Slapen op deze manier zorgt ervoor dat je beter uitgerust bent

Minder slapen om beter uitgerust te zijn? Het klinkt niet logisch, maar de 'Sleep Calculator' zegt dat het wel kan. De calculator berekent wanneer je moet gaan slapen om volgens jouw natuurlijke slaapritme het best uitgerust te zijn.

Wanneer ga je het best slapen om fris wakker te worden? Het is een vraag die iedereen zich wel eens stelt. (Te weinig slapen verlaagt namelijk je levensverwachting!) Maar dat hoeft nu niet langer! De zogenaamde 'Sleep Calculator' bepaalt wanneer dat het beste is volgens jouw natuurlijke slaapritme. En ja, het zou kunnen dat de calculator je aanraadt om minder te slapen.

Sneller in slaap vallen? Laat je dan wiegen.

Minder slapen?!

Meer slapen wil niet altijd zeggen dat je 's morgens beter uitgerust bent. Om daarvoor te zorgen moet je namelijk luisteren naar het natuurlijke slaapritme van je lichaam. We horen het je al denken: wat is dat? Wel, het principe is dat iedereen slaapt in blokken van ongeveer 90 minuten en dat je het best elke nacht vijf of zes van die blokken hebt. Als je in het midden van zo'n cyclus wakker wordt, is de kans groot dat je de dag erna moe en prikkelbaar bent. Wat moet je dan precies doen?

Wanneer moet je dan slapen?

De 'Sleep Calculator' berekent dus wanneer je moet gaan slapen om uitgerust tussen verschillende van die "slaapblokken" wakker te worden. Het systeem telt ook de veertien minuten mee die je nodig hebt om effectief in slaap te vallen. Als je wekker om 6 uur afgaat, kruip je het best onder de wol om 20.46u, 22.16u, 23.46u of 1.16u. Als je mag slapen tot 7 uur, ga het best naar bed om 21.46u, 23.16u, 00.46u of 2.16u. Als je geluk hebt en mag blijven liggen tot 8 uur, dan moet je gaan slapen om 22.46u, 00.16u, 1.46u of zelfs 3.16u.

Sta je op andere momenten op of wil je weten wanneer je zou moeten wakker worden als je nu gaat slapen? Bereken het hier zelf met de 'Sleep Calculator'.

Lijkt dit je allemaal wat veel? Onderzoek heeft bewezen dat slaap inhalen in het weekend ook werkt!

Lees meer