Zo wil chocoladefabrikant Tony's Chocolonely kinderarbeid de wereld uit helpen

Achter een stukje chocolade zit een veel breder verhaal dan enkel het malen en mengen van cacaobonen. Tony's Chocolonely vertelt openlijk over hoe kinderen en cacaoboeren tot op de dag van vandaag nog steeds uitgebuit worden. Het chocolademerk wil een wereldwijde verandering bij zowel consument als cacaohandelaar. Die mentaliteitswijziging moet volgens hen nu plaatsvinden. 

Het chocolademerk Tony's Chocolonely produceert meer dan een gewone reep chocolade. Het is één van de meest populaire Nederlandse chocolademerken dat een eerlijk productieproces belangrijker vindt dan het eindproduct. Toon van de Keuken, oprichter van Tony's Chocolonely, kreeg voor zijn activistische daden zelfs bijna een gevangenisstraf.

Oprichter

De Nederlandse journalist Toon van de Keuken nam in 2005 het heft in eigen handen om kinderarbeid aan te pakken. Hiervoor gaf hij zichzelf aan bij de politie en contacteerde hij een advocaat die hem mee zou helpen veroordeeld te worden. Daarnaast trok hij naar West-Afrika en bracht van daar een slachtoffer van kinderarbeid naar Nederland. Het kind moest op vraag van van de Keuken hem beschuldigen van deze illegale praktijken om zo veroordeeld te worden. Tot zijn diepste spijt gaf de rechter hem niet de veroordeling waarop hij gehoopt had aangezien iemand niet veroordeeld kan worden voor het eten van een chocoladereep.

"Ik gok op kinderarbeid ..." Reclameslogan Decathlon keert zich tegen hen na virale tweet.

Tony's Chocolonely

Gezien van der Keuken niet slaagde in zijn eerste opzet, bedacht hij iets nieuw waaruit het chocolademerk Tony's Chocolonely voortkwam. Zijn doel was binnendringen in de chocolade-industrie en via deze weg aan chocoladefabrikanten bewijzen dat chocolade ook lekker en winstgevend kan zijn op een kinderarbeid-vrije manier. Hiervoor richtte hij zich volledig op kinderarbeid in West-Afrika waar maar liefst 70 procent van onze wereldwijd verkochte cacaobonen vandaan komen.

Samenwerking met Albert Heijn

Van der Keuken is al veertien jaar niet meer actief binnen het chocoladebedrijf Tony's Chocolonely, maar heeft dit merk wel tot één van de grootste favorieten gemaakt met zijn twintig procent marktaandeel in de chocolade-industrie van Nederland. Sinds 2019 besliste het merk zijn slavernij-vrije aanpak uit te breiden en ging daarvoor een samenwerking aan met de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn. Dat project kwam tot stand door Tony's Chocolonely zelf en Barry Callebaut, 's werelds grootste chocoladefabrikant. Verder heeft Tony's Chocolonely toekomstplannen voor slavernij-vrije chocolade in de VS die ondertussen volop aan de gang zijn.

12 signalen dat je een beetje verslaafd bent aan chocolade.

Eerlijke kernwaarden

De bewuste en eerlijke chocoladefabrikant heeft vijf kernwaarden waar zij telkens op terugvallen. Naast op de hoogte zijn van de afkomst van de ingrediënten, hogere betaalde lonen voor cacaoboeren, moderne manieren van verwerking, en een duidelijke scheiding maken tussen de gewassen, investeert men ook sterk in lange termijn-relaties met de boeren.

In elke relatie die zij aangaan met een nieuwe handelaar of een land, komen deze voorwaarden terug. Tony's Chocolonely werkt samen met cacaoboeren en betaalt hen een eerlijk leefloon naargelang hun gezinssamenstelling en de grootte van hun boerderij.

"De meerderheid van de cacaoboeren krijgen een te laag leefloon en zijn daardoor niet in staat om hun gezin te onderhouden. Kinderen kunnen niet naar school want enkel hun schooluniform alleen al kost een maandloon. De povere economische situatie geeft een gezin geen andere keuze dan hun kinderen in te schakelen voor extra inkomsten.", zegt Dan Morey, commercieel directeur van Fairtrade.

Verenigd Koninkrijk

In maart 2011 vond de lancering van Tony's Chocolonely in het Verenigd Koninkrijk plaats. Hier lokte de chocoladefabrikant het volk op straat en deelde het hen gratis repen chocolade uit. Daarna kregen de mensen, die de chocolade aannamen, een filmpje te zien dat zich afspeelt in West-Afrika en waarin men duidelijk maakte dat chocolade niet zo vrij is als dat het op dat moment gegeven werd.

"We moeten bewijzen aan onze concurrenten en de overheid dat je lekkere chocolade kan maken en tegelijkertijd commercieel succesvol kan zijn zonder dat hier enige vorm van slavernij aan te pas komt. Wij kiezen ervoor om andere merken te inspireren slavernij-vrij aan de slag te gaan. Als je slavernij-vrije chocolade wil maken, zijn wij er om te helpen. Dat is commercieel gezien misschien niet de beste optie, maar het helpt wel om ons hoofddoel te bereiken."

13 redenen waarom de chocolade van Tony’s Chocolonely de allerbeste is.

Time for change

Om slavernij volledig uit de chocolade-industrie te krijgen, is er meer nodig dan de inzet van de chocoladefabrikant Tony's Chocolonely. Zowel bedrijven, overheden en handelaars als de cacaoboeren zelf moeten aan één zeil trekken en samen deze strijd aangaan. Daarnaast moet de consument zich bewust worden dat chocolade een luxeproduct is en dat hiervoor ook een deftige prijs betaald moet worden. Volgens Ben Greensmith is dit de geschikte moment om verandering aan te moedigen bij de jonge generaties die meer en meer belang hechten aan waar zij hun geld aan besteden.

Betekenisvolle verpakking

Ook in de vormgeving benadrukt de chocoladefabrikant Tony's Chocolonely nog maar eens dat het verhaal achter hun chocolade belangrijker is dan de chocolade zelf. Zodra je de verpakking openmaakt, zie je dat de chocolade verdeelt is in verschillende formaten die de consument attent moeten maken op de ongelijke uitbetaling aan cacaoboeren in ontwikkelingslanden. Met hun verpakking brengen zij de boodschap dat een eerlijk stukje chocolade je nog meer zal smaken dan dat het normaal doet.


Lees meer