Virtueel Instagram-model Imma poseert met echte modellen

Stilaan nemen virtuele modellen, beter bekend als CGI-modellen, Instagram over. Deze nieuwe influencers kosten een pak minder, komen niet slechtgezind op de set en doen altijd braafjes wat er van hun wordt verwacht. Het Japanse virtuele model Imma poseert met twee échte modellen op de cover van i-D-magazine, wat haar wel een heel realistische look geeft. 

Imma is een knap populair Japans Instagram-model met wel 50.000 volgers en ze is geïnteresseerd in Japanse cultuur en film. Er is enkel één ding dat niet klopt: ze is niet echt. Ja, je hoorde het goed, Imma is een virtueel model dat Instagram snel heeft veroverd met haar hippe modefoto's.

Virtuele influencers

Een van de grootste internettrends voor 2019 zijn virtuele modellen/influencers. Waarschijnlijk ken je al een aantal van deze figuren. Lil Miquela en Shudu Gram zijn twee van de beroemdste virtuele Instagram- modellen die vorig jaar heel wat commotie met zich meebrachten. Beiden werden ze gecreëerd door een marketingbureau om bekende merken te promoten.

Lil Miquela adverteerde voor Prada en heeft meer dan 1,5 miljoen volgers op Instagram. De zogenaamd 19-jarige vrouw uit Los Angeles doet wat elke andere Instagrammer van haar leeftijd ook doet. Ze chillt met vrienden, heeft een liefdesleven, maakt selfies, wordt uitgenodigd voor reisjes en gaat naar events. Shudu is 's werelds eerste supermodel dat Rihanna's make-up merk, Fenty lipsticks, promoot.

Lil Miquela:

Shudu Gram:

Het enge is dat de modellen er altijd maar realistischer gaan uitzien, vooral met de komst van het Japanse model Imma is dit het geval. Door te poseren met andere modellen, lijkt ze net echt. De roosharige charlatane maakt deel uit van een experiment van de grafische firma ModelinCafe in Tokio. Ze heeft tienduizenden online volgers en op haar Twitter-pagina beschrijft ze zichzelf als een virtueel model dat 'mensen naar de modewerld wilt lokken'. Nu verscheen Imma in de Japanse versie van het i-D-magazine naast de echte modellen Asakawa Ara, 19, en Mayben, 20.

Hier zie je haar poseren met de twee échte modellen:

Etische bezwaren

Er is maar een dunne lijn tussen wat echt is en wat niet en daar worden toch enkele vragen bij gesteld. Lil Miqueala werd pas twee jaar na de lancering van het model geopenbaard als een robot. Hoewel natuurlijk veel mensen het wel al konden raden.

De vraag is welke invloed de virtuele influencers met hun neppersoonlijkheden hebben op potentieel nietsvermoedende volgers. Zo hebben de CGI-modellen politieke opinies, zijn ze activiste en nemen ze bijvoorbeeld YouTube-clips op. Wel moeten ze voldoen aan de FTC-richtlijnen, dat zijn regels en richtlijnen die bedrijven en consumenten helpen om het internet als een geloofwaardig reclamemedium te handhaven.

Lees meer