Woelen in je bed is goed voor je nachtrust én je geheugen

Lig jij ook soms als een gek te woelen in je bed? Blijkbaar slaap je daar beter van. Alsof dat nog niet genoeg is, zou het zelfs je geheugenprestaties verbeteren.

Uit twee nieuwe studies in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology blijkt dat woelen in je bed voordelen met zich meebrengt. Een studie werd uitgevoerd op muizen, de andere op mensen. Maar de resultaten waren gelijklopend: wie voor het in slaap vallen ligt te woelen en te bewegen in zijn/haar bed wordt uiteindelijk beloond met een betere nachtrust en een scherper geheugen.

"Een goede nachtrust wil zeggen dat je snel in slaap valt en gedurende de hele nacht blijft slapen", stelt Laurence Bayer van de Universiteit van Genève. "Onze vrijwilligers sliepen langer, dieper en met minder storingen wanneer ze voor het in slaap vallen lagen te woelen. Woelen is goed voor de nachtrust."

Drie proefnachten

Bayer en haar collega's onderzochten het slaapgedrag van 18 jonge volwassenen in een laboratorium. Ze sliepen daar drie dagen. De eerste nacht diende om hen te doen wennen aan de omgeving. Tijdens de tweede nacht sliepen de deelnemers op een lichtjes bewegend bed en tijdens de derde nacht op een bed dat niet bewoog.

Tijdens de tweede nacht sliepen de deelnemers niet alleen beter. Ze zaten ook minder lang in de remslaap-fase, ze sliepen dieper en ze werden minder wakker.

Geheugen verbeterd

De onderzoekers wilden ook achterhalen of dat beter slaappatroon invloed had op het geheugen van de deelnemers. Die werden opgedragen om woorden die bij elkaar horen in te studeren. Hun vermogen om die woorden te herinneren werd vergeleken tijdens een avondsessie en een ochtendsessie de volgende dag. De deelnemers herinnerden zich significant meer tijdens de ochtend nadat ze op de bewegende bedden gelegen hadden.

De wetenschappers kwamen erachter dat bewegen of woelen voor de slaap een effect heeft op je hersenoscillatie, of de trillingen van je brein. Ze kwamen erachter dat het woelen ervoor zorgt dat bepaalde delen van onze hersenen beter gesynchroniseerd worden. Dat zorgt ervoor dat we beter slapen en dingen onthouden.

Lees meer