Peter Van de Veire over het Eurovisiesongfestival: moeten we het festival boycotten of toejuichen?

Het Eurovisiesongfestival is na de eerste halve finale helemaal van start gegaan. Voor onze Belgische inzending zit de editie er al op, maar er staan natuurlijk nog een tweede halve finale en de grote finale op de agenda. 

Het Eurovisiesongfestival gaat dit jaar door in Tel Aviv in Israël en daar is niet iedereen even tevreden over. Zanger Daan Stuyven deed een oproep aan de openbare omroep om het liedjesfestival vol toeters, bellen, glitters en veren dit jaar te boycotten. Maar niet iedereen is het daarmee eens.

Eurovisiesongfestival boycotten

Daan Stuyven deed onlangs in De Afspraak een oproep om het jaarlijkse festival van de kitsch te boycotten. Hij omschreef het Songfestival als een "witwasoperatie van de staat Israël om een positief imago te creëren". Israël won vorig jaar het Eurovisiesongfestival met het nummer Toy van Netta, daarom trekt het glitterfeest nu naar Tel Aviv.

Maar dat zit Daan Stuyven (en heel wat andere mensen) behoorlijk dwars. Daan omschreef het als volgt: "Ik ben verbouwereerd en geshockeerd met welk gemak we onze liedjes gaan zingen in een land waar onschuldige kinderen worden afgeschoten, waar onschuldige of niet-gewapende burgers worden vermoord, waar artiesten de mond worden gesnoerd." Maar ondertussen heeft de VRT dus wel al de eerste halve finale uitgezonden en ook de tweede halve finale en de finale op zaterdag staan nog gewoon op de planning.

"Eenheid is juist belangrijk op het Eurovisiesongfestival"

Radiopresentator Peter Van de Veire verzorgt al enkele jaren de commentaar bij het Eurovisiesongfestival. Hij verblijft momenteel dan ook in Tel Aviv, om tijdens de shows verslag uit te brengen live vanuit de zaal. Hij is natuurlijk de grootste Eurovisiekenner van het land, dus vroegen we hem ter plaatse naar zijn mening over de mogelijke boycot.

"Er zijn voor- en tegenstanders", zo vertelt de presentator. "Voor beiden is wel wat te zeggen. Het Eurovisiesongfestival is een gebeuren waar net eenheid belangrijk is. Dus waarom zou je dat dan niet gaan organiseren, ook al is dat dan in Israël? Langs de andere kant kan ik begrijpen dat er mensen zijn die denken 'Ja, maar wacht eens hier zijn ook wel verschrikkelijke daden tegen de mensheid gebeurd volgens sommigen. Dus misschien moeten we dat dan niet doen'." Als openbare omroep stap je in een verhaal van de EBU (European Broadcasting Union, red.), dus de overkoepelende organisatie, die zegt: 'Dit is een apolitiek verhaal, dit is een muziekverhaal, wij stappen daar op die manier in' en de VRT sluit zich daarbij aan."

Verder viel het Peter Van de Veire wel op dat er minder beveiliging was dan hij verwacht had. "Ik had heel veel veiligheidsmaatregelen verwacht, maar ofwel zijn ze heel goed verstopt, ofwel zijn ze er niet. Ik merk ook rond de arena, zondag dan vooral (zondag vond de rode loper plaats, red.), dat je heel makkelijk overal door kon".

"Eurovisie is als de Rode Duivels"

Het Songfestival op zich heeft natuurlijk ook voor- en tegenstanders. Zo moet Peter Van de Veire het ook steeds verdedigen in zijn omgeving. "Elk jaar moet je uitleggen dat er echt goede songs zijn. Je zit nu met meer dan veertig songs en driekwart van die songs is kwalitatief minder goed dan dat ene kwart. Er zijn zo'n tiental songs waarvan je zegt: 'Hier kan je radio mee maken', in mijn geval. Of 'Hier kan je televisie mee maken. Er zijn heel wat andere dingen die veel exotischer zijn en misschien niet zo geweldig appelleren aan onze kijker, lezer of surfer."

Het Eurovisiesongfestival gaat volgens Peter Van de Veire ook over meer dan enkel de muziek. "Het blijft een heel uniek ding. Wat ik altijd merk als je naar hier komt, dat je in soort zone van algemene liefde voor de mensen, voor Europa en de muziek komt. En dat vind ik er heel belangrijk aan. Ik denk dat dat soms nog belangrijker is dan heel het muziekverhaal. Het feit dat Europese landen echt wel deftig kunnen samenwerken. Waar dat op politiek of economisch vlak soms veel moeilijker is, lukt het op cultureel niveau wel. En dat vind ik heel belangrijk. Alleen al daarvoor zou je achter het Eurovisiesongfestival moeten staan. Tuurlijk moeten we dat doen, dat is een fantastisch gebeuren."

"Je zit nu eenmaal met een soort schil van criticasters, die je nooit meer gaat overtuigen dat het Eurovisiesongfestival fantastisch is. Als we winnen en als we goed scoren, dan vinden we het geweldig. Vergelijk het met de Rode Duivels. Zolang de Rode Duivels goed spelen en overwinningen boeken en naar de toernooien kunnen, dan is er niets aan de hand, dan staan we als één land achter die mannen. Het moment dat ze wedstrijden beginnen te verliezen, dan is het gedaan. Het Songfestival precies hetzelfde. Het kan op een seconde kantelen, dat is met dit Songfestival precies hetzelfde. Je moet elk jaar weer opnieuw beginnen.

De Waalse handicap

Waarom lijkt het enthousiasme voor het Eurovisiesongfestival dan aan interesse te verliezen. Volgens Peter Van de Veire is de reden te zoeken bij de opbouw van ons land. "De grote handicap die wij hebben, is dat dat afwisselt. Met Blanche hadden we heel veel geluk, dat appelleerde ook aan een Vlaams publiek. Bij Eliot merk je dat het iets moeilijker is. Ligt het aan de song? Ik weet het niet, want ik vind hem eigenlijk even goed als die van Blanche. Misschien door het feit dat we vorig jaar in de halve finale gesneuveld zijn, dat mensen daarom minder interesse hebben. Er zijn ook verkiezingen bij ons. Maar je moet wel elk jaar op nieuw beginnen. Die afwisseling is niet aangenaam, maar het is zo."

Maar er zijn ook heel veel jongeren voor wie het Eurovisiesongfestival een hoogdag is. "Het is een van de laatste interessante livetelevisie-events. Samen met sportevents zijn dit wel de dingen waar je naar kan kijken, je mening kan spuien ook wel, kan meedoen, kan supporteren. Er wordt ook heel veel in groep gekeken, dus dat maakt het wel aantrekkelijker voor jongeren."

Donderdag kan je vanaf 21.00 uur kijken naar de tweede halve finale van het Eurovisiesongfestival op Ketnet, zondag is het tijd voor de finale op Eén.

Lees meer