Defect Pools vliegtuig: passagiers moeten cash betalen of er wordt niet gevlogen

Dat je moet bijbetalen voor bagage, dat heb je intussen wel begrepen, maar passagiers op een vlucht uit Peking keken wel heel vreemd op toen ze cash moesten betalen voor reparaties aan het vliegtuig. Zonder cash voorschot wilden de techniekers het vliegtuig niet repareren en dus zat er niets anders op dan een inzameling te houden.

Het klinkt als een verhaal uit een slechte mafiafilm: 249 passagiers op een vlucht van Peking naar Warschau bleven vastzitten in Peking wegens een technisch defect. Het grondpersoneel dat de werken moest uitvoeren, had echter één eis voor ze de reparaties begonnen: ze wilden graag in cash betaald worden.

Waarom zijn er geen parachutes op een vliegtuig?

Extra kosten op het vliegtuig

Wat eerst op een flauwe grap leek, resulteerde vervolgens in een inzameling bij de aanwezig passagiers, die zo'n 270 euro konden verzamelen. Eens ze dat betaalden aan de mechaniciens, gingen die aan het werk. Tien uur later kon de vlucht naar Warschau dan toch doorgaan, tot ongeloof van zowel luchtvaartmaatschappij LOT Airlines, die de vlucht uitvoerde, als de passagiers.

Dit vliegtuig kan permanent in de lucht blijven hangen.

Eens terug in Warschau werden de passagiers wel onmiddellijk vergoed én kregen ze natuurlijk de compensatie die bij een vlucht met ruim tien uur vertraging hoort. Maar het blijft een vreemd verhaal. Ook bij de luchtvaartmaatschappij zelf waren ze niet te spreken over het gedrag van de Chinese reparatiecrew.

Geen excuses

Adrian Kubicki, woordvoerder van LOT Airlines, reageerde zelf licht geshockeerd. "Ik weet dat jullie in een heel ongewone situatie zaten, waarvoor ik uit de grond van mijn hart mijn verontschuldigingen voor wil aanbieden. Er is geen enkele situatie waarin het gerechtvaardigd is dat een personeelslid geld vraagt aan de passagiers."

Dit is waarom wij nooit meer koffie drinken op een vliegtuig.

De warenhuismedewerker die niets anders dan cash wilde aanvaarden, zal waarschijnlijk een blaam krijgen. De passagiers raakten uiteindelijk met tien uur vertraging opnieuw thuis.

Lees meer