Nieuw op Netflix deze week: een nieuw seizoen van 'Chef's Table' en seriepret met 'Workin' Moms' en 'Suburra'

Mama's die weer aan het werk moeten gaan na een zwangerschap ('Workin' Moms') bij de series, twee vrienden die medicijnen gaan kopen om de terminaal zieke onder hen vredig te laten sterven ('Paddleton') en een depressief zeventienjarig meisje ('The Edge Of Seventeen') bij de films. Maar  we krijgen ook een Disneyklassieker ('Tarzan') en een nieuw seizoen van 'Chef's Table' waarin weer vier nieuwe chefs worden geportretteerd: ook deze week zit er in het nieuwe aanbod van Netflix weer voor elk wat wils. Of wat had je gedacht?

Series

Weinig spectaculaire nieuwe series deze week, maar we hebben toch enkele aanraders gevonden. Workin' Moms is toegevoegd, een Canadese komische reeks over vier vrouwen die na hun zwangerschapsverlof terug moeten gaan werken en dus - hoe doen mensen het toch? - proberen om hun relatie, carrière en het moederschap met elkaar te combineren.
 

De vier komen uiteraard voor zware en bepalende keuzes te staan in hun leven, gaan een nieuwe baan aan, krijgen te maken met een ongeplande zwangerschap of moeten de strijd aangaan met een postnatale depressie. Zeggen dat we hier heel erg hoge verwachtingen van hebben zou de waarheid geweld aandoen, maar de trailer ziet er niet onaantrekkelijk uit en aangezien er de laatste maanden een ware babyboom is ontstaan in onze omgeving kennen wij alvast enkele mensen die dit in hun lijst zullen zwieren.

Nog nieuw is Suburra, de eerste Italiaanse reeks van Netflix is nu aan haar tweede seizoen toe. In die reeks staat een klein kuststadje nabij Rome centraal dat op de bijzondere interesse kan rekenen van de Siciliaanse maffia wegens de mogelijkheden om er cocaïne aan te voeren om die vervolgens aan de man te brengen in de hoofdstad. Alleen ontaardt een geschil over landbezit in een strijd tussen die georganiseerde misdaad, corrupte politici en het Vaticaan. Laten we het een Italiaanse versie van Over Water noemen.

The Flash en Riverdale hebben enkele weken vakantie genomen, maar Arrow (S7E13) en Black Lightning (S2E13) gaan ondertussen wel onverminderd door en zijn ook deze week weer van een nieuwe aflevering voorzien.

Film

Komen we bij de titel waar we het meest naar uitkijken deze week: Paddleton, een film die onze twee favoriete onderschatte acteurs in één film verenigt en ook nog eens de nieuwe film van Blue Jay, een Netflix Original die ons enkele jaren terug ontzettend wist te charmeren en sindsdien ons hart niet meer verlaten heeft.

 

De twee acteurs waarover we het hebben zijn Ray Romano ,die ons hart stal sinds zijn rollen als knorpot met een gouden hart in de familiereeks Parenthood en in de heerlijke film The Big Sick. De tweede is Mark Duplass, de helft van de broers Duplass die samen de ontroerend mooie HBO-reeks Togetherness bij elkaar penden.

Mark schreef - net als voor Blue Jay - ook mee aan dit scenario over twee vrienden die op reis trekken nadat één van hen gehoord heeft terminaal ziek te zijn. Niet zomaar, omdat het nog kan, maar wel om daar medicijnen te gaan kopen om een punt te zetten achter zijn leven. Vrolijk ga je niet worden van Paddleton, maar Paddleton zal je in ieder geval doen voelen dat je leeft.

Een tweede Netflixfilm die deze week wordt toegevoegd en die we willen aanraden is Paris Est À Nous, een film die maar 83 minuten van je aandacht vraagt en die het verhaal van Anna vertelt. Anna mist een vlucht die ze had moeten nemen om haar vriendje te ontmoeten. Wanneer die vervolgens neerstort en ze beseft dat ze maar op het nippertje en door dom toeval aan de dood is ontsnapt, komt ze vast te zitten in een spiraal aan dromen, herinneringen en vraagtekens.

Vanaf deze week loopt het heel erg knappe Eighth Grade in de zalen waarin Elsie Fisher een dertienjarig meisje speelt dat lijdt aan sociale angst en zich niet lekker in haar vel voelt. Ongeveer hetzelfde, maar op zeventienjarige leeftijd zagen we in 2017 in The Edge Of Seventeen waarin Hailee Steinfeld Nadine Franklin speelt. Zij woont samen met haar broer en haar moeder en kampt met een depressie sinds haar vader vier jaar geleden zelfmoord pleegde.

 

Hailee Steinfeld werd - net als Elsie Fisher dit jaar - genomineerd voor een Golden Globe en daarnaast kreeg ze ook nog twee nominaties (beste jonge actrice en beste actrice in een komedie) voor de Critics' Choice Awards, waar ook de film zelf nog werd genomineerd. Aanrader!

