'YouTube Rewind 2018' heeft nu al op één na meeste dislikes op YouTube ooit

'YouTube Rewind' zou een leuke terugblik op het jaar moeten zijn, maar het zal het jaar met een bittere nasmaak doen eindigen. Want de video wordt absoluut niet gesmaakt door de kijkers. In vier dagen tijd kreeg de video meer dan 7 miljoen dislikes en in de comments wordt hij volledig afgebroken. Wat is er aan de hand?

Sinds 2010 maakt YouTube op het einde van het jaar een YouTube Rewind-video. Met die video blik de website, samen met zijn populairste creators, terug op het voorbije jaar. Maar elk jaar lijken de video's minder populair te worden. En die van dit jaar is met voorsprong de minst populaire uit de reeks.

8 miljoen dislikes

Dat de YouTube Rewind-editie van dit jaar niet gesmaakt wordt, valt duidelijk op te merken uit de likes en dislikes van de video. Op vier dagen tijd heeft de nieuwste versie van YouTube Rewind maar liefst 8,21 miljoen dislikes gekregen tegenover 2 miljoen likes. Daarmee is het de YouTube Rewind-video met de meeste dislikes, maar ook de video met de op één na meeste dislikes ooit.

Enkel de videoclip van Justin Biebers nummer Baby heeft meer dislikes. Justin Bieber klopt zo af op 9,8 miljoen dislikes. Maar daarbij moeten we wel zeggen dat Baby ook 10 miljoen likes heeft. In verhouding heeft YouTube Rewind 2018 er dus heel wat meer. De kans is ook nog steeds bestaande dat de video zelfs Justin Bieber zal inhalen, aangezien de dislikes van de Rewind-video nog steeds oplopen. Maar waarom heeft deze video zoveel dislikes?

Wie zijn die mensen?

De reactie die in de commentsectie van YouTube Rewind het meeste terugkomt is "Wie zijn die mensen?". Voor de video werden dit jaar weer heel wat YouTubers opgetrommeld, maar de bekendste YouTubers lijken te ontbreken. Zo zijn de Paul-broertjes nergens te bespeuren. Oké, hun jaar was niet super, maar je kon niet om de twee heen. Denk maar aan de grootschalige boksmatch tegen KSI en zijn broer eerder dit jaar. Verder is ook Shane Dawson, die dit jaar fel onder de aandacht kwam met zijn docureeksen over andere YouTubers nergens te zien. Er wordt ook k-pop vermeld, maar van de k-popsterren is geen spoor te bekennen. Ook Jeffree Star, Dan & Phil, Rhett & Link, Smosh, ... ontbreken uit de video tot frustratie van hun vele fans.

Wie er de video wel gehaald hebben zijn onder andere beautygoeroes James Charles en de Nederlandse NikkieTutorials (zij zal binnenkort ook te zien zijn in de Nederlandse variant van De Mol), maar ook mensen uit andere takken zitten in de video. Zo is er Will Smith die de video aftrapt en gamer Ninja, die vooral op Twitch actief is.

Waar is PewDiePie?

Verschillende grote namen ontbreken dus uit de video. Maar de grootste afwezige is zonder twijfel PewDiePie, die nog steeds - ja, T-Series, nog steeds - het grootste kanaal op YouTube heeft. De Zweedse YouTuber was in de eerste edities van YouTube Rewind een vaste waarde en trapte de video in 2014 zelfs af. Sinds vorig jaar duikt PewDiePie niet meer op in de Rewind-video's van YouTube.

De reden daarvoor is duidelijk. In 2017 kwam PewDiePie namelijk in opspraak nadat hij antisemitische uitlatingen deed in een video. Volgens hem was het in het kader van humor en aantonen hoe ver je op de site Fiverr kan gaan. Fiverr is een website waar je voor vijf dollar, a fiver, mensen allerlei dingen kan laten doen. PewDiePie wilde testen hoe ver hij daarin kon gaan en liet mensen aan de andere kant van de wereld een boodschap in de lucht houden. Zijn boodschap was: "Death to all Jews". Een man die zichzelf omschreef als Jezus liet hij dan weer de boodschap: "Hitler did nothing wrong" zeggen. Ongelukkig gekozen en voor veel mensen, waaronder Disney en YouTube een stap te ver. De YouTubeserie waaraan PewDiePie werkte werd meteen geschrapt en zijn contract met Disney werd opgezegd. En later dat jaar werd hij niet gevraagd voor de Rewind-video.

2018

En ook in 2018 werd het dus een video zonder PewDiePie. Ook nu postte de Zweed zijn eigen reactievideo op YouTube Rewind. Deze keer heeft YouTube hem wel laten weten dat hij niet welkom was en daarom niet moest komen voor de opnames van de video. Maar toch maakte PewDiePie dit jaar subtiel z'n opwachting in de video. En daar zat de animator Jaiden voor iets tussen.

JaidenAnimations maakte namelijk een animatie voor de video, maar wist daar subtiel PewDiePie in te vermelden. Ze tekende namelijk de stoel van PewDiePie, die hij ontwierp en verkoopt. De stoel groeide bij de fans van PewDiePie uit tot een meme omdat PewDiePie geregeld vermeldde dat de stoel te koop was voor 399,99 dollar (352 euro).

Maar wie heel goed oplette kon nog een verwijzing zien in de animatie van JaidenAmimations. In de achtergrond zijn namelijk plankjes te zien en op een van die plankjes ligt een duikboot, een kader met een hand dat twee vingers opsteekt en een P. Een rebus die verwijst naar 'Sub to PewDiePie'. Abonneer op PewDiePie dus.

#SubscribeToPewDiePie

Dat PewDiePie niet in de Rewind-video te vinden is, is nog vreemder aangezien hij de laatste tijd hét YouTube-nieuws is. PewDiePie dreigt namelijk zijn titel als grootste YouTuber te verliezen aan het Indische T-Series. Fans van de Zweedse YouTuber willen dit verhinderen en zijn daarom een grootschalige promoronde begonnen. En met grootschalig bedoelen we ook echt grootschalig. Overal op sociale media, en dus niet alleen op YouTube zelf, kom je de Zweedse YouTuber de laatste tijd tegen. Op Twitter is de hashtag #SubscribetoPewDiePie al dagenlang trending en ook op Facebook kan je niet om de YouTuber heen.

De promoronde gaat zelfs zo ver dat ook andere grote YouTubers zich achter PewDiePie geschaard hebben. Dat doen ze vooral omdat ze het niet eerlijk zouden vinden als T-Series de titel van grootste kanaal op YouTube zou overnemen van PewDiePie. Felix Kjellberg, zoals PewDiePie eigenlijk heet, begon meer dan acht jaar geleden met het maken van filmpjes op YouTube. In die tijd wist hij uit te groeien tot de grootste YouTuber ooit en tot nu is er niemand die meer subscribers heeft dan hij. PewDiePie begon dus alleen aan YouTube, zonder team, maar enkel met zijn computer. Nu heeft hij natuurlijk wel een team, maar het blijft een selfmade YouTuber, iets wat niet gezegd kan worden van het bedrijf T-Series. Op dit moment heeft PewDiePie bijna 75 miljoen subscribers, maar het Indische T-Series volgt hem op de voet. Het grootste verschil tussen PewDiePie en T-Series is het feit dat het bij T-Series niet gaat over een enkeling, maar over een groot bedrijf dat muziekvideo's en Bollywoodfilms produceert.

Dat de titel van grootste YouTubeprofiel naar een groot conglomeraat zou gaan, zit veel "echte" YouTubers dwars. Daarom scharen deze zich massaal achter PewDiePie. Zelfs Logan Paul, die begin dit jaar nog grondig door het slijk werd gehaald door PewDiePie over z'n video in het zogenaamde suicide forest in Japan. Door alle acties kreeg PewDiePie in de laatste maand in sneltempo 5 miljoen nieuwe abonnees.

Lees meer