Mobiele versie van 'Apex Legends' in de maak: EA valt 'Fortnite' frontaal aan

De gamestudio Electronic Arts brengt binnenkort een mobiele versie uit van 'Apex Legends'. Daarmee treedt EA in de voetsporen van de grote concurrenten 'Fortnite' en 'PlayerUnknown's Battlegrounds'. Dat deze nieuwigheid van 'Apex Legends' veel extra gamers zal opleveren, staat als een paal boven water, maar of EA het grote monster 'Fortnite' zal kunnen verslaan, is nog koffiedik kijken.

Gameproducent Electronic Arts (EA) is in "verregaande onderhandelingen" om Apex Legends niet enkel naar onze smartphones te brengen, maar ook naar China. Dat laat EA weten in een persbericht. Met welke speler de gameproducent precies spreekt, wordt niet gespecificeerd, maar wellicht gaat het om de App Store van iOS en/of Google Play van Android.

De toplui van EA hebben pas hun kwartaalcijfers gelost en niemand was verbaasd dat Apex Legends weer voor een gigantisch aandeel van de inkomsten zorgde. Hoewel EA al sinds 1982 games maakt met kleppers als de Battlefield-serie, De Sims-serie, SimCity-serie en FIFA-serie, geeft de gamestudio toe dat het nog nooit zo'n snel groeiende franchise onder zijn vlag gehad heeft.

(Lees hier meer over seizoen acht van Fortnite.)

Apex Legends wil bij 'de grote jongens' horen

Het is duidelijk dat EA met deze zet achter de grote concurrenten van Apex Legends aan wil gaan: Fortnite en PlayerUnknown's Battlegrounds (PUBG). Beide games zijn te spelen op je smartphone, maar ze pakken het anders aan. Zo ziet de mobiele versie van Fortnite er exact hetzelfde uit als de desktopversie, terwijl PUBG over twee radicaal verschillende versies beschikt.

Voor beide games bleek die move op te brengen, want PUBG en Fortnite hadden in september 2018 allebei rond de 200 miljoen mobiele gamers onder hun vleugel.

Er is nog geen releasedatum bekend voor de mobiele versie van Apex Legends, maar het is duidelijk dat de top van EA zich wil haasten, aangezien hun game nu nog zo populair is. "We kijken erg uit naar de toekomst van Apex Legends", liet het bedrijf weten.

Dit zijn beelden van de mobiele gameplay van Fortnite:

 

Apex Legends versus Fortnite

In april liet Respawn Entertainment, een business unit van EA, nog weten dat het van plan was om ieder seizoen updates voor Apex Legends door te voeren "met een prioriteit van kwaliteit op snelheid, nieuw zijn en releasedata". "We willen onze eigen cultuur blijven behouden als programmeerteam en updates vermijden die kunnen leiden tot een burn-out of erger", zei Apex Legends-executive producer Drew McCoy aan de Amerikaanse techwebsite The Verge. Hij verwijst naar het feit dat Fortnite vorig jaar even offline was na een nieuwe update.

Bij Fortnite pakken ze het echter anders aan, die battle royale-game is berucht om zijn talrijke updates op een ongelooflijk snel tempo. De tijd zal moeten uitwijzen wie gelijk krijgt, maar ondanks verdienstelijke pogingen van Apex Legends, blijft Fortnite veruit de grootste. Apex Legends wist zijn grote stiefbroer te overtreffen door de markt binnen te komen met 50 miljoen spelers, maar die prestatie deed Fortnite rap teniet doordat er maar liefst 7,6 miljoen gamers gelijktijdig de populaire battle royale-game speelden.

Dit zijn de 10 beste games van 2018.

Lees meer