Zo halen succesvolle mensen het meest uit hun weekend

Als je in het weekend kuist en in de zetel hangt, dan vliegen die twee dagen in geen tijd voorbij. Maar je kan het ook anders aanpakken, meer bepaald zoals de succesvolle mensen van deze wereld, aldus een expert in timemanagement. Met deze tips kan je het meeste uit je weekend halen, zodat je weer helemaal klaar bent voor de werkweek.

1. Maak goede afspraken met jezelf

© Shutterstock

Het is verleidelijk om op vrijdagavond of zaterdagochtend in je zetel te ploffen en televisie te kijken, maar zo’n gewoonte doet je vrije uurtjes voorbijvliegen. In plaats van iets te doen uit gewoonte, moet je echt op voorhand plannen welke activiteit je wanneer gaat doen. Zelfs al is het maar gewoon een boek lezen. Anders verspil je een uur aan denken wat je gaat doen.

2. Plan zo'n drie activiteiten per weekend

© Shutterstock

Als je kriebels krijgt van het idee dat je je weekend moet inplannen, besef dan goed dat je niet elke minuut moet plannen. “Kies minimum drie projecten”, luidt het advies van de expert. “Ervan uitgaand dat elke activiteit zo’n drie uur duurt, gaat het om een vierde van je wakkere uren.” Tijd genoeg dus om nog onverwachte dingen te doen.

3. Vergeet je dromen niet

© Shutterstock

Bij het plannen mag je vooral jezelf niet vergeten. "Graaf in je verleden naar activiteiten die je niet meer hebt gedaan sinds je kindertijd", luidt het advies. Of activiteiten die je altijd willen doen hebt, maar nooit de kans voor kreeg. Denk maar aan het volgen van pianolessen, trainen voor een marathon, een nieuwe taal leren, enzovoort. 

4. Creëer nieuwe tradities

© thinkstock

Ook een goed idee is het creëren van bepaalde rituelen. "Gelukkige families hebben vaak een speciale weekendactiviteit waar iedereen van houdt, maar die je niet noodzakelijk moet inplannen", aldus de expert. Dat hoeft niets ingewikkelds of duur te zijn. Bak bijvoorbeeld pannenkoeken op zaterdagochtend of ga elke zondagmiddag samen wandelen in het bos. 

5. Vergeet niet te relaxen

© thinkstock

Het is ook belangrijk om jezelf rust te gunnen, bijvoorbeeld door een dagelijkse siësta. Je hoeft daarbij niet te slapen, maar het is wel een goed idee om je smartphone, tablet en andere gadgets uit te schakelen en gewoon te relaxen.

6. Beperk klusjes tot een minimum

© thinkstock

Nog meer goed nieuws: volgens de expert is het ook belangrijk om de huishoudelijke klusjes tot het minimum te beperken in het weekend. Veel beter doe je één klusje per weekdag. Als dat geen optie is, probeer dan je taken te doen in stukjes van 20 minuten. Door er weinig tijd voor te voorzien, zal je gemotiveerd zijn om ze zo snel mogelijk te doen én blijft er meer tijd over voor de belangrijke dingen.

7. Vergeet de ochtenden niet

© thinkstock

Een weekendochtend wordt vaak verspild met uitslapen, maar dat moet je vermijden. Probeer ze te gebruiken voor een persoonlijk doel. "Als je bijvoorbeeld traint voor een marathon is het gemakkelijker om dat 's morgens vroeg te doen in plaats van in het midden van de dag", klinkt het.

8. Maak ook plannen voor zondagavond

© thinkstock

Ken je dat gevoel op zondagavond, als je begint te denken aan de komende werkweek? Vreselijk. Om dat te vermijden moet je ervoor zorgen dat je ook op zondagavond iets te doen hebt. Dat maakt je weekend iets langer en doet je focussen op leuke dingen, en niet op die vervelende maandagochtend.

© thinkstock

Ten slotte nog dit: als je 80 jaar oud wordt, dan zal je slechts zo'n 4.160 weekends meemaken in je leven. Verspil ze dus niet aan kleine klusjes of ontelbare uren in je zetel, maar doe de dingen die je echt wil.

"Wat de meest succesvolle mensen weten over weekends is dat het leven zich niet alleen afspeelt in de toekomst. Je moet niet wachten op de dag dat je minder moe bent of het minder druk hebt", aldus de expert. Hoog tijd om eraan te beginnen dus!

De bovenstaande tips komen uit een boek van Laura Vanderkam, expert in tijdmanagement. (Bronnen: Business Insider, News.com.au)

Lees meer