PewDiePie was acht minuten lang z'n titel van grootste YouTuber kwijt aan T-Series

Het grootste kanaal van YouTube was vrijdagavond even niet meer van PewDiePie. De Zweed werd toen zo'n acht minuten lang ingehaald door het Indische profiel T-Series. Ondertussen loopt PewDiePie weer even uit, maar de strijd tussen de twee grote kanalen lijkt nog niet gestreden. 

Wat er al maanden aan zat te komen, is dit weekend heel eventjes gebeurd. PewDiePie, die al sinds 2013 het grootste kanaal op YouTube is, werd ingehaald door het Indische T-Series. Acht minuten lang was T-Series zo het grootste kanaal op YouTube, waarna PewDiePie de fakkel opnieuw overnam en opnieuw kon uitlopen tot een voorsprong zo'n 100.000 subscribers. Maar daarmee is de strijd natuurlijk nog lang niet gestreden.

20.000 volgers kwijt in een seconde

Het gebeurde op vrijdag 22 februari en het duurde in totaal amper acht minuten. Heel even had PewDiePie na zes jaar niet langer het grootste kanaal op YouTube. Het Indische kanaal T-Series, dat hem al enkele maanden op de hielen zit, kon gebruik maken van een plots verlies van PewDiePie en stootte hem zo eventjes van de felbegeerde troon.

In één seconde speelde PewDiePie op 22 februari 20.000 volgers kwijt. Dit heeft te maken met de zogenaamde YouTube audit. Dat is de methode die YouTube gebruikt om z'n platform in leven te houden. Hierdoor worden op bepaalde momenten 'dode kanalen' verwijderd. Dit vond plaats op 22 februari, waardoor PewDiePie op slag 20.000 van die 'dode volgers' verloor. T-Series werd niet geraakt door de audit en kon zo even het grootste profiel op YouTube worden.

PewDiePie vs. T-Series

Wie al eens een YouTubemarathon houdt, of het nu van gamevideo's is of van videoclips van je favoriete artiest, heeft waarschijnlijk wel al van PewDiePie gehoord. Al sinds 2013 is de Zweed, die in het dagelijkse leven luistert naar de naam Felix Kjellberg, in het bezit van het grootste account van YouTube. Maar aan dat tijdperk dreigt nu een einde te komen, want in de laatste maanden zijn er kapers op de kust.

Die kapers zijn afkomstig uit India. Het Indische profiel T-Series produceert Bollywoodfilms en -muziekvideo's, die het deelt op YouTube. Het profiel kende in de afgelopen maanden een explosieve groei. Hierdoor werd het als vanuit het niets het op één na grootste kanaal en nu maakt T-Series ook kans om het grootste YouTubekanaal te worden. De nek-aan-nekrace tussen de twee grootste kanalen op YouTube duurt ondertussen al enkele maanden en het einde lijkt nog niet in zicht.

Sub to PewDiePie

De afgelopen maanden zijn er al verschillende acties ontstaan om de titel van PewDiePie te beschermen. Onder het motto 'Subscribe to PewDiePie' proberen vriend en vijand van de Zweed z'n account nieuw leven in te blazen.

Veel andere YouTubers schaarden zich achter PewDiePie. Dit komt vooral omdat ze het oneerlijk zouden vinden als een bedrijf zoals T-Series het grootste kanaal zou worden op YouTube en die titel zou wegnemen van een "echte YouTuber" zoals PewDiePie er eentje is. Daardoor riepen verschillende grote YouTubers, waaronder zelfs Logan Paul, die al meermaals de volle laag kreeg van PewDiePie, hun fans op om zich ook te abonneren op het kanaal van PewDiePie. Hierdoor willen ze er dan voor zorgen dat de titel van het grootste YouTubekanaal in de handen blijft van een "echte YouTuber" en geen groot bedrijf. En al die acties lijken ook hun vruchten af te werpen.

Wanneer je kijkt naar de grafiek van het aantal subscribers van PewDiePie en T-Series is duidelijk te zien hoe het cijfer van PewDiePie een sterke boost kreeg toen T-Series dichtbij begon te worden. Hierdoor lijkt het verschil tussen de twee op dit moment te stagneren. Ondertussen is PewDiePie weer aan het uitlopen op T-Series, mede dankzij Elon Musk. De ondernemer dook op in een video van PewDiePie en zorgde zo voor een forse stijging in het aantal subscribers van de Zweed. Maar het lijkt vooral een kwestie van tijd tot PewDiePie voorgoed ingehaald zal worden door T-Series.

In deze livevideo kan je het huidige verschil tussen PewDiePie en T-Series volgen:

 

Lees meer