'Fortnite': alles wat je moet weten over dé game van het moment

'Fortnite' is dé game van het moment, maar het is ook veel meer dan dat. Het heeft steeds meer z'n weg weten vinden naar ons dagelijkse leven. Hoor jij het echter donderen in Keulen als jouw lief, je vrienden of je kleine neefje het over 'Fortnite' heeft? Dan vind je hier alles wat je over de game moet weten.

Fortnite is niet meer weg te denken, ook niet uit ons dagelijkse leven. Of het nu voetbalsterren zijn die hun goals vieren met een dansje uit de game, een student die 'Victory Royale' roept als hij z'n examenpunten te zien krijgt of Elon Musk die het gebruikt om mopjes te maken op Twitter, je kan niet meer om Fortnite heen.

Maar, en dat zal menig Fortnite-gamer misschien niet geloven, toch zijn er nog mensen die de game niet kennen, geen enkel dansje kunnen nadoen en de hype niet snappen. Ben jij zo iemand? Dan leggen we hier de game volledig voor je uit, tot in elk miezerig, klein en onnozel detail! Vraagt je mama of je oma nog maar eens waarom je daar zo spastisch staat te bewegen, laat ze dan gewoon dit artikel zien en zet je Take the L-dansje gewoon verder.

Wat is Fortnite?

Fortnite is natuurlijk een online videogame. Het is een third-person shooter van producent Epic Games en je kan het spel op twee manieren spelen.

Save the World

Je kan kiezen voor het speltype 'Save the World'. Daarbij neem je het op tegen zombie-achtige wezentjes. Dit speltype kan je op je eentje spelen maar ook in co-op modus, met maximaal drie andere spelers.

De game speelt zich af op een wereld waar een plotse storm 98 procent van de wereldbevolking heeft doen verdwijnen. De overlevenden moeten in leven zien te blijven terwijl ze aangevallen worden door zombie-achtige wezens, die 'husks' worden genoemd. Je krijgt verschillende missies voorgeschoteld, van het verzamelen van resources tot forten bouwen om mensen te beschermen. 'Save the World' is momenteel wel enkel betalend te spelen.

Battle Royale

Maar dé spelmodus waar het voor iedereen over gaat, is Battle Royale, een soort last man standing. In Battle Royale worden er tot 100 spelers op een eiland gedropt. Diegene die als laatste levend overblijft, wint: Victory Royale! Je kan het alleen spelen maar ook in teams. Die bestaan meestal uit drie of vier mensen.

Spelers moeten zonder wapens of resources uit een boven het eiland vliegende bus springen. Om spelers te dwingen elkaar op te zoeken, verkleint de speelbare oppervlakte 'door een aankomende storm'. Als je je buiten dat gebied bevindt, zal je health aangetast worden en zal je uiteindelijk ook het loodje leggen.

Je kan zelf (deels) bepalen wanneer je uit die 'Battle Bus' springt. Zo kan je toch een stukje zelf kiezen waar op de map je wilt landen. En dat is belangrijk, want je springt uit die bus met enkel een pikhouweel op zak. Je zal dus meteen op zoek moeten naar wapens en resources.

Met dat pikhouweel kan je bomen, muren en metaal kapotslaan. Zo verzamel je die resources, waarmee je dan later in het spel zelf dingen kan bouwen, zoals muren, vloeren, trappen of hele forten. Dat kan je trouwens ook in de 'Save the World'-modus.

Concurrenten

Fortnite is natuurlijk niet de enige of de eerste game die dat battle royale-idee gebruikt. Zo werd in dezelfde periode als Fortnite ook PlayerUnknown's Battlegrounds, kortweg PUBG, gereleased. Die game houdt er een iets realistischere kijk op na, maar is in essentie ook gewoon een battle royale-spel. Beide games werden een echte rage, met Fortnite dat ook langdurig succes kon boeken.

Andere developers en studio's merkten natuurlijk ook het succes van die games op en wilden een graantje van de battle royale-hype meepikken. Zo ontstonden er regelrechte kopieën, zoals deze Project: Battle, maar ook bestaande franchises zagen in de battle royale-modus een leuke extra. Dat een franchise zoals Call of Duty van hun eigen battle royale-modus een van de peilers van hun nieuwe Black Ops 4 maakte, zegt dan ook genoeg over het succes van de spelmodus (lees hier hoe die nieuwe Black Ops 4 scoort in vergelijking met de 14 andere Call of Duty-games). Ook EA kondigde al aan een battle royale-modus te gaan toevoegen aan hun nieuwe Battlefield 5.

