Spotify gaat Instagram achterna met Stories van artiesten: strategische zet om concurrenten voor te zijn

analyseSpotify is een nieuwe functie aan het testen, genaamd Storyline. Het concept: artiesten geven zelf informatie over hun eigen songs. De Zweedse muziekstreamingdienst is duidelijk de mosterd gaan halen bij Instagram en Snapchat Stories.

Storyline, het nieuwe concept dat Spotify aan het testen is, heeft op het eerste zicht veel gelijkenissen met Instagram Stories. We krijgen een reeks kaarten naast elkaar te zien waar je op kan klikken. Die bevatten een combinatie van beelden en tekst.

Deze move van Spotify lijkt misschien een beetje kinderachtig of onbelangrijk, maar schijn bedriegt. De Zweden krijgen er steeds meer en steeds fellere concurrentie bij, met Apple Music als ultieme aartsrivaal. Door Stories in hun app te verwerken, is Spotify zijn concurrenten een grote stap voor in het online medialandschap van 2019. Bovendien heeft Spotify nu de kans om een wereldwijde autoriteit te worden qua track by track-informatie.

(Spotify zet in op playlists voor Belgische markt: een verbetering of een vernauwing voor het muzieklandschap?)

Testfase

In deze fase wordt Storyline enkel getest bij een aantal monsterhits van enorm populaire artiesten, zoals Sucker van de Jonas Brothers en enkele tracks van Generatie Z-boegbeeld Billie Eilish. Dat meldt onder andere de techwebsite TechCrunch.

De muziekstreamingdienst werkte voor deze Storylines zonder tussenpersonen samen met het management van de artiesten. De Storyline wordt momenteel getest op de iOS- en Android-app van Spotify in onder andere de VS en Nederland. Toch krijgen nog niet alle gebruikers in die landen deze functie te zien. Momenteel kunnen Spotify-gebruikers elkaars profielen al volgen om te zien waar de andere persoon naar luistert en om openbare afspeellijsten met vrienden te delen.

(Facebook reageert op Netflix- en Spotifycontroverse, maar wordt nu voor het eerst aangeklaagd.)

Zo zien de Storylines eruit:

(Lees verder onder de afbeelding.)

© spotify

Behind the Lyrics

Storyline doet erg denken aan de Behind the Lyrics-kaartjes - in samenwerking met Genius, een onlinedatabank van liedjesteksten - die Spotify al langer toont. Daarop lees je de belangrijkste songtekst van een nummer.

De Storylines worden echter door de artiesten en hun managers zelf ingegeven. Dit komt Spotify wellicht een stuk goedkoper uit dan met een databank in zee te gaan voor extra informatie. Bovendien is de kans op het brengen van foutieve informatie of liedjesteksten hierdoor enorm laag. Zo'n foutjes kwamen bij Genius namelijk wel voor. Zo werd er onjuiste informatie gegeven over onder andere de nummers Jumpsuit van 21 Pilots en Yosemite van Travis Scott.

De Behind the Lyrics-kaartjes bevinden zich in deze testfase boven de Storylines. Storyline en de Behind the Lyrics-kaartjes blijven voorlopig allebei bestaan.

(Nieuw offensief van de muziekindustrie: platenlabels klagen provider aan voor illegaal downloaden.)

Steeds meer concurrentie

Niet alleen op het vlak van streamingdiensten voor films en series vindt er versnippering plaats, er komen ook steeds meer muziekstreamingdiensten bij. Spotify is nog steeds marktleider, maar de Zweden voelen wel de hete adem in hun nek van Apple Music, YouTube Music, Amazon Prime Music, Deezer, en in minder mate SoundCloud Go, Pandora Music en Tidal.

Uit de meest recente cijfers van de Amerikaanse krant The Wall Street Journal blijkt dat er in de Verenigde Staten momenteel meer gebruikers van Apple Music zijn dan betalende gebruikers van Spotify. Er is in de VS sprake van een groeipercentage van 1,5 tot 2 procent voor Spotify Premium, en van 2,6 tot 3 procent voor Apple Music.

Tactische zet vanuit Stockholm

Door Stories in app te verwerken, kan Spotify vooral de jongere gebruikers strikken en bijhouden, omdat zij het concept van Stories al gewoon zijn. Snapchat is pionier op vlak van Stories, kaartjes met een combinatie van beelden en tekst.

Facebook-CEO Mark Zuckerberg nam van Snapchat echter enkele paradepaardjes over, waaronder die Stories voor Instagram, die erg populair zijn. Als gevolg nam het aantal Snapchat-gebruikers drastisch af ten voordele van Instagram. Ook Facebook, YouTube en WhatsApp namen later gelijkaardige Stories-functies over.

Door een Stories-functie in de app te verwerken, blijft Spotify relevant in het online medialandschap van 2019. Bovendien gaat Facebook meer inzetten op Stories ten koste van de News Feed en komt de nadruk van de sociale netwerksite nog meer te liggen op groepen en evenementen. In het online medialandschap van de toekomst zal de nadruk dus steeds meer op die Stories komen te liggen. Spotify gaat proactief op deze ontwikkelingen in. Hun grootste uitdaging was om een zinvolle invulling te geven aan het concept, wat nu dus gebeurt. De Storyline zorgt ervoor dat Spotify een stapje voor staat op bovenstaande concurrenten.

Originele content

Spotify heeft nog niet bevestigd of de Storylines uitgebreid worden naar andere landen en artiesten. "Wij testen altijd nieuwe manieren om de beleving van gebruikers op Spotify te verbeteren", laat een Spotify-woordvoerder weten aan de techwebsite The Verge. Het is niet ondenkbaar dat deze Storyline binnenkort een vaste functie in het Spotify Artist Dashboard, de interface voor artiesten wiens muziek op de streamingdienst aangeboden wordt.

Als de Storyline er ooit voor alle gebruikers komt, levert dat Spotify één groot voordeel op: originele content, die ze niet via derden verkregen hebben. Op sommige artiestenpagina's op Spotify kan je al een biografie en/of tourplannen van een bepaalde act raadplegen maar daar blijft het dan ook bij. In een ver verleden waagde Spotify zich ooit aan het produceren van video's, maar dat kende geen succes.

Autoriteit qua track by track-informatie

De informatie uit de Storylines leent zich ertoe om aan gerefereerd worden door andere media, radio in het bijzonder. Als ze de Storyline goed aanpakken, wordt Spotify, naast een aanbieder van liedjes, een autoriteit op het vlak van track by track-informatie.

Anno 2019 levert enkel de website Discogs soortgelijke informatie aan. Het gaat echter om vrij droge feiten over de tracks, namelijk de naam van de uitvoerder, de plaat waarop het nummer staat, de releasedatum en het genre. Door het concept van de Storyline grootscheeps aan te pakken, zou Spotify een groot gat in de markt kunnen dichten, wat de Zweedse muziekstreamingdienst hoe dan ook goede PR zou opleveren.

Lees meer