Snapchat Stories komt naar Tinder: strijd van Snap om gloriedagen te doen herleven

Om opnieuw aantrekkelijk te worden voor smartphonegebruikers en adverteerders gaat Snap toelaten dat externe bedrijven Snapchat Stories integreren in hun apps. De datingapp Tinder en de videochatapp Houseparty hebben alvast toegehapt. De Stories zullen naar verwachting deze zomer verwerkt worden in de apps. Alsof dat allemaal nog niet straf genoeg is, gaat Snapchat zijn bekende Bitmoji uitbesteden aan Fitbit. Al die maatregelen kaderen in een strategie van Snap om hun oude glorie te herstellen.

Binnenkort wordt het mogelijk om Stories vanuit Snapchat naar gebruikers in andere apps te sturen. Dat meldt de Amerikaanse technologiewebsite The Verge. Insiders vergelijken het met de manier waarop je een Spotify-nummer kan delen op je Instagram Story. Hoe die Snapchat Stories er precies zullen uitzien op apps zoals Tinder is nog wat vaag.

(Sp.a voert campagne op Tinder om singles te strikken.)

Fitbit en Netflix

Snap kondigde deze nieuwe plannen aan op een top met haar partners in Hollywood. Het bedrijf gaat hun bekende Bitmoji ook uitbesteden aan andere apps, waaronder Fitbit. Zo zal het mogelijk woorden om gepersonaliseerde Bitmoji in te stellen als achtergrond van je smartwatch. De Bitmoji zullen doorheen de dag veranderen, afhankelijk van hoe veel je beweegt en andere signalen.

(De nieuwe Fitbit voor kinderen ziet er veelbelovend uit.)

Bovendien wordt het binnenkort mogelijk om met je Snapchat-vrienden via Stories te delen welke series je onlangs bekeken hebt op de streamingdienst Netflix.

(Dit zijn onze 50 beste series op Netflix.)

Advertenties bij externe apps

Bij Snap sleutelen ze momenteel ook aan een nieuw advertentieprogramma: het Snap Audience Network. Met die dienst zal Snapchat zijn advertenties uitbreiden naar andere apps.

Externe partners zullen de mogelijkheid krijgen om de verticale reclamebalk van Snapchat in hun apps te integreren en de opbrengsten onder elkaar te verdelen.

Hoe groot het stuk van de taart is dat Snapchat daaraan wil overhouden, is niet bekend. Het bedrijf laat weten dat nog geen enkel techbedrijf toegehapt heeft dus het zou weleens kunnen dat Snapchat van plan is om met het leeuwendeel van die buit te gaan lopen.

Tegenoffensief van Snap

Bovendien houdt Snapchat vol dat het bij de lancering van hun Stories op Tinder geen reclame zal verwerken, hoewel zo'n datingappnet de ideale plaats lijkt voor Snap om advertentie-inkomsten binnen te loodsen. Het lijkt dus niet onaannemelijk dat we binnenkort ook op Tinder reclame zullen zien die van Snapchat afkomstig is. Snap is duchtig een heropleving aan het voorbereiden en bovenstaande maatregelen kaderen in die strategie. Eind februari raakte nog bekend dat Snap een radicaal nieuwe Android app gaat lanceren.

Snapchat behoorde enkele jaren geleden tot een van de belangrijkste spelers in het social media-landschap. De app mocht zich zonder enige schroom op gelijke hoogte rekenen met mastodonten zoals Twitter, Instagram en WhatsApp. Maar Snapchat ondernam nauwelijks iets om te innoveren en te vernieuwen. Bovendien nam Facebook-CEO Mark Zuckerberg van Snapchat enkele paradepaardjes over, zoals stories voor Instagram en mogelijkheden voor fotobewerkingen en filters voor WhatsApp en Facebook Messenger. Het onvermijdelijk gevolg: het aantal bezoekers nam drastisch af.

Snap-CEO Evan Spiegel en zijn medewerkers zullen zich moeten haasten, want het aantal Snapchat-gebruikers zal wellicht niet stabiel blijven. Momenteel kan de app nog rekenen op 186 miljoen gebruikers wereldwijd. Dat wil zeggen dat er momenteel zo’n twee miljard Android-gebruikers zijn die Snapchat nu niet gebruiken. Toch is er hoop bij de techgigant.

Snapchat verloor tijdens het laatste kwartaal van 2018 geen gebruikers. Toch wist het bedrijf nog geen winst te boeken, maar wel een operationeel verlies van 195 miljoen dollar of 175 miljoen euro.

(Overdreven prullen met selfies zorgt ervoor dat we plastische chirurgie willen.)

Lees meer