Waarom is Fortnite zo populair?

De game is enorm leuk om te spelen, maar hoe komt dat? Er is natuurlijk het battle royale-principe, dat een duidelijk maar enorm uitdagend doel stelt: blijf als enige over. Dat is op zich al een leuke prestatie die spelers aanzet om toch nog maar een rondje te spelen, om dan uiteindelijk toch die 'Victory Royale!' te kunnen zien verschijnen.

Meteen een andere eigenschap van Fortnite die de populariteit sterk vergroot: veel momenten uit de game zijn heel shareable. Je kan geen gamer volgen op sociale media of je hebt wel al eens een overwinningsfilmpje van 'm zien verschijnen. Maar niet alleen een Victory Royale zet aan tot delen; een leuke kill, een grappig moment, het lijkt gewoon gemaakt om op sociale media te knallen. Om nog maar van dit record te zwijgen: één Fortnite-speler is er namelijk in geslaagd om 48 kills in één wedstrijd te halen!

En dan moeten we het nog hebben over de honderden, zij het niet duizenden, Twitch-gamers die hele speelsessies van ettelijke uren integraal streamen en daar nog eens honderdduizenden views mee binnenhalen. Hetzelfde geldt voor YouTube, al blijft daar toch een ander game de grootste, zelfs zeven jaar na z'n release.

Fortnite lijkt zo meer dan welk game dan ook een gedeelde ervaring, die niet alleen leuk is om zelf te beleven maar ook gewoon om te bekijken.

Cartoonachtig design

De game is enorm leuk om naar te kijken, en dat komt voor een groot deel door het design. Epic Games koos opzettelijk niet voor te realistische graphics, in tegenstelling tot grote concurrent Player Unknown's Battleground.

Dat maakt de game niet alleen toegankelijker voor jongere kinderen (zo maken ze de duidelijke keuze om geen bloed, zware gore of lijken te tonen), het geeft het ook een lollige touch. En laat Epic Games net daar zwaar op inzetten. Het design laat hen toe om alle registers open te trekken; ze worden niet gehinderd door de limieten van de realiteit. Ze pakken dan ook graag uit met gekke wapens, skins en gadgets, om nog maar te zwijgen van de hilarische dansjes die al snel hun weg naar de mainstream media vonden (later daarover meer).

Vernuft

Maar de game is meer dan wat rondknallen in grappige pakjes. Er kruipt wel degelijk een pak tactiek, samenwerking en oefening in. De bouwmechanismen zijn makkelijk te begrijpen maar moeilijk om onder de knie te krijgen. Wil je op een moeilijk moment je huid kunnen redden met de perfect geplaatste muur? Dan zal je er wel degelijk een hoop oefening in moeten steken. Zelfs met uren bouwoefening achter de kiezen zal je nog achterovervallen van de imposante en complexe bouwwerken die andere gamers tevoorschijn weten te toveren.

Zoals eerder gezegd, kan je Fortnite ook in (kleine) teams spelen. En dus is ook samenwerking enorm belangrijk. Elkaar dekking geven, beschermen met muren of zelfs weer tot leven wekken, er hangt veel af van hoe je samenspeelt met je teamgenoten. Als enige overblijven, doe je dus niet op puur geluk. Dat zorgt ervoor dat velen de tijd die ze spenderen om beter te worden in het spel helemaal geen verspilde tijd vinden. Het gaat zelfs zo ver dat sommigen een soort van bodyguard inhuren, een zogenaamde Fortnite-buddy. Dat zijn goede spelers die beginners begeleiden, zodat ze langer overleven, en tips en tricks aanleren. Daar krijgen ze trouwens ook heel goed voor betaald!

GRATIS

Dé belangrijkste eigenschap van de game is, voor velen allicht, vooral dat het gewoon helemaal gratis is (Fortnite Battle Royal dan toch, 'Save the World' is wel betalend). Komt daar ook bij dat je Fortnite op nagenoeg elk platform kan spelen. Van PlayStation tot Xbox en zelfs op je smartphone, zowel op Android als iOS; Fortnite is overal (wil je weten hoe en waar je de game kan downloaden, lees dan zeker verder). En ondanks de stevige populariteit slaagt Epic er toch in om de servers stabiel te houden.

