40 raadselachtige en opmerkelijke zaken in ‘K3 zoekt K3’

Hanne en Marthe traden pas in de finale voor het eerst samen op! Onvoorstelbaar, maar wel waar. Het is een van de vele opmerkelijke zaken die de oplettende kijker langs zag komen. Wekenlang werden we meegezogen in de K3-storm. Toen de finale eindelijk achter ons lag, zat er niets anders op dan het hele spektakel nog eens rustig de revue te laten passeren. Heel interessant, want hoe langer je er over nadenkt hoe meer punten er zijn die op zijn minst opmerkelijk genoemd mogen worden. Voor degenen die net als ik ernstige afkickverschijnselen hebben en geen detail willen missen, gaat het volgende lijstje wat dieper op een aantal van die punten in.

1. Preselectie

Er waren 6081 aanmeldingen, maar er hebben slechts 100 kandidaten auditie gedaan. Dat wil zeggen dat bijna 99% van de kandidaten al direct na de aanmelding is afgevallen. Het is volkomen onduidelijk hoe en op welke gronden deze preselectie heeft plaatsgevonden. Hierover is totaal niet gecommuniceerd door de organisatie of tijdens de uitzendingen. Feit is wel dat alle kandidaten die auditie deden min of meer een K3’tje zouden kunnen zijn. Echte uitwassen qua geslacht, leeftijd en uiterlijk zaten er niet tussen. Het bleef beperkt tot een zeer enkele kandidate met een afwijkende haarkleur of een wat minder strakke lijn zodat het geheel niet monotoon werd.

2. Harten-Ja

Het was leuk dat bij de audities het publiek van iedere tribune een “Ja” toe kon kennen aan een kandidate. Maar hoe dat dan precies werkte werd niet toegelicht. Moest iedereen gedrukt hebben voordat het hart oplichtte? Vast niet, want dan is er geen kandidate die doorgaat. Er is immers altijd wel iemand die een kandidate niet ziet zitten. Het ligt het meest voor de hand dat een bepaald percentage gedrukt moest hebben, maar welk percentage gebruik je en hoe bevalt dat dan in de praktijk? Het is als organisatie lastig om daarmee te experimenteren. Je komt er pas achter als je het echt toepast. Bij de eerste audities dus. Het is waarschijnlijk dat daar het grenspercentage proefondervindelijk bepaald werd. De eerste kandidaten waren dan dus proefkonijnen om het ja-mechanisme goed in te stellen. Of was er gewoon iemand in de regiekamer met vier knopjes om daarmee direct de vier hartjes te bedienen? Da’s nog veel gemakkelijker.

VTM

3. Tribune Open u

Bij drie of meer “Ja’s” openden de tribunes zich zodat de kandidate door kon lopen naar de K3-jury. Leuk idee, maar of de uitvoering nou wel in orde was kun je je afvragen. Bij Laura bewogen de tribunes al voordat de laatste harten aan sprongen. Dat is knap. Die tribune wist blijkbaar al wat er zou gaan gebeuren en dat dat op het ideale moment in de uitvoering van het nummer gebeurde zal vast toeval geweest zijn. Of niet?

4. Superauditie

Een aantal audities sprong er echt uit. Jindra (het dak ging er af tijdens het supervrolijke “Lokolé”), Laura (weergaloos mooie opkomst naar de jury tijdens de zachte passage van “Eyo”) en Lauren (in een onovertroffen recordtijd vier “Ja’s” van het publiek met haar gevoelig gebrachte “Je hebt een vriend”) hadden wellicht de beste audities van allemaal. Hoewel ze alle drie de liveshows gehaald hebben, is geen van hen uiteindelijk een K3’tje geworden.

5. Momentopname

Dat de audities slechts momentopnames zijn geldt voor alle kandidaten, maar wordt vooral duidelijk zichtbaar, of moet ik zeggen hoorbaar, in het geval van Roline. Tijdens haar auditie klonk ze als een schorre kip (verkoudheid), maar in haar sessie van de K3-machine (cover van “Just Give Me A Reason” samen met Liesbet en Dieuwke) blijkt ze opeens met een aangenaam warme stem prima te kunnen zingen. Helaas was haar kans inmiddels verkeken.

