Facebook kondigt groot redesign aan: News Feed moet plaats maken voor groepen en evenementen

Facebook heeft op z'n grote F8-conferentie een heus redesign aangekondigd van de site en de app. In de update, die Facebook-baas Mark Zuckerberg 'FB5' noemt, zal de nadruk verschuiven van de News Feed naar groepen en evenementen. Zuckerberg wil zo de twee delen van Facebook die momenteel nog het meest geapprecieerd worden prominenter gaan tonen. De tijd van de News Feed lijkt zo officieel achter ons te liggen.

Facebook zal er binnenkort helemaal anders gaan uitzien. Facebook-CEO Mark Zuckerberg, die recent nog op z'n stappen terugkeerde na zware kritiek van Europese politici, zei eerder al dat hij het sociale netwerk wou veranderen in een meer "op privacy gefocust communicatieplatform" en dat herhaalde hij opnieuw op de F8 Facebook Developers Conference: "The future is private", zei de CEO. Daarvoor zal de aandacht in de app, zoals verwacht, verschuiven van de News Feed naar twee van de meest gebruikte en ook nog meest geapprecieerde delen van Facebook: Facebook-groepen en -evenementen.

Meest betekenisvolle deel van Facebook

"Er zijn tientallen miljoenen actieve groepen op Facebook. Wanneer mensen de juiste vinden, wordt het vaak een van de meest betekenisvolle delen van hoe zij Facebook gebruiken. En vandaag de dag horen meer dan 400 miljoen mensen op Facebook tot zo'n groep die zij betekenisvol vinden", zo schrijft het social media-bedrijf in een blogpost. "Daarom gaan we een nieuw design uitrollen voor Facebook dat een pak simpeler is en die communities centraal plaatst."

Binnenkort meer doden dan levenden op Facebook.

Zo proberen ze meer op groepen te focussen door er een speciale, persoonlijke feed in te voeren. En daar wordt echt wel de nadruk op gelegd, want die feed krijgt zelfs een centrale plaats op de menubalk bovenaan en in zowat elk deel van de app zal er ook naar de groepen worden verwezen. Ze willen zo de toegang tot groepen versimpelen en het makkelijker maken om erin te posten. Wie naar de speciale feed gaat, krijgt updates over de verschillende groepen waar hij lid van is maar ook een lijst groepen die worden aangeraden op basis van je interesses.

© Facebook

Meet New Friends

In die nieuwe menubalk krijgt ook de Evenementen-tab een meer prominente plaats. Ook die feature zal een grote update krijgen, waarbij er vooral op wordt gemikt om het makkelijker te maken events in je omgeving te vinden. Het design is, op het eerste gezicht, een pak intuïtiever gemaakt waardoor alles eenvoudiger verloopt.

Daarnaast lanceert Facebook ook een helemaal nieuwe feature: Meet New Friends. Die zal je helpen om mensen te leren kennen die gedeelde interesses hebben of een link met je hebben in het echte leven. Denk daarbij aan iemand die naar dezelfde school is gegaan als jou of voor hetzelfde bedrijf werkt. Meet New Friends zal ook worden geïntegreerd in de Facebook-groepen, om het zo nog makkelijker te maken je met mensen met dezelfde interesses te connecteren.

News Feed verdwijnt naar de achtergrond

Facebook lijkt dus af te stappen van de News Feed. Die was dan wel jarenlang een van de pijlers van het platform, maar kreeg ook het meeste kritiek, van data privacy en veiligheid tot de verspreiding fake news. De News Feed zal niet verdwijnen, maar moet z'n centrale plaats wel afstaan. In die zin was het tekenend dat Chris Cox, een van de grote mannen achter de News Feed, het bedrijf vorige maand vaarwel zei nadat Zuckerberg z'n nieuwe plannen aankondigde.

Het nieuwe design zal onmiddellijk worden uitgerold voor de mobiele applicatie, zowel voor iOS als Android. De nieuwe desktopversie zal nog even op zich laten wachten, die krijgen we waarschijnlijk maar binnen enkele maanden te zien.

Bekijk hieronder de keynote van Facebook-CEO Mark Zuckerberg:

Lees meer