Dit vliegtuig van Boeing kan voor altijd in de lucht blijven hangen

Is zonne-energie de toekomst? Als het van Boeing afhangt wel: zij hebben een vliegtuig voorgesteld dat in theorie continu in de lucht kan blijven hangen dankzij de zonnepanelen op z'n vleugels.

In 2019 zal Boeing, één van de grootste vliegtuigbouwers ter wereld, een autonoom vliegtuigje de lucht insturen dat daar in theorie kan blijven hangen. De Odysseus, ontwikkeld door in-house Aurora Flight Services, zal onderzoek uitvoeren en dankt zijn eeuwige vlucht aan de zonnepanelen op z'n vleugels.

Waarom zijn er geen parachutes op een passagiersvliegtuig?

Vliegtuig op zonnepanelen

Dat dit geen vliegtuig is om mensen mee te vervoeren, mag blijken uit de afmetingen. Oké, de Odysseus is 74 meter breed, maar hij weegt ontzettend weinig: minder dan een auto. De grote oppervlakte dient voor de aerodynamica en natuurlijk voor de zonnepanelen die de brandstof van het vliegtuig voorzien. Los van lange perioden zonder zon moet de Odysseus in de lucht kunnen blijven hangen.

9 dingen die je moet weten over turbulentie in het vliegtuig.

Door die lange vluchtduur kan de Odysseus gebruikt worden om onderzoek te doen, je zou 'm als een soort satelliet kunnen bekijken. Waarschijnlijk zal het vliegtuigje vanaf 2019 poolijskappen gaan filmen, de bodemkwaliteit controleren vanuit de lucht. Bij Boeing hopen ze ook te bekijken hoe orkanen precies worden gevormd, en dat allemaal met zonne-energie.

Meest fancy vliegtuig ooit? Deze klepper krijgt een bar én een crèche.

Rond de wereld

Uiteraard is Boeing niet de enige die aan zo'n vliegtuig werkt. Concurrent Airbus (wie anders?) stuurde deze zomer de Zephyr S HAPS de lucht in en die bleef daar 25 dagen, 23 uur en 57 minuten hangen. De zonnepanelen-technologie maakt ook grootse sprongen vooruit. Het is pas twee jaar geleden dat de Solar Imulse 2 een volledige trip rond de wereld maakte, als eerste vliegtuig dat volledig op zonne-energie voortbewoog.

 

Lees meer