Taylor Swift tekent nieuw platencontract waardoor veel artiesten plots een stuk rijker worden

Taylor Swift heeft een nieuw platencontract getekend met Universal Music Group en Republic Records. En die deal heeft niet enkel impact op haar eigen portemonnee. Zo heeft Swift Universal doen beloven dat ze aan al hun artiesten voortaan een substantieel deel van hun Spotify-inkomsten moeten terugbetalen.

Spotify sloot enkele jaren geleden een overeenkomst met de drie grote major labels Universal, Sony en Warner. Er werd toen beloofd dat artiesten een deel van de inkomsten, die ze zelf opbrachten van Spotify, zullen krijgen. Maar volgens bronnen van het Amerikaanse muziektijdschrift Rolling Stone staat er in het contract van Swift dat alle artiesten van het label geld van Spotify moeten ontvangen, zelfs als ze amper beluisterd worden op de streamingdienst. Sony voerde al een gelijkaardige regeling in, Warner niet.

Universal heeft ongeveer 3,5 procent van de aandelen van Spotify in handen. Dat is goed voor zo'n 850 miljoen euro. Spotify is zo'n 24,5 miljoen euro waard.

(Swift bracht haar laatste album 'Reputation' in 2017 nog uit op het label Big Machine dat ook onder Universal valt.)

Veldslag van Swift gewonnen

De onderhandeling met Universal-CEO Lucian Grainge over Spotify zouden voor Swift essentieel geweest zijn om al dan niet met het platenlabel in zee te gaan. Over de financiële details is weinig bekend, maar de aanbieding van Universal zou veel voordeliger geweest zijn dan die van Sony en Warner. Dat schrijft Swift zelf ook op Instagram.

Ze benadrukt ook dat de sectie over Spotify voor haar het belangrijkste was. "Er komen positieve veranderingen voor artiesten", schrijft Swift. "Ik zal altijd naar dat doel streven op alle manieren dat ik kan."

(Spotify werkt ook aan spraakbesturing.)

Niet eerste keer

Het is niet de eerste keer dat Swift van haar invloedrijke sterrenstatus gebruik maakt om gewicht in de weegschaal te leggen bij onderhandelingen. Zo zorgde ze er eerder al voor dat artiest gecompenseerd worden voor muziek die afgespeeld wordt op Apple Music en organiseerde ze drie jaar lang een boycot tegen Spotify omdat ze vond dat ze te weinig betaald werd door de streamingdienst.

Gregor Pryor, een advocaat gespecialiseerd in de muziekwereld, zegt aan de Britse krant The Guardian dat de traditionele muziekindustrie aan het veranderen is. "Jay-Z deed zoiets ook al met Tidal. Artiesten hebben steeds meer hun eigen inkomsten in handen ten koste van de traditionele machine van labels en uitgevers."

(Spotify is nu ook verkrijgbaar op Apple Watch.)

Lees meer