6. K3-machine

Op k3zoektk3.com werden we verrast met de K3-machine. Wat het precies was werd niet verklaard, maar er rolde af en toe spontaan een clip uit. En warempel… het ging telkens om heel aardige uitvoeringen van steeds drie, schijnbaar willekeurige, meisjes die met wisselend succes auditie hadden gedaan. Hoe vaak de K3-machine nog zou werken, hoe de drietallen tot stand waren gekomen en hoe het kwam dat er alleen goede zangeressen in voorkwamen bleef een raadsel. Feit is dat het een paar leuke clips heeft opgeleverd die kandidaten eens op een andere manier lieten zien.

7. Huh… Dieuwke?

De K3-machine produceerde plots een clip met een volslagen onbekend meisje: Dieuwke. Het zal wel helemaal aan mij liggen, maar deze meid is in de audities volledig aan mij voorbijgegaan. Ik neem nochtans aan dat ze wel auditie gedaan heeft. Kortom, niet gezien in de audities, maar wel goed genoeg voor de K3-machine. Verrassend, maar wel terecht.

8. C-mine

Na een halfuurdurende uitvoerige herintroductie van alle kandidaten werd aan de selectieslag in de C-mine (na een uur “10.000 luchtballonnen” kunnen zingen) in de betreffende uitzending relatief weinig tijd besteed. Opvallend was het verschil in beeldtijd (hier is dacht ik een mooie Engelse benaming voor) tussen de diverse kandidaten. Sommige kandidaten kwamen vaak in beeld, werden vooraf en achteraf geïnterviewd en zagen we zingen. Andere kandidaten kwamen niet of nauwelijks in beeld. Liesbet bijvoorbeeld was alleen kort (enkele seconden) in groepsverband zichtbaar en hebben we helemaal niet gehoord. De zendtijd die besteed werd aan haar herintroductie was in feite oneindig veel langer dan haar uiteindelijke beeldtijd.

9. Bootcamp.

Het bootcamp was wellicht het interessantste onderdeel van het programma. Het was de enige manier om de kandidaten wat beter achter de schermen te leren kennen. Helaas waren er maar twee uitzendingen hieraan gewijd.

10. Woede-uitbarsting

De uitval van Kristel tijdens het bootcamp was spraakmakend: “Ik moet mijn plek afstaan aan mensen die nog niet eens de moeite doen om te kijken waarvoor ze zich inschrijven. Dat gaat nie.” Toeval of niet, uiteindelijk is geen van deze drie kandidaten een K3’tje geworden.

11. Fanatieke Jindra

Aan de manier waarop Jindra omging met de reprimande van Kristel werd veel zendtijd besteed. Hoewel Kristel’s opmerkingen net zo goed voor Laura en Adriënne golden werd aan hen in de verdere uitzending nauwelijks aandacht besteed. Het waren vooral Jindra’s goedbedoelde relativerende woorden en fanatieke verbetergedrag waar de op sensatie beluste programmamaker aandacht aan besteedde. De reactie van het publiek was voorspelbaar. Jindra werd gestenigd door de aan de kant van de veilige huiskamer zittende stuurlui.

12. Doetskes

Voor het eerste toonmoment in het bootcamp moesten de meisjes zelf groepjes vormen. Hanne bleef samen met Annelore en Rochelle over in een enigszins verloren trio dat zich kenmerkte door een hopeloos gebrek aan ervaring. Hanne gebruikt zelf de term “doetske”. Dit schijnbaar kansloze gezelschap moest opboksen tegen de andere veelal kracht uitstralende formaties. Als die anderen toch eens hadden geweten hoe ver Hanne het zou schoppen, wat voor groepjes zouden er dan zijn ontstaan?

13. Uiterste houdbaarheidsdatum

Na afloop van het bootcamp was duidelijk dat er meer dan voldoende meisjes waren die alles in zich hadden om een K3’tje te worden. Je zou zelfs kunnen zeggen dat er, zeker aan de Vlaamse kant, te veel eindkandidaten waren. Dan is het zaak om het overschot weg te snijden en elegant af te laten vloeien. Hoe eerder je dat doet hoe minder pijnlijk het later wordt. Het ligt daarbij voor de hand om een eenvoudig selectiecriterium, zijnde de leeftijd van de kandidaat, toe te passen. Als je prima kandidates van rond de 20 hebt dan ga je niet kiezen voor een van 25. Eentje van 20 zal gemiddeld genomen immers vijf jaar langer mee gaan. Was dat dan dus de echte reden dat we al in de eerste liveshow afscheid moesten nemen van Laura?

