Beter slapen? Laat je wiegen!

Babies slapen beter als je ze in slaap wiegt en nu blijkt dat we daar nooit echt uitgroeien. Als je beter wil slapen, kan je dus best investeren in een wiegende hangmat. Je moet ons niet geloven: geloof de universiteit van Genève, die hier al tien jaar onderzoek naar doet. 

Lig je soms ook uren naar je plafond te staren? Dan ben je niet alleen: wat ons beter doet slapen, is een fascinatie die ook bij wetenschappers al jaren meegaat. In Genève is een team al sinds 2011 bezig met het onderzoeken of we beter slapen als we gewiegd worden. Want als het bij babies lukt, waarom dan niet bij ons?

Sneller in slaap door te wiegen

Inderdaad: zo bleek al in 2011 dat volwassenen die in slaap gewiegd worden, sneller in slaap vallen. Hoe hebben ze dat getest: door een tiental volwassenen in een soort wieg in slaap te laten vallen. Het bed kantelde tien centimeter in elke richting, om de vier seconden. De resultaten waren verbluffend: de proefpersonen vielen sneller in slaap. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we ook beter doorslapen. Dus kwam er een nieuw onderzoek.

Slaap inhalen in het weekend? Dit is waarom het wél werkt.

Daarvoor werden 18 gezonde, jonge volwasssenen uitgenodigd voor een nachtelijke sleepover in het lab, waarvan ze één nacht doorbrachten in zo'n gigantisch wieg en één nacht in een normaal bed. Tegelijk maten de onderzoekers met een EEG hoe het met de hersenactiviteit gesteld was. Zo'n EEG kan in principe bepaalde slaapstadia aanduiden.

Een beter geheugen

Wat blijkt: de ritmische bewegingen hadden een positieve invloed op de slaapgewoontes van de proefpersonen; Deelnemers vielen snelelr in slaap op die manier, na 10 minuten in plaats van 16,7 momenten. Ze werden ook minder vaak wakker en bleven langer in een niet-REM gedeelte van de slaap. Goede slaap kan je op een EEG herkennen door enkele snelle uitbarstingen van hersenactiviteit. Ook die waren vaker zichtbaar bij mensen die gewiegd werden.

20 dingen die je alleen begrijpt als je graag vroeg gaat slapen.

Niet allen de slaap zelf ging beter bij het wiegen. Er werd ook een geheugentest afgenomen. Deelnemers kregen woordparen die ze de volgende dag moesten herhalen. Wie in slaap gewiegd werd, was beter in het terughalen van die woorden. Ook dat wijst op betere slaap.

Grijp dus niet naar valeriaan of slaappillen, laat jezelf in slaap wiegen.

Lees meer