'Baby Shark' duikt nu ook op in de belangrijkste Amerikaanse hitlijst

'Baby Shark' staat sinds kort in de Billboard Hot 100, dat is de belangrijkste Amerikaanse hitlijst. Het Zuid-Koreaanse kinderliedje werd een echte hype in de laatste maanden van 2018, maar is dus nog steeds niet uitgezongen. 

Wie dacht dat we Baby Shark definitief achter ons hadden gelaten nu er een nieuw jaar begonnen is, heeft het bij het verkeerde eind. De Koreaanse oorwurm lijkt de tand des tijds te weerstaan en duikt, nadat het in het Verenigd Koninkrijk al in de hitlijsten te vinden was, nu ook op in de Billboard Top 100, de belangrijkste hitlijst van de Verenigde Staten.

Baby Shark

Het Koreaanse kinderliedje, met bijbehorende dansje, gaat al een heel tijdje mee. Het zou gaan om een kinderliedje uit de vroege twintigste eeuw, maar het eerste filmpje met het nummer dateert van 2007. Het ging toen om de Duitse versie van het nummer, getiteld Kleiner Hai. Maar de grote hype, die kwam pas nadat het Zuid-Koreaanse kindernetwerk Pinkfong het nummer oppikte.

De video van Pinkfong werd sinds 2016 al meer dan 2 miljard keer bekeken en ontketende een ware rage. Zo werd Baby Shark een online challenge, zongen James Corden en Game of Thrones-actrice Sophie Turner het nummer en werd er zelfs een kerstverlichtingshow aan het nummer gewijd.

Billboard Hot 100

Baby Shark brak in 2018 al potten in de hitlijsten van het Verenigd Koninkrijk, maar nu moeten ook de Verenigde Staten eraan geloven. Baby Shark staat namelijk sinds deze week in de Billboard Hot 100, dat is de belangrijkste hitlijst uit de VS die berekend wordt op basis van de (digitale) verkoop van singles, online streaming en het spelen van het nummer op de radio.

Baby Shark komt in die lijst nieuw binnen op de 32ste plaats. De lijst wordt momenteel nog aangevoerd door Ariana Grande en haar monsterhit Thank u, next. Maar moet ze die titel binnenkort afgeven aan dit Zuid-Koreaanse kinderliedje? Het zou zomaar eens kunnen.

Lees meer