Waarom YouTuber James Charles in drie dagen tijd bijna 3 miljoen volgers kwijtraakte

YouTube is een drama rijker. James Charles, de ooit zo beloftevolle jonge make-upartiest, is van z'n voetstuk gevallen en krijgt nu een containervracht aan kritiek over zich heen. Deze storm kostte de YouTuber al bijna 3 miljoen volgers en de neerwaartse spiraal lijkt nog lang niet gedaan.

Wie wel eens kan genieten van een goede portie drama zo nu en dan (schuldig!), moet tegenwoordig op YouTube zijn. Populaire YouTuber James Charles is dit weekend namelijk exposed door collega Tati Westbrook. De vernietigende video die zij maakte over de beautygoeroe zorgde er ondertussen al voor dat hij bijna 3 miljoen van z'n volgers kwijtraakte. De reputatie van James Charles kreeg al eerder een forse deuk, maar dit kan mogelijk het einde betekenen voor de carrière van de 19-jarige make-upartiest.

James Charles

James Charles is een jongeman van 19 jaar die geboren is in het Amerikaanse New York. Van kindsbeen had hij een fascinatie voor make-up. In 2015, toen hij amper 16 jaar oud was, lanceerde hij zijn eigen YouTube-kanaal om zijn passie voor make-up te delen met de wereld. We moeten er ook geen tekeningetje bij maken dat dat op dat moment vooruitstrevend was, als man in de voornamelijk vrouwelijke make-upwereld.

De eerste jaren had James Charles matig succes op YouTube, maar sinds kort is hij een van de grote spelers in make-upgoeroeland. Zo bracht hij zijn eigen make-uppalet op de markt, maakte hij video's met Kylie Jenner en Zhavia Ward. In no time werd James Charles een miljonair en een niet te missen naam uit de make-upindustrie, ook buiten YouTube. Maar dat imperium ligt nu, na één video, compleet aan diggelen.

Tati Westbrook

De reden voor het begin van het einde voor James Charles is een video door Tati Westbrook, een andere make-upartieste op YouTube. De video heet toepasselijk 'Bye sister ...', dat is een rechtstreekse verwijzing naar de vaste openingszin van de video's van James Charles. Hij begint zijn video's namelijk standaard met "Hi sisters". Tati vertelt in de video dat ze jarenlang als een moeder was voor James Charles. Ze was op het moment dat James begon met zijn YouTube-kanaal al een gevestigde waarde op het platform. James sprak haar op een dag aan voor raad en die gaf Tati. Doorheen de jaren bleef Tati James Charles steunen, zowel op emotioneel als op financieel vlak.

In de video, die - hou je vast - 43 minuten duurt, haalt Tati alles aan wat ze doorheen de jaren voor James Charles heeft gedaan. En dat is heel wat. Zo gaf ze hem tips om zijn platform uit te breiden, liet ze haar man naar zijn financiën kijken waardoor James op slag heel wat meer kon verdienen en deelde ze steevast zijn kortingscode (waarop hij dus een procentje verdiende). Maar James Charles kon ook bij Tati terecht voor een schouder om op te huilen, een steunpilaar in de soms verstikkende wereld die YouTube is.

Zijn "moeder" verraden

Maar de hechte relatie tussen James Charles en Tati Westbrook kwam bruusk ten einde na Coachella. James Charles was aanwezig op het festival en maakte nadien reclame voor vitamines van Sugar Bear, vooral bekend van de snoepjes voor gezond haar. James gaf aan dat Sugar Bear hem hielp toen hij op het festival problemen had op het vlak van veiligheid. Als wederdienst deed hij dan een promo op Snapchat voor zijn miljoenen volgers. Maar dat schoot bij Tati in het verkeerde keelgat.

Tati Westbrook heeft namelijk zelf ook een merk met vitamines, voor die vitamines wilde James Charles geen promotie maken, aangezien zijn doelpubliek voornamelijk uit jonge kinderen bestaat. Maar dat hij dan wel promotie voert voor vitamines van een ander merk, komt natuurlijk hard aan bij Tati. Aanvankelijk luchtte ze haar hart op Instagram. In een emotionele reeks video's liet ze weten dat ze zich verraden voelde door iemand die als een zoon voor haar was.

Sister Scandals

Het "moederverraad" was nog maar het tipje van de ijsberg der schandalen die James Charles nu boven het hoofd hangt. Zo hield James Charles eerder dit jaar een tour, waarvoor zijn fans tickets konden kopen. Allemaal goed en wel, ware het niet dat VIP-tickets voor die tour 500 dollar (444 euro) kostten. Voor dat geld kregen fans de kans om James Charles te ontmoeten, maar moesten ze ook zijn zangoptreden bijwonen. En dat was, euhm, niet zo goed.

Maar het gaat nog een stapje verder. James Charles heeft wat hij omschrijft als een "zwak voor heteromannen". James is openlijk homoseksueel, maar - en dat liet hij in het verleden al vaker weten - voelt zich vooral aangetrokken tot heteromannen. Ieder z'n ding, natuurlijk, maar James houdt het jammer genoeg niet bij een voorkeur voor heteromannen, hij ziet er een uitdaging in om deze voor zich te winnen. Dat doet hij door de mannen in kwestie te chanteren, ermee te dreigen om vanuit zijn positie hun carrière kapot te maken als ze niet doen wat hij vraagt.

Eén van die mannen is Gage Gomez, die zijn boekje open deed over zijn "relatie" met James Charles. Hij wees James Charles meermaals af met als reden dat hij heteroseksueel is, maar toch bleef hij hem benaderen. Nadat Gage James finaal afwees, legde James de schuld volledig bij Gage en schilderde hij hem af alsof het juist hij was die hem aan het lijntje hield om zo bekendheid te krijgen.

Apology-video

Nadat de video van Tati Westbrook de volledige situatie openbaar maakte, kon James Charles niet anders dan publiek reageren. Dat deed hij - zoals vloggers dat doen - met een video. De video, met de simpele titel 'tati', was vooral een verontschuldiging aan het adres van Tati Westbrook, waarbij hij niet dieper inging op de beschuldigingen van Gage.

Veel mensen geloven niets van de verontschuldigingen en bijhorende tranen van James Charles en dat is vooral te zien aan het aantal dislikes dat de video op amper twee dagen tijd wist te verzamelen. Op dit moment staat te teller op 2,3 miljoen dislikes, tegenover 471.000 likes.

3 miljoen subscribers

Door het drama heeft James Charles in totaal al bijna 3 miljoen subscribers verloren in minder dan drie dagen tijd. Bovendien heeft hij ook een nieuw - tragisch - record op zijn naam staan, want nooit eerder verloor een YouTuber in één dag tijd een miljoen subscribers.

Wie wel profiteert van het drama is Tati Westbrook, zij verzamelde de afgelopen dagen al meer dan 3 miljoen nieuwe subscribers. Toen Tati 'Bye sister ...' uploadde, had ze een totaal van 5,9 miljoen subscribers. Ondertussen is dat aantal al opgelopen tot 9,1 miljoen. James Charles daarentegen maakte een duik van 16,6 miljoen subscribers naar 13,8 miljoen.

En ook op Twitter krijgt James Charles het hard te verduren. Hij werd gevolgd door de groten der aarde, maar die willen nu niet langer met hem geassocieerd worden. zo werd hij ontvolgd door Ariana Grande, Demi Lovato, Kim Kardashian, Kylie Jenner en nog vele anderen.

Lees meer