Eén op de drie millennial-koppels leerde elkaar kennen via datingapp

Datingapps worden steeds meer mainstream. Dat blijkt uit een enquête van het Millennial Intelligence Center, een samenwerking tussen newsmonkey en onderzoeksbureau WHY5Research. Van de ondervraagden die een relatie hebben, leerde een op de drie elkaar kennen via een datingapp. Waarom ze datingapps gebruiken, blijkt dan weer verschillend bij mannen en vrouwen.

De kans dat je een datingapp gebruikt, of ooit gebruikt hebt, is tegenwoordig enorm. Misschien deed je het voor de fun, misschien vond je er de liefde van je leven. Maar zo'n datingapps als Tinder of Grindr gebruiken, is al lang geen taboe meer. Integendeel, het begint steeds meer deel uit te maken van de leefwereld van jongeren.

Millennial dating

Daten is de laatste jaren sterk veranderd. Waar je vroeger al je moed bij elkaar moest rapen om iemand uit te vragen, kan je nu alles gewoon doen met een simpele swipe naar rechts, een beetje smalltalk en een paar dubbelzinnige smileys.

Uit een enquête van het Millennial Intelligence Center, een samenwerking tussen newsmonkey en onderzoeksbureau WHY5Research, blijkt nu ook dat al dat swipen en liken niet voor niets is. Uit de bevraging van 768 respondenten tussen de 16 en de 40 jaar blijkt dat van de respondenten die op dit moment een relatie hebben, één op de drie elkaar leerde kennen via een datingapp. Verder heeft ook twee derde van alle ondervraagden (ongeacht hun huidige relatiestatus) ooit een datingapp op z'n smartphone gehad en is dat bij een op de drie nog steeds het geval.

Vrouwen voor de fun, mannen met een doel

Maar waarom gebruiken zo veel millennials datingapps? Dat is lang niet enkel om een lief (voor niet nader bepaalde tijd) te vinden. Zo wordt in de resultaten van de enquête ook duidelijk dat veel millennials datingapps gebruiken voor de fun of uit nieuwsgierigheid. Opvallend genoeg verschilt de reden achter het gebruik sterk tussen mannen en vrouwen.

Vooral heel wat vrouwelijke respondenten (63 procent) geven aan datingapps te gebruiken "voor de fun". Bij mannen is dat ook een aanzienlijk deel, maar met 49 procent ligt dat toch een stuk lager. Vrouwen gaven ook opvallend meer aan "uit interesse" datingapps te gebruiken (51 procent). Dat doen ze dan om te zien hoe de apps werken en wie er allemaal op zit.

Mannen blijken datingapps met een duidelijker doel voor ogen te gebruiken. 35 procent van de ondervraagde mannen gaat er vooral op zoek naar een onenightstand en 63 procent naar een partner. Bij de vrouwen is er amper 10 procent op zoek naar een onenightstand en zoekt 49 procent bewust naar een nieuw lief. Toch een opvallend verschil.

Verder geven ook meer vrouwelijke respondenten aan dat sociale media daten moeilijker hebben gemaakt (zo'n 40 procent), terwijl dat bij mannen aanzienlijk minder is.

Valentijn is verleden tijd

Uit dezelfde ondervraging blijkt tot slot ook dat millennials niet meer geloven in valentijn. Bijna de helft van de respondenten gaf aan géén fan te zijn van de feestdag. De dag van de liefde is volgens hen te sterk gelinkt aan het kopen van een cadeau of samen uit eten gaan. Maar liefst 70 procent van de ondervraagden vindt zo dat de feestdag te commercieel is.

Maar hey, niets houdt je natuurlijk tegen om vandaag je lief (dat je misschien via een datingsite hebt leren kennen) eens goed te verwennen.

Lees meer