14. Ze kan alles

“Lauren kan dansen. Lauren kan zingen. Lauren kan het allemaal” was een veelzeggende uitspraak van Gert over de wellicht beste overall kandidate die het gezelschap rijk was. Voor de oplettende kijker was duidelijk dat Lauren geen sologanger was, maar ook in de groepsoptredens iedereen om haar heen wist mee te nemen tot hoge kwaliteit.

15. Solo’s

Belangrijk onderdeel van de liveshows waren de solo-optredens. Lauren echter heeft als enige deelneemster aan de liveshows geen enkel solo-optreden mogen doen. We weten allemaal wat een enorme impact zo’n optreden kan hebben op de jury en je populariteit. Denk maar aan die van Klaasje (de schilderijen klapten van de muren) en Marthe (binnen twee minuten zit de halve jury te wenen). Die kans heeft Lauren niet gekregen en dan wordt het al snel een ongelijke strijd.

16. Missertje

Natuurlijk gaat het tijdens een liveoptreden af en toe mis. Halverwege “Reality” zet Lauren in voor een solozinnetje. Daarbij begint Klaasje abusievelijk ook te zingen. Heel professioneel zoekt Lauren subtiel oogcontact met Klaasje en schudt een haast onmerkbaar “Nee” met haar ogen. Klaasje’s stem zakt langzaam weg en Lauren beweegt haar hoofd weer naar het publiek om haar zinnetje af te maken. Hierna neemt Klaasje het over met een volgend solozinnetje, terwijl Lauren vrolijk blijft lachen alsof er niets gebeurd is. Bijna niemand die het heeft gemerkt. Mooi toch!

17. Populair

Ieder groepsoptreden in de liveshows waar Lauren aan mee doet werd geselecteerd om direct door te gaan naar de volgens liveshow. Toevallig of niet waren deze optredens altijd met zeer populaire kandidaten die allemaal de finale zouden halen. Ofwel zouden ze uiteindelijk K3 worden (liveshow1: Klaasje en Marthe, liveshow 2: Hanne, liveshow 3: Klaasje) ofwel had deze kandidate net een wildcard van de kijkers gekregen (liveshow 2: Jindra).

18. Begin maar te zingen

Lauren heeft in alle openingsoptreden van de liveshows die begonnen met een solo die rol toegewezen gekregen en perfect uitgevoerd. Tevens was zij in al haar groepsoptredens in de eerste drie liveshows degene die de zang keer op keer feilloos opende. Ben je dan goed of juist te goed?

VTM

19. Afvallers

De reden waarom kandidaten afvallen gedurende het bootcamp en liveshows werd niet duidelijk gegeven. Vaak zei de jury zelfs niets tegen een afvaller, dus ook niet dat het afgelopen was voor hen. Alleen de kandidaten die door waren kregen dat te horen. Als je overbleef was je blijkbaar niet meer in de race. In het beste geval kon de reden daarvan afgeleid worden van de (eerder uitgezonden) commentaren van de juryleden tijdens hun beoordelingsoverleg. In het geval van Laura was het zelfs bijzonder onduidelijk waarom een van de meisjes met de mooiste stem en meeste K3-uitstraling opeens weg moest. Als je terugzoekt zijn “Er op uitgekeken” en “verdrietige blik” (waren ze haar auditie vergeten?) de enige kritiekpunten die over haar geuit zijn. Frustrerend, niet alleen voor de kandidaten (Jindra ging er bijna aan onderdoor), maar zeker ook voor de kijkers. Het “waarom?” blijft de grote vraag. En na de stunt met volkomen onverwachte wildcards voor Demi, Hanne en Jindra bleef bij iedere afvaller een zweem hangen van “misschien komt ze toch nog terug”. De jury heeft immers nooit duidelijk gezegd dat ze afgevallen waren.

20. K3, K6 of K10

Hoe verder de uitzendingen vorderen hoe meer talent we zien afvallen. Ook de jury roept regelmatig dat iedereen zo goed is. Waarom moet dat talent dan toch weg? Waarom kan het geen K6 worden? Prima idee toch, maar dan moet Demi er ook bij en Nora natuurlijk ook. Of toch maar een K10? Dan kun je een zoveel breder publiek aanspreken. Voor iedereen is er dan wel een idool bij. Zou dat de ultieme verrassing worden in de finale? De Dolly Dots waren toch ook met een behoorlijk aantal! Als je even nadenkt snap je wel dat de kans op meer dan drie overblijvende meisjes uiterst gering is. De consequenties voor alle zangpartijen en choreo’s zou veel te groot zijn. Net als het commerciële risico. Bovendien kunnen ze de splinternieuwe animatiereeks dan gelijk bij het grofvuil zetten. Jammer K-meer gaat het echt niet worden.

