Slaap jij de laatste tijd ook slecht? Da's normaal voor de tijd van het jaar

De kans bestaat dat je de laatste tijd slechter slaapt. Je raakt moeilijker in slaap en wordt sneller wakker. Wel, da's compleet normaal voor de tijd van het jaar. De dagen zijn korter, het is frisser en de zon schijnt minder. En dat draagt er allemaal toe bij dat we slechter slapen.

Je zou verwachten dat je door het koude weer en de lange nachten beter zou slapen, maar niets is minder waar. De korte en koude dagen zorgen er namelijk voor dat je slaapritme verstoord wordt, waardoor je dus slechter slaapt.

Te weinig licht

Een van de redenen waarom je in de winter slechter slaapt, heeft te maken met een tekort aan zonlicht. Lawrence Epstein, professor aan de afdeling van slaapmedicatie aan de Harvard Medicinal School voerde onderzoek uit naar het effect van zonlicht op onze slaap en ontdekte dat "een verandering in licht een groot effect kan hebben op de tijd en kwaliteit van je slaap".

Dat heeft te maken met melatonine, een hormoon dat instaat voor de toevoer van bloed en hersenvocht. Dit hormoon werkt eigenlijk als een biologische klok, die doorheen de dag bepaalt hoeveel bloed of hersenvocht je nodig hebt. Wanneer er minder licht is, wordt de productie van melatonine gestart. De productie van dit hormoon wordt gestopt wanneer je blootgesteld wordt aan blauw licht. Het is dus dit hormoon dat ervoor zorgt dat je slechter slaapt wanneer je nog lang naar een scherm hebt zitten staren voor je ging slapen. Als je minder licht krijgt, wordt de productie van dit hormoon dus flink opgedreven, waardoor je je slaperiger en vermoeider kan voelen.

Daarnaast kan een gebrek aan zonlicht ook een gevolg hebben op je algemene humeur. Er bestaat zoiets als Seasonal Affective Disorder, kortom SAD, dit is een aandoening waarbij je depressieve gevoelens kan krijgen door een gebrek aan zonlicht. In noordelijk gelegen landen, zoals IJsland of Zweden, komt dit vaak voor. De dagen zijn daar extreem kort of het wordt zelfs helemaal niet meer licht, daardoor kan je je neerslachtig en futloos voelen.

Koude

Een andere reden waarom je slechter slaapt, kan te maken hebben met de temperaturen. Wanneer het buiten vriest en je binnen de verwarming aanzet, heeft dat gevolgen voor de luchtkwaliteit in je huis. De lucht wordt droger, waardoor je onrustiger slaapt, maar ook vatbaarder bent voor verschillende ziektes.

Verkoudheden en griep worden natuurlijk gelinkt aan koud weer, maar ze zijn ook het gevolg van verwarming die enkele graden hoger wordt gezet. "Wanneer we in een ruimte zijn waar de lucht verwarmd worden, worden onze slijmvliezen aangetast en worden deze vatbaarder voor bacteriën en virussen", zegt Dokter Lichtenstein, hoofd van het homeopatische departement van de School of Naturopathic Medicine aan de Bastyr University, daarover.

Eetpatronen

Tot slot spelen ook onze eetpatronen een rol in onze slechte slaap. In de winter is het verleidelijker om ongezondere snacks te eten, maar natuurlijk zijn ook de maaltijden tijdens de feestdagen niet bepaald gezond.

Als we meer calorierijk voedsel eten, heeft dat een effect op het hormoon leptine. Door de veranderende hoeveelheid leptine wordt onze slaapcyclus aangetast en start er eigenlijk een soort vicieuze cirkel. "Wanneer ons slaappatroon aangetast wordt, hebben we meer zin in ongezond eten en weten we niet meer wanneer we genoeg gegeten hebben. Als we zo blijven eten, tast dat op zijn beurt weer onze slaap aan", legt dokter Lichtenstein uit.

Tips om beter te slapen

Wil je beter slapen tijdens de winter, dan kan je gebruik maken van de volgende tips.

  1. Zorg voor een vaste routine
  2. Zorg ervoor dat de temperatuur in je slaapkamer koel is, maar toch comfortabel en niet te droog
  3. Zet al je electronica af één tot twee uur voor je gaat slapen
  4. Beweeg meer
  5. Probeer je te ontspannen voor je gaat slapen
  6. Probeer zo veel mogelijk licht op te nemen doorheen de dag
  7. Eet niet meer drie uur voor je gaat slapen

Lees meer