Dat de game gratis en op elk platform te spelen is, zorgt er natuurlijk voor dat je een veel groter publiek kan aanspreken. Dat gecombineerd met de stabiele servers, maakt dat je nooit lang moet wachten op de start van een nieuw game. Het leent zichzelf dus evengoed tot korte, maar krachtige, speelsessies als tot urenlange gameavonden.

Money, money, money

Dat alles zorgde ervoor dat Fortnite uitgroeide tot dé game van het moment. En als we dat zeggen, is dat helemaal niet gelogen. In april van 2018 kroonde het zich tot de populairste en meest succesvolle gratis game ooit op spelconsoles. In maart van dat jaar haalde de game, over alle platformen heen, maar liefst 184,5 miljoen euro op. Dat was zelfs nog voor de game ook echt bekend werd op iOS en zelfs helemaal voor het opengesteld werd voor Android.

Amper twee maanden later overschreed het volgens onderzoek van Super Data Research al de kaap van één miljard dollar (zo'n 850 miljoen euro) aan totale inkomsten. Voor een game die gratis te spelen is, en dus z'n inkomsten volledig uit in-game aankopen moet halen, is dat natuurlijk een gigantische verwezenlijking.

Datzelfde databureau berekende dat alle battle royale-games samen in 2019 alleen al meer dan 17 miljard euro zouden kunnen opbrengen. Met iconische franchises zoals Call of Duty en Battlefield die ook hun hoed in de battle royale-ring gooien, is dat niet geheel onverwacht. Maar dat een gratis game als Fortnite er de kop aanvoert, is toch opvallend.

Ninja

Niet alleen qua opbrengsten doet Fortnite het goed, het groeide de afgelopen maanden uit tot een echte hype die zelfs niet meer uit ons dagelijkse leven is weg te denken. Fortnite werd zelfs zo bekend dat ook grote sportmedia er niet meer om heen konden. ESPN zorgde zo in september van 2018 voor een primeur door voor het eerst een professionele gamer op de cover van hun magazine te zetten, en dat was uiteraard een Fortnite-gamer: Ninja.

Ninja is zowat de bekendste Fortniter ooit. Toen die samen met hiphopartiesten Drake en Travis Scott een sessie'tje Fortnite op Twitch streamde, braken ze bijna het platform. Met meer dan 600.000 waren ze, de Twitchkijkers die samen de kunsten van de rappers met Ninja aanschouwden. Een absoluut record. Daarmee verpulverde de Fortnite-sessie het vorige record, dat op 'amper' 338.000 gelijktijdige kijkers stond. Die streamingplatformen groeiden, onder andere door Fortnite, zo uit dat zelfs pornosterren er gebruik van beginnen maken om aan bekendheid en populariteit te winnen.

Take the L

Fortnite baande zich echter ook meer een weg buiten die gamewereld. Zelfs wie de game nooit heeft gespeeld, zal waarschijnlijk wel een aantal dingen uit de game herkennen, of ze dat nu beseffen of niet. Fortnite is namelijk zo populair geworden bij vele sporters, dat ze vaak dansjes uit de game imiteren om te vieren. Vooral bij voetballers blijkt het een echte hype. De bekendste moet wel de Franse superster Antoine Griezmann zijn. Die is grote fan van het spel en vooral van de Take the L-dans. Hij vierde er al verschillende keren mee, onder meer na z'n doelpunt in de finale van de wereldbeker tegen Kroatië (zie video).

Maar hij is niet alleen. Tijdens het WK bekende de Engelsman Kieran Trippier dat de game een van de belangrijkste activiteiten was van z'n team in hun vrije tijd en ook verschillende Rode Duivels waagden zich aan ettelijke potjes Fortnite tijdens het WK (Fortnite kwam dan ook uitgebreid ter sprake in onze WK-show 'Dag Moeder'). Thibaut Courtois, verkozen tot de beste keeper van het WK en ook de beste keeper van het jaar, had enkele maanden voordien al getoond dat ook hij een fan is. Op Instagram showde hij keeperhandschoenen in ware Fortnite-stijl. Al blijft het natuurlijk niet bij voetballers. Ook in de NBA, waar een toptalent in een Fortnite-kostuum naar de draft kwam, en NHL, waar Fortnite blijkbaar een reden is om iemand geen contract te geven, zijn ze grote fan van de game!