Voor wie het liever in de ruimte gaat zoeken, is ook Life (2017) vanaf nu te vinden op Netflix. In deze sci-fi, waarin onder andere Jake Gyllenhaal en Ryan Reynolds meespelen, volgen we de bemanningsleden van het internationaal ruimtestation ISS die een ruimtesonde gaan oppikken die afkomstig is van Mars. Die ruimtesonde blijkt een snel evoluerende levensvorm te bevatten die steeds intelligenter en sterker wordt. Toen Life verscheen werd de film vergeleken met films als Alien (1979) en The Thing (1982).

En het bleef maar goeie films regenen op Netflix, want ook Jarhead (2005), ook al met Jake Gyllenhaal, zouden we nog wel eens willen bekijken. Een oorlogsfilm, maar dan geen zoals we die al een dozijn keer zagen. Jarhead verkent vooral het gevoel van verveling waarmee vele militairen dag in dag uit te maken krijgen.

 

Regisseur van dienst was Sam Mendes die voor Jarhead al indruk had gemaakt met American Beauty en Road To Perdition en dat na Jarhead nog zou doen met Revolutionary Road en de Bond-films Skyfall en Spectre. Momenteel is Mendes volop bezig met van 1917, een film waarvan de plot tot op heden onbekend is, maar die zich - verrassing - zal afspelen tijdens WOI.

Dit jaar verschijnt eindelijk Once Upon A Time In Hollywood, de langverwachte nieuwe film van Tarantino waarin Brad Pitt, Leonardo DiCaprio, Al Pacino en Margot Robbie rollen zullen spelen. Maar tot die tijd (release op 14 augustus) blijft de meest recente film van Tarantino dus The Hateful Eight (2015). Het was het sluitstuk van Tarantino's 'westerntrilogie' die begon met Inglourious Bastards, verder ging met Django Unchained en dus afgesloten werd met The Hateful Eight.

Het script van The Hateful Eight was vooraf gelekt, maar Tarantino wilde het niet loslaten. Hij herschreef het en ging door met de film die zich aankondigde als een soort van Reservoir Dogs in een sneeuwhut. Een film die vooral op dialoog zou drijven en een speelduur van over de drie uur. Hoewel wij bij onze eerste kijkbeurt vooral met een "volgende keer beter, Quentin?"-gevoel achterbleven, wordt het misschien nog wel eens tijd - nu we over de teleurstelling heen zijn - om de film te herbekijken om te zien of we nog steeds dezelfde mening zijn toegedaan. Dat kan dus nu op Netflix.

En tot slot - om het deze week nogal stevige hoofdstuk film af te sluiten - nog een dosis jeugdnostalgie, want de Disneyversie van Tarzan (1999) is toegevoegd. Nu Disney met een eigen streamingddienst wil uitpakken, gokken we dat de films van Disney niet heel erg lang meer op Netflix zullen staan. Dus wie wil kijken, kan zich maar beter haasten.

Docu & Reality

In deze barre tijden waarin er vooral gesproken wordt over muren, over verdeeldheid, conflict en polarisering willen we The Story Of Us with Morgan Freeman heel erg aanraden. In deze docureeks van National Geographic (zes afleveringen van een uur) probeert Morgan Freeman ons aan te tonen dat de mensen onderling veel meer met elkaar gemeen hebben dan wat hen verdeelt. De afleveringen verkennen thema's als liefde, vrijheid, vrede, macht, opstand en propagandisme.

En wie de hoop niet wil verliezen, maar wil lachen met de toestand van de wereld kunnen we doorverwijzen naar Patriot Act With Hasan Minhaj. Hij is aan de tweede aflevering van zijn tweede seizoen toe.

En afsluiten doen we met koken. The Big Family Cooking Showdown (seizoen 2) - een show waarin Britse gezinnen de titel van 'Beste Thuiskoks' proberen te behalen - richt zich nog heel erg op liefhebbers van het genre, maar Chef's Table (dat al aan zijn zesde seizoen toe is ondertussen) heeft al bewezen dat ze ook kunnen scoren bij mensen die niet van koken houden.
 

In wezen gaat deze reeks - waarin telkens een andere wereldberoemde chef centraal staat - over passie, over je hart volgen en over de dingen anders durven aanpakken dan al de rest. Het zesde seizoen van de al voor een Emmy genomineerde reeks schildert weer vier portretten van eigenzinnige chefs. Sean Brock (die de Zuid-Amerikaanse keuken opnieuw op de kaart zette), de Italiaanse slager Dario Cecchini, Asma Kahn van Darjeeling Express in Londen en Mashama Bailey van The Grey Market in Georgia, VS.

Toch nog op zoek naar iets anders? Kijk dan hier eens ter inspiratie naar de volgens ons 50 beste reeksen die op Netflix te vinden zijn.

Lees meer