaven van Zaventem. Er dreigde bankroet voor de bagage-afhandelaar als de acties zouden aanhouden. De eerste werknemers hervatten nu het werk. Vanmorgen was er nog hinder, maar vanaf de middag zullen alle vluchten weer vertrekken. Er dreigde bankroet voor de bagage-afhandelaar als de acties zouden aanhouden.

Na zes dagen van stakingen in Zaventem (een absoluut record) is er eindelijk licht aan het einde van de tunnel. Dat beweert Fouad Bougrine van de liberale vakbond ACLVB aan de kranten van De Persgroep. Er zou "een interessant voorstel tot akkoord" gekomen zijn van de directie van Aviapartner. Het voorakkoord wordt met het stakende personeel besproken. De onderhandelaars lieten gisteren nog verstaan dat het de stakende werknemers zijn die beslissen wanneer het akkoord voldoende is. De bonden vinden het voorstel van de directie dus wel de moeite om te verdedigen bij hun leden op de werkvloer.

Bjorn Vanden Eynde van ACV Transcom spreekt van "een evenwichtig akkoord". Volgens hem heeft de "solidariteitsactie van dinsdag een verschil gemaakt".

Inhoud

Over de inhoud van het voorakkoord is nog weinig bekend. Het is wel geweten dat de bonden nieuwe vaste contracten, een verhoging van de bezetting van de ploegen en investeringen in materiaal willen. Het conflict sluimert al jaren en is compleet verzuurd.

Ook in de politiek was het de jongste dagen erg stil.

ACV laat aan de VRT weten dat er in het voorakkoord "fundamentele afspraken zitten rond de structurele problemen in de onderneming": "We hebben afspraken over hoe het historisch tekort aan personeel kan weggewerkt worden op een aantal afdelingen, dus er zijn toezeggingen rond extra personeel dat erbij komt. Maar er zijn ook toezeggingen om structureel naar de toekomst overuren om te zetten in vaste tewerkstelling, interimcontracten en contracten van bepaalde duur te laten evolueren naar vaste tewerkstelling. Dat zijn zaken die voor ons heel belangrijk zijn."

TUI vliegt wel

Er werden elke dag zo'n 110 vluchten geschrapt. Toch zit daar geen enkele vlucht tussen van de Belgische luchtvaartmaatschappij TUI fly. De reden: het bedrijf heeft een speciale vergunning om de afhandeling van de bagage van haar vliegtuigen helemaal zelf te regelen in het geval van stakingen.Stewards en stewardessen en zelfs de directeur steken een handje toe. TUI fly moet wel "honderdduizenden euro’s" extra neerleggen om alles geregeld te krijgen.

Lees meer