Fortnite World Cup

In tijden waarin eSports steeds meer opkomen, kon een populair game als Fortnite natuurlijk niet anders dan mee op de kar te springen. Zo hadden ze 100 miljoen dollar (zo'n 88 miljoen euro) veil voor nieuwe prijzenpotten, waarmee ze de grootste speler werden in eSports. Meteen kondigde Epic Games ook een groots opgezette Fortnite World Cup aan. De kwalificatierondes zouden plaatsvinden op het eind van 2018, de 'wereldbeker' zelf is echter pas voor eind 2019.

Midden oktober kondigde Epic Games echter ook hun nieuwe eigen in-game toernooi-systeem aan, waarmee ze meteen zes grote wedstrijden zouden organiseren. Eind november maakte Epic Games hun Winter Royale-toernooi bekend. Dat Winter Royale-toernooi, dat eind november en begin december plaatsvindt, moet een laatste grote test zijn voor Epic Games voor de grote Fortnite World Cup. Met hun Winter Royale-toernooi valt maar liefst één miljoen dollar (zo'n 879.000 euro) te winnen en het is, misschien wel nog belangrijker, toegankelijk voor iedereen!

De regels voor die eigen toernooien zijn vrij simpel. Speel de game op specifieke data en scoor punten door anderen uit te schakelen en bij de laatsten over te blijven. Wie zich bij de spelers met de meeste punten mag rekenen, plaatst zich voor de finalerondes. Vaak zijn de toernooien wel solo-aangelegenheden, er wordt dus niet in team maar helemaal in je eentje gespeeld.

Controverse


Hoge bomen vangen veel wind natuurlijk, en in de gamewereld is er momenteel geen hogere boom dan Fortnite. De game, hoewel geliefd door miljoenen mensen, krijgt dus ook veel kritiek. Zo beschuldigden verschillende artiesten Epic Games al van plagiaat. De dansjes die in Fortnite opgenomen zijn, zouden niet allemaal even origineel zijn. Onder andere rapper 2 Milly beschuldigde Fortnite ervan 'zijn' dansje te hebben gestolen.

Maar de vaakst weerklinkende kritiek op de game is dat het te verslavend zou zijn. Fortnite zou daar zelfs op inspelen en bewust een aantal elementen hebben opgenomen die verslaving in de hand werken. Op Facebook werden er dan ook al verschillende 'Ouders tegen Fortnite'- en 'Ouders van Fortnite-verslaafden'-groepen opgericht. "Ze kunnen gewoon niet stoppen", reageert een bezorgde ouder aan BuzzFeed. "En wanneer je het van hen afpakt, worden ze kwaad, soms zelfs razend." Bijna 2.000 vrouwen ondertekenden ook een petitie tegen de game.

Verslavend ... of toch niet

Die verslavingen gaan klaarblijkelijk ook wel heel ver. Zo zou Fortnite zelfs de oorzaak zijn van een pak scheidingen. De website Divorce Online vond zelfs dat er in 2018 (tot september) al zeker 200 scheidingen waren uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk waarvoor Fortnite een aanleiding was geweest. Volgens data van datzelfde Divorce Online zou het zelfs om 5 procent van het totale aantal scheidingen gaan.

De officiële erkenning van gameverslaving als een echte ziekte, eind juni, deed daar natuurlijk nog een schepje bovenop. Volgens velen een stap in de goede richting, maar verschillende onderzoekers reageerden toch twijfelachtig, ook over Fortnite. Zo stelt onderzoeker en doctoraatsstudent aan de Glasgow Caledonian University, Andrew Reid, net het tegenovergestelde. Hij besluit dat Fortnite niet verslavend is en wijst net op de positieve kanten.

Constante updates

Fortnite is enorm leuk om te spelen, dat hebben we ondertussen wel al duidelijk gemaakt. Maar de reden waarom iedereen de game ook écht blijft spelen, is omdat Epic het constant updatet. Zo brengen ze bijna dagelijks nieuwe dansjes, skins of andere lolligheid uit (zoals een winkelkarretje), verbeteren ze het spel wekelijks met patches en komen ze ook geregeld met leuke extra's.

Zo speelde Epic Games, onder andere, begin mei in op de Avengers: Inifinity War-hype door tijdelijk een infinity gauntlet in de game te verstoppen waardoor spelers als Thanos door het spel konden razen (zie video), pakken ze tijdens de Halloweenperiode uit met hun Fortnitemares (dat ze eerst teasden met een hoop rare gedichtjes) en introduceerden ze zelfs tijdelijk de modus 'Food Fight'. Al kunnen die updates ook wel voor rare situaties zorgen, zoals bij het personage Calamity dat in seizoen plots een "gênant en onbedoeld" probleem had met haar borsten.

