VDAB zet volop in op sociale media

!

Dit artikel werd gemaakt door een van onze bezoekers. Wil je reageren of zelf een artikel schrijven in onze Zoo, be our guest! Lees hier het hoe/wat/waar of begin er meteen aan.

De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) zet al enkele jaren in haar communicatie zwaar in op het gebruik van sociale media. In 2018 bereikte men op allerlei manieren honderdduizenden personen, zo blijkt uit het antwoord van Philippe Muyters op een schriftelijke vraag van Vlaams Parlementslid Miranda Van Eetvelde (N-VA). “Men bereikt voornamelijk jongeren met deze werkwijze. Het grote voordeel is dat men op deze manier de naamsbekendheid van de VDAB vergroot.”

De focus op sociale media is natuurlijk niet nieuw, de VDAB zet al geruime tijd in op diverse kanalen om de bevolking te bereiken. Men is actief op Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube en Instagram. Er kwamen in totaal meer dan 3.512 posts in 2018. Daarvan waren er 537 gesponsord, waarvoor een totaalbudget van 20.000 euro voorzien was.

De website blijft het populairste contactmiddel van de VDAB. In 2018 bezochten meer dan 40 miljoen bezoekers de website. Vlaams Parlementslid Miranda Van Eetvelde: “Uiteraard zijn dit geen unieke bezoekers maar het toont het online succes aan.” 48% van de bezoekers bezocht de site vanaf een mobiel toestel.

Het gaat echter verder dan sociale media en de website. De VDAB heeft een aantal samenwerkingen lopen met bijvoorbeeld MNM en Zerocopy (dat zich specifiek richt naar studenten) om jongeren nog beter te bereiken. Elk van deze specifieke kanalen laat jongeren kennismaken met de dienstverlening van de VDAB. Zo was er bijvoorbeeld met MNM de actie ‘Spread the Work’ waarbij men via de radio, filmpjes en facebooklive tips en ervaringen meegaf aan werkzoekende jongeren. Tot slot zet men recent ook in op ‘vloggers’ om ervaringen rond sollicitaties te delen via YouTube-filmpjes.

Van Eetvelde omschrijft het communicatiebeleid van de arbeidsbemiddelaar als een succes: “Zeker wat jongeren betreft zet de VDAB alles op alles om hun leefwereld te bereiken. Op die manier wil ze jongeren correct informeren over hun rechten en plichten en het aanbod bekend maken. Ik hoop dat de VDAB hier zal blijven op inzetten.”