Campagnevideo's worden steeds straffer: Groen lanceert feel good-moment op Facebook via prestigieus sociaal experiment

Meer dan ooit wordt de komende kiescampagne online uitgevochten. Daarbij zijn politieke boodschappen via video duidelijk dominant: het is de simpelste en meest efficiënte manier om je boodschap goed te verkopen. Partijen investeren daarbij veel. Groen maakte zelfs een hele productie met meer dan 50 participanten, voor de "we delen meer dan we denken"-video.

"Een bijzonder sociaal experiment met meer dan 50 mensen van verschillende leeftijden, achtergrond en geloof", zo noemt Groen zelf de productie. Ze gingen hun inspiratie halen in het buitenland, waar politici al langer Facebook en sociale media als het belangrijkste politieke advertentiekanaal zien. Een goede, best emotionele productie kan daarbij wonderen doen. Het mag dus gerust iets kosten.

En dat blijkt uit de productie die Groen maakte voor haar campagnevideo "we delen meer dan we denken". Ze brachten deelnemers in één ruimte, maar onderverdeeld in verschillende cirkels, hokjes als het ware. Iedereen heeft ook een zichtbaar typisch kenmerk: mensen in wieleruitrusting, of in uniform van verpleger of dokter, mensen met kostuum, mensen met arbeiderskleding, mensen met hoofddoek of zichtbaar donkere huid.

Maar dan gebeurt er iets. Met rake vragen werden de mensen aangespoord hun cirkels verlaten en dat doen ze ook. "Plots werd het hokjesdenken doorbroken. Als je het gesprek aandurft, overbrug je de verschillen die we op het eerste zicht hebben. Dan breng je mensen samen en zie je dat we voor dezelfde uitdagingen staan, dezelfde talenten, angsten of verdriet delen. Dan gaat het niet meer over ‘zij’, maar over ‘wij’", zo licht woordvoerder Jonas Dutordoir toe. "Politici hebben de neiging om mensen in hokjes te steken en om onze verschillen uit te vergroten. Maar eigenlijk delen we veel meer dan we denken. Daar gaat de campagne van Groen over."

Toch is het niet zo dat Groen hier gigantische budgetten aan spendeert, via een reclamebureau, zo zegt Dutordoir. "We hebben dit met eigen mensen gedaan, aangevuld met toppers die onder andere aan Radio Gaga hebben gewerkt. De voice over is trouwens van Joris Hessels. Het was met een heel beperkt budget. Wij hebben kleinste budget van alle partijen dus een bureau kunnen wij niet betalen."

Lees meer