Veel van die lolligheid vindt uiteraard ook z'n weg naar de 'echte' wereld, en dan hebben we het niet alleen over de dansjes. Zo zijn er al tientallen speeltjes, knuffels en kostuums van de game uitgekomen, en recent kondigde het iconische Nerf zelfs aan dat er speciale Nerf-Fortnite-geweren zullen komen!

Fortnite en porno

Al die updates en nieuwigheden zorgen er echter wel voor dat de game op geregelde tijdstippen even plat ligt voor onderhoud. Begin april lag Fortnite er zelfs 24 uur uit, en dat had een wel heel opmerkelijk gevolg. Zo onderzocht pornowebsite Pornhub of die downtime gevolgen had voor hun paltform, en bleek dat vele Fortnite-gamers bij gebrek aan hun favoriete game dan maar naar porno grepen. Zo werd er tijdens de 24 uur durende storing tot wel 60 procent meer gezocht op hun website naar 'Fortnite'.

Het was niet de eerste keer dat er een duidelijke link was tussen de game en porno. In maart onderzocht datzelfde Pornhub ook al of het succes van Fortnite ook op hun pornowebsite afstraalde. Het duurde even voor de game ook op de pornowebsite populair werd, maar om de een of andere reden was de nieuwsgierigheid bij de fans toch ineens aangewakkerd. De grote doorbraak kwam er op 15 maart, toen Drake, Travis Scott en Ninja live Fortnite speelden op Twitch. Het aantal zoekopdrachten naar het spel op Pornhub steeg die dag met maar liefst 824 procent.

Seizoenen

Maar die constante updates zijn nog niet alles. Fortnite heeft ook z'n eigen seizoenen, en dat heeft niets met het weer te maken. Fortnite bewijst dat ook online games met verhaallijnen kunnen werken.

Waar het eerste seizoen natuurlijk nog gewoon de standaardversie van de game was, begon de echte fun midden december 2017 met seizoen twee. Epic releasete een pak riddergerelateerde skins onder de naam 'Fort Knights' en zorgde ook voor de eerste grote uitbreiding van de map. Seizoen drie (dat liep van 22 februari tot 30 april 2018) focuste dan weer op de ruimte, met de skinset 'Space Explorers'. Maar seizoen drie was vooral belangrijk omwille van één ding: de meteoor.

De meteoor

Tijdens seizoen drie konden spelers al een object spotten in de lucht. Meteen gingen er de gekste geruchten de ronde. De Tilted Towers, die in januari met een patch werden toegevoegd aan de game, konden op een pak kritiek rekenen, omdat ze een te grote breuk vormden met de rest van de map. Het 'object' in de lucht zou volgens sommigen dan ook een meteoor zijn die voor het einde van de Tilted Towers zou gaan zorgen. Verschillende events tijdens het seizoen benadrukten steeds maar weer de meteoor, wat de geruchten natuurlijk kracht bijzette.

Bij de start van seizoen vier (1 mei 2018), dat vooral focuste op superhelden en superheldenfilms, bleken de geruchten te kloppen. De meteoor stortte neer op Dusty Depot, en de impact veranderde de map ingrijpend (zie video voor de trailer). Zo verschenen plots de plaatsen Risky Reels, Villain Lair, Mansion en Open Soccer Stadium op de kaart. Tijdens seizoen vier waren er zelfs een aantal geruchten over dinosaurussen in Fortnite, maar die geruchten bleken gebakken lucht.

CUBE

Net zoals seizoen drie, bevatte seizoen vijf (dat begon op 12 juli 2018) ook een mysterie, namelijk dat van de CUBE (ook wel de six-sided mystery of zelfs 'Kevin' genoemd). Spelers merkten het voor het eerst op op 25 augustus op de plaats waar daarvoor voortdurend bliksemschichten waren te zien. Gamers wilden het mysterie natuurlijk meteen ontrafelen, maar wanneer je de CUBE aanraakte of beschoot, kreeg je een statische schok.

Doorheen seizoen vijf bewoog de CUBE af en toe door te rollen, waarbij het op zeven plaatsen een soort van runenteken op de grond achterliet, tot het midden september Loot Lake bereikte. De CUBE loste op in het meer, dat op slag paars werd.

Seizoen zes

Bij de start van seizoen zes (27 september) maakte de CUBE zich echter vast aan het eiland bij Loot Lake, dat omhoog zweefde. Gedurende seizoen zes (zie video voor trailer) verplaatste het zwevende eiland zich richting de verschillende runes die de CUBE in seizoen vijf had achtergelaten. Daar absorbeerde het de kracht van de runes. Wanneer het eiland de kracht van alle runes had samengebracht, verplaatste het zich terug naar waar zich ooit Loot Lake bevond. Daar creëerde het een Portal.

Tijdens de start van Fortnitemares was er een kleine ontploffing op de CUBE, waardoor het eiland in drie grote en drie kleine stukken brak. Sindsdien was de CUBE dus weer los van het eiland. Maar al snel waren er enkele breuken in de CUBE merkbaar. De breuken werden groter en er begon zelfs een paarse substantie te lekken die in Loot Lake, dat dan Leaky Lake gedoopt werd, terechtkwam.

Op 4 november begon de CUBE rond te spinnen en ontplofte eindelijk ook volledig, waardoor alle spelers in een rare, nieuwe dimensie werden gekatapulteerd. Daar kregen ze een 'rift butterfly' te zien die hen terug naar het goede, oude Fortnite-eiland terugbracht. Loot/Leaky Lake is weer gewoon een meer geworden, met wel een hoop meer eilandjes in dan ervoor, en van de CUBE blijven nu enkel een soort Stonehenge-achtige restanten over.

The Story So Far

Epic startte dus duidelijk bij seizoen drie met één lang verhaal dat nu al drie seizoenen duurt. Een gamer vond er dan ook niets beter op dan de verhaallijn als één grote film te zien. En die maakte hij dan ook gewoon. In The Story So Far zie je, ja, het verhaal tot nu.

De seizoenen van Fortnite worden ook steeds indrukwekkender. en het is dan ook afwachten wat Epic Games voor ons in petto heeft met seizoen 7. Dat zevende seizoen zal naar alle waarschijnlijkheid begin december van start gaan.

Hoe kan je Fortnite spelen?

Platformen

Fortnite is te spelen op nagenoeg alle platformen: computer, Xbox One, Nintendo Switch en PlayStation 4. Xbox-spelers hebben wel Xbox Live Gold nodig om de game te spelen. Op PlayStation is de game echter volledig gratis, ook als je online wil gamen. Je hebt dus geen extra PlayStation Plus-abonnement nodig. Hetzelfde geldt voor Nintendo Switch Online, je hebt geen abonnement nodig om Fortnite Battle Royale te spelen. Xbox-gamers zijn dus een beetje de pineut, want zij zijn de enigen die moeten betalen om online te kunnen spelen.

Crossplatform

Epic Games kondigde recent nog aan crossplatform play te gaan openstellen voor iedereen, maar in tussentijd moet je je toch in een aantal bochten wringen om ook tegen spelers van andere platformen te kunnen spelen.

Waar je ook speelt, je zal altijd een Epic Games-account nodig hebben: die kan je hier aanmaken. Die account heb je nodig om een zogenaamde crossplatform party te starten. Op pc is je account meteen gelinkt, maar op alle andere platformen zal je je Epic Games-account moeten linken aan je standaard account.

Maar nu komt het addertje onder het gras: je kan (voorlopig) enkel crossplatform spelen met vrienden. Je zal dus een crossplatform vriendenlijst moeten aanmaken. Als je dan een game start in zo'n crossplatform party, zal je in een wedstrijdje terechtkomen met gamers van alle platformen. Doe je dat niet, bijvoorbeeld als je solo speelt, dan kom je altijd uit tegen spelers van hetzelfde platform. Op PlayStation was het zelfs heel lang wachten voor crossplatform play überhaupt opengesteld was.

Mobiel

Maar ook mobiele gamers kunnen zich aan een potje Fortnite Battle Royale wagen. IPhonegebruikers kunnen al een tijdje genieten van Fortnite Battle Royale. Begin april releasede Epic Fortnite al voor iOS. Met welke iPhones je de game kan spelen, vind je hier.

In augustus begon Epic Games ook de uitrol voor Androidgebruikers. Het ging toen echter nog wel om een gesloten bèta die stelselmatig ging uitgerold worden voor de verschillende toestellen, maar ondertussen is het vrij te spelen voor iedere mobiele gebruiker. Met welke Androidtoestellen je Fortnite kan spelen, vind je hier.

Waar kan ik Fortnite Battle Royale downloaden?

Maar waar kan je Fortnite downloaden? Dat verschilt uiteraard per platform. Hieronder een handig overzichtje:

Lees meer