Ons collectief concentratievermogen wordt kleiner

De wereldpopulatie kan zich steeds minder lang concentreren. Dat blijkt uit een Deens onderzoek. We hebben meer onderwerpen waar we ons kunnen op concentreren, maar doordat dat aantal zo snel groeit, hebben we steeds minder tijd om onze aandacht erop te kunnen vestigen.

De Deense Technische Universiteit heeft onderzoek gedaan naar het concentratievermogen van alle mensen op de wereld samen. En wat iedereen dacht, bleek waar te zijn: we kunnen ons minder lang concentreren, al is er wel meer waar we op kunnen concentreren. Het onderzoek geeft informatie over het collectieve concentratievermogen en zegt niets over de aandacht van individuele personen.

Onderzoek en wiskundige modellen

De universiteit (Danmarks Tekniske Universitet) verzamelde informatie over de aandacht voor verschillende media-fenomenen. Het gaat onder andere over de verkoop van filmtickets, de tijd die mensen op Wikipedia doorbrengen en de trending topics op Twitter, Google en Reddit. Daarna maakten de onderzoekers een wiskundig model om drie zaken te voorspellen.

Hier lees je alles over dat andere interessante onderzoek: landen Vans altijd rechtop?

Ten eerste willen de onderzoekers weten hoe populair de onderwerpen precies zijn. Daarnaast gaan ze ook op zoek naar hoe die topics zich gaan verplaatsen in de publieke sfeer. En als laatste bepalen de modellen hoeveel nood we hebben aan een nieuw onderwerp.

Onderzoeken naar kaas? Jazeker! Kaas die rijpt met hiphopmuziek smaakt beter.

Snel veel aandacht en snel weer verdwenen

Wat bleek? Onderwerpen die heel snel heel veel aandacht krijgen, verliezen die ook minstens even snel. Zo bleek dat een globale trend op Twitter in 2013 maar liefst 17,5 uur populair bleef. Drie jaar later, in 2016, bleven die nog maar 11,9 uur bovenaan het lijstje staan.

De onderzoekers maakten ook nog een kanttekening bij hun studie. In principe blijft de tijd dat we ons kunnen concentreren even groot, maar moeten we die tijd over steeds meer culturele fenomenen verspreiden. De grote hoeveelheid content zorgt ervoor dat onze aandacht uitgeput wordt en onze nood aan 'nieuwheid' doet ons sneller switchen tussen verschillende onderwerpen.

Lees meer