Solliciteren we straks bij robots? L'Oréal werft aan via artificiële intelligentie

Binnenkort word je aangenomen aan de hand van artificiële intelligentie. Het cosmeticabedrijf L'Oréal gebruikt deze technologie al voor het aanwerven van haar personeel. Het gebruik hiervan is vooral tijdsbesparend en wat opviel, was dat ze nog nooit zo'n diverse groep hadden aangenomen. Mogen we het concept discriminatie tijdens de sollicitatie dan binnenkort vaarwel zeggen? 

Techreuzen, zoals Amazon, zijn marktleiders in het gebruiken van artificiële intelligentie in hun bedrijf. Zo bieden ze via het gebruik van algoritmen gepersonaliseerde winkelaanbiedingen en zelfs persoonlijke stylisten tijdens het online shoppen aan. Andere bedrijven maken tegenwoordig ook gebruik van deze technologie, maar dan voor het rekruteren van hun personeel. Een van deze ondernemingen is het cosmeticabedrijf L'Oréal.

Meer dan één miljoen sollicitaties

L'Oréal krijgt jaarlijks meer dan een miljoen sollicitaties binnen voor de ongeveer 15.000 nieuwe posities die ze aanbieden. Het verwerken van deze jobs kost veel tijd en daarom gebruikt het bedrijf artificiële intelligentie om het aannemen van de kandidaten wat te vergemakkelijken. "We wilden echt tijd besparen en ons meer richten op kwaliteit, diversiteit en de ervaring van de kandidaat. Het gebruik van artificiële intelligentie is voor ons de beste manier om sneller kandidaten te screenen en zo tot de beste sollicitanten te komen", zegt Eva Azoulay, vicepresident van personeelszaken bij L'Oréal aan CNN News.

© pexels

Mya, de chatrobot

Het bedrijf maakt gebruik van Mya, een chatrobot, om de HR-managers tijd te besparen tijdens de eerste fase van het aannemen van de kandidaten. Het geeft routine vragenlijsten aan de sollicitanten en checkt details zoals beschikbaarheid en visumvereisten. Na deze ronde komen ze terecht bij Seedlink, een site die op basis van algoritmes talenten kan onderscheiden en zo de beste persoon kan matchen bij de job. De op algoritmen gebaseerde technologie, selecteert de kandidaten op basis van hun antwoorden op open vragen bij sollicitatiegesprekken. Deze laatste stap zorgde ervoor dat er niet de meest voor de hand liggende keuzes naar voren werden geschoven. De eerste resultaten waren veelbelovend. Voor een stage bij L'Oréal waar zo een 12.000 mensen op afkwamen voor tachtig jobs, beweerden de HR-managers dat ze 200 uur zouden hebben bespaard.

© Mya.com

Niet de meest voor de hand liggende keuze

Het gebruik van artificiële intelligentie bij het aannemen van het personeel heeft, buiten het besparen van tijd, nog andere voordelen. Zo vertelt L'Oréal dat ze mensen hebben aangenomen die anders niet voor die job in aanmerking zouden komen na het bekijken van hun cv. Eva Azoulay vertelt: "Door de slimme technologie namen we bijvoorbeeld een technisch profiel aan voor marketing en iemand met een financiële achtergrond voor verkoop. Het is niet altijd de meest voor de hand liggende keuze, maar het werkt wel. Het is de meest diverse groep die we ooit hebben aangenomen."

Hier in een filmpje de voordelen van het gebruik van artificiële intelligentie uitgelegd:

 

Controlerend

Andere bedrijven zijn hierin nog verder gegaan dan enkel de technologie te gebruiken voor het rekruteren van mensen. Enkele Britse bedrijven zijn begonnen met het gebruiken van Isaak, een systeem dat werd ontworpen door het Londense bedrijf, Status Today. Deze technologie houdt bij, hoeveel uren het het personeel online spendeert en hoeveel mails ze ontvangen en versturen. JBrown, een makelaar kantoor in Londen gebruiken sinds kort de op algoritmen gebaseerde technologie, Isaak. De CEO James Brown vertelde aan CNN News dat het bedrijf zo beter de gewoonten van de werknemers kan volgen en ook kan voorkomen dat ze zich overwerken. Hij zegt nog: "Het stelt ons in staat om knelpunten te verhelpen en overbelaste werknemers te ontlasten."

Discriminatie

Door de hulp van artificiële intelligentie worden mensen nu dus aangenomen op basis van hun vaardigheden en niet op basis van hun familie, uiterlijk of geslacht. In principe zou discriminatie hier niet aan te pas kunnen komen. Opvallend is dat ze de technologie voor het aannemen van personeel bij Amazon net om die reden schrapten. Het algoritme gaf duidelijk de voorkeur aan mannen voor de job en dit maakte dat er enkel een select doelpubliek voor het bedrijf werkten.

Lees meer