21. Voorkeurkandidaten

Waar ik me persoonlijk erg aan gestoord heb is dat BV’en en BN’ers zich in de uitzendingen publiekelijk uitspraken over hun voorkeur. Daarmee stuur je de mening van het publiek. Het is wetenschappelijk aangetoond dat mensen nu eenmaal graag bij winnaars willen horen. Dus als Koen Wauters zegt dat Marthe, Klaasje en Hanne de ideale K3 zijn, sluiten veel mensen zich daar bewust of onbewust bij aan. Hé wat een toeval. Die drie zijn het warempel precies geworden.

22. Topniveau

Hoewel er behoorlijk wat variatie was in de persoonlijke voorkeuren van het publiek voor de diverse finalisten, kunnen we het over één ding gerust eens zijn. Alle zes de meiden zijn van topniveau. Natuurlijk klinkt de stem van de ene kandidate net wat warmer en zijn de dansbewegingen van een andere kandidate net wat soepeler, maar stuk voor stuk zijn het allemaal toppers of hebben in ieder geval het potentieel om dat binnen afzienbare tijd te zijn. De capaciteiten van de meiden en de begeleiding/training door Studio 100 staan daar garant voor.

23. Geen wedstrijd

Bij de kijker kan de indruk ontstaan of misschien wordt deze indruk zelfs wel gewekt dat het om een wedstrijd gaat. Dat is geenszins het geval. “K3 zoekt K3” is geen eerlijke wedstrijd met duidelijke regels en een onafhankelijke jury. Het is een commerciële tv-productie waarbij de producenten alle touwtjes in handen hebben en het maar om één ding draait: het continueren van de inkomsten uit K3.

24. Gerechtsdeurwaarder

Dat die zijn werk onberispelijk heeft uitgevoerd wordt niet betwijfeld. Wat zijn rol en taak echter precies inhielden was niet erg duidelijk. De inzet van een gerechtsdeurwaarder gaf een indruk van eerlijkheid en onpartijdigheid, maar de regels die die deurwaarder moest toepassen werden niet exact benoemd. Later zou blijken dat die regels in de finale dusdanig waren dat de kijkersstemmen geen werkelijke invloed hadden. Laat dan ook die deurwaarder maar weg.

25. Publieksstemmingen

Bij alle publieksstemmingen was de waarde van een uitgebrachte sms-stem onduidelijk. Veel meer dan “telt voor de helft mee” kregen we niet te horen. Aantallen werden niet bekend gemaakt. Alleen de einduitslag kregen we te horen, maar niet hoe die tot stand gekomen was. Later zou blijken hoe gering de invloed van de kijkerstemmen echt was. Het geld dat al die stemmen hebben opgebracht was echter wel echt. De opbrengst van de finale ging naar goede doelen, maar over de opbrengst van de eerdere uitzendingen wordt niet gesproken. Misschien dat ze daar de gerechtsdeurwaarder mee betaald hebben.

26. Verdeling groepsoptredens

In de aanloop naar de finale zijn er voor iedere kandidaat vijf groepsoptredens geweest (de openingsnummers even niet meegerekend), twee tijdens het bootcamp en drie in de liveshows. Hierdoor had iedere kandidate de gelegenheid om met totaal negen andere kandidaten op te treden. Je zou zeggen dat dat toch genoeg moet zijn om in de finale niet naast een onbekend gezicht te hoeven staan. Toch had Marthe nog nooit ervaring opgedaan met zowel Hanne als Lisa. Met beiden heeft ze pas in de finale voor het eerst opgetreden. Met Hanne is ze zelfs in K3 gekomen terwijl ze geen ervaring met elkaar hadden!

27. Alweer samen

Lauren heeft drie keer samen met Klaasje in een groepje gezeten. Lisa heeft in alle drie haar liveshows samen met Nora opgetreden. Is dat toeval of is er bewust voor gekozen om een wat zwakkere zangeres telkens te laten samenwerken met dezelfde sterke zangeres omdat die haar meetrekt omhoog?

28. Onbekende opponenten

Als we naar de tegenstanders in de finale kijken hebben alleen Marthe