10 dingen die je moet weten voor je aan je powernap begint

10 dingen die je moet weten voor je aan je powernap begint

Iedereen kent het wel: je neemt je voor vroeg in je bed te kruipen want je wéét dat je er ’s morgens uit moet om zes uur. Je werkt nog even verder en of kijkt nog een paar afleveringen van je favoriete serie en voor je het goed en wel beseft, is de nacht al ver gevorderd. De ideale manier om die slaapachterstand in te halen: powernappen. Maar als je het doet, doe het dan goed!

Te weinig slapen is niet gezond. Maar te veel slapen is ook niet goed. Een powernap heeft heel wat voordelen. Probeer echter met onderstaande dingen rekening te houden, anders kan je dutje heel verkeerd uitvallen.

1. Siësta anyone?

Het beste moment om te powernappen is tussen half twee en half vier ’s middags. Een beetje lastig voor de meesten. Slapen op school of op je bureau geeft immers geen al te beste indruk. In Japan word je nochtans gezien als een harde werker als je achter je bureau slaapt. In Zuid-Amerika en Zuid-Europa is het de gewoonte om onder de middag een siësta te houden. Misschien een voorstel op de volgende vergadering? Indien je baas je voor gek verklaart, kan je altijd je auto of de wc als noodoptie gebruiken. 
YouTube

2. Zorg dat je niet té veel slaapachterstand hebt

Denk niet dat je tot vijf uur ’s morgens kunt fuiven en dat dan kan inhalen met een dutje van tien minuten. Je moet eigenlijk al 90 minuten powernappen om een slaaptekort van anderhalf uur in te halen. Voor drie uur slaaptekort, moet je 180 minuten powernappen, enzovoort. Waarom geen uur? Dan zit je midden in je slaapcyclus, en die onderbreken is nog erger dan slaap te kort komen.
YouTube

3. Oké, het kan ook met minder

Als je echt geen tijd hebt om anderhalf uur lang te pitten, kun je het een beetje inkorten tot 30 minuten.  Bij de meeste mensen duurt het namelijk 15 tot 25 minuten voor ze echt in slaap vallen. Ideaal voor mensen die elke dag de trein moeten nemen. Zet wel je gsm-wekker of vraag aan je vriendelijke buur om je op tijd wakker te maken, anders rij je je station zo voorbij.
Giphy

4. Hou iets lekkers in de buurt

Mocht je je toch overslapen, zorg er dan voor dat je iets te eten bij de hand hebt. Je wordt namelijk chagrijnig wakker als je je niet aan de regels van de powernap houdt. Een snack kan dan helpen om je stemming weer op peil te krijgen. Bij voorkeur iets gezonds, maar iedereen weet dat wanneer je humeurig bent, je jezelf het liefst wil volproppen met zoetigheden. 
Giphy

5. Reken niet té veel op powernaps.

In het weekend kan je ook extra slapen. Je kunt wel elke dag een powernap doen, maar zorg ervoor dat je ook zonder kunt. Voor je het weet, ben je er te gewend aan geworden en val je overal in slaap. Bij de tandarts, op een begrafenis, tijdens een date,…
YouTube

6. Relax!

Zorg dat je volledig ontspannen bent, anders heeft je powernap geen enkele zin. Geurkaarsje, rustig muziekje, oogmasker en een ‘Do no disturb’-bordje aan je deur (of stoel). Je doet misschien best ook iets aan je cafeïne-verslaving, want die is nefast voor een deftig dutje. Als je echt niet zonder kan, doe het dan vlak voor je powernap. Het duurt even voor cafeïne begint te werken. Dus als je dan wakker wordt, kan je er dubbel zo goed tegenaan!
Giphy

7. Waarom moet je powernappen?

Om van jezelf een genie te maken. Leonardo Da Vinci, Thomas Edison, Isaac Newton, Albert Einstein en Amadeus Mozart sliepen ’s nachts weinig, maar haalden dat overdag in met powernaps. Wie weet is dat wel the key to succes!
YouTube

8. Eet de juiste dingen

Niet alleen caffeine, maar ook vet, koolhydraten en suiker zijn slecht voor je slaap. Het is niet dat je er helemaal niets meer van mag eten (want geef toe, wie houdt het vol zonder brood, chocolade en frieten?). Maar als je je dutje vlak na de lunch hebt ingepland, eet je best iets anders. 
Giphy

9. Stop met snoozen!

’s Morgens is het zalig en na een kort dutje ook. Gewoon even op de snoozeknop duwen en nog vijf minuten je ogen sluiten. Hoe verrukkelijk het ook is, het werkt contra-productief. Langer powernappen dan 30 minuten (en korter dan 90 minuten) zorgt ervoor dat je nog vermoeider wordt. Zet je wekker ver genoeg weg, zodat je uit je stoel of bed moét komen of heb gewoon de discipline om direct recht te springen.
Giphy

10. Voel je niet schuldig

Maak  je geen zorgen over het feit dat je je werk een halfuurtje hebt laten liggen. Powernaps zorgen er net voor dat je productiever wordt. Ze zorgen er ook voor dat je alert blijft, een burn-out voorkomt, je zintuigen optimaliseert, de kans op hartziekten vermindert én het helpt je om af te vallen. Dus je hebt het perfecte antwoord als iemand je commentaar geeft.
Giphy

Happy napping!

Bron: Huffington Post, Business Insider, Fit, Time Management

Gesponsorde artikelen