Games brachten in 2018 10 procent meer op dan in 2017

Uit het jaarlijkse rapport over de game-industrie blijkt dat in 2018 voor een bedrag van 96 miljard euro games gekocht werden. En dat hebben we vooral te danken aan Europa en Noord-Amerika.

Het rapport wordt elk jaar samengesteld door het databedrijf Superdata Research. Op het vlak van games was het grootste aandeel aan inkomsten afkomstig van mobiele games. Dat bracht in 2018 wereldwijd maar liefst 53,7 miljard euro op. Dit hoge bedrag was vooral te wijten aan de gratis mobiele games, waarvan 62 procent afkomstig was uit Azië. Gratis games waren wereldwijd voor 80 procent verantwoordelijk voor de totale inkomsten van games in 2018. In Europa en Noord-Amerika werd dan weer 80 procent van alle inkomsten van premium games bij elkaar gesprokkeld.

(Dit zijn de 10 beste Xbox-games van 2018.)

Groei van 10 procent

Pc-games waren goed voor 31,3 miljard euro in 2018 en consolegames voor 11,1 miljard euro. Het succes van Red Dead Redemption 2 wordt in de verf gezet. In het vierde kwartaal van 2018 leverde die game maar liefst 452 miljoen euro op.

In totaal brachten digitale games in 2018 zo'n 96,3 miljard euro op. Het rapport spreekt van een groei van ongeveer 10 procent vergeleken met 2017.

(Red Dead Online lanceerde begin januari de nieuwe battle royale-modus Gun Rush.)

Gratis digitale games

Volgens de analisten van Superdata Research zullen de inkomsten voor gratis games in 2019 alleen maar blijven toenemen. Vooral in Europa en Noord-Amerika wordt er een stijging verwacht. In Azië zou er een daling kunnen plaatsvinden.

Er werd in totaal 77 miljard euro aan inkomsten verkregen door gratis games. Er wordt op gewezen dat het spel Fortnite van ontzagbare invloed was. Het spel was goed voor maar liefst 2,1 miljard euro in 2018. Ook de titels Dungeon Fighter Online, League of Legends en Pokémon Go werden in de verf gezet.

(Hier is alles wat je moet weten over Fortnite, dé game van het moment.)

Dit zijn de 10 meest opbrengende gratis games van 2018:

© Superdata Research

Premium games

Premium games (of games waarvoor je moet betalen) brachten in 2018 een totaalbedrag van 15,6 miljard euro op. Superdata Research spreekt van een stijging van tien procent ten opzichte van 2017. Ook in deze categorie is het grootste aandeel van de inkomsten afkomstig uit Noord-Amerika en Europa. Azië heeft slechts een klein aandeel in de totale inkomsten. Er wordt verwacht dat in 2019 in Azië, Noord-Amerika en Europa een stijging van inkomsten van premium games zal plaatsvinden.

(Deze Stanford-professor zegt dat gamen een uitstekend middel tegen depressie is.)

Dit zijn de 10 meest succesvolle premium games van 2018:

Best verkopende games

De game die vorig jaar het meeste opbracht, was PlayerUnknown's Battlegrounds met een omzet van ongeveer 900 miljoen euro. Dat is echter maar 19 procent van het bedrag dat het spel opleverde in 2017. Andere succesvolle games waren Fifa 18, GTA 5 en Call of Duty: Black Ops 4. Het succes van dat laatste spel is volgens het rapport vooral te wijten aan de toevoeging van de battle royale-modus Blackout.

(Dit had Tom Grennan aan ons te vertellen over zijn track op Fifa 18.)

Dit zijn de 10 beste games van 2018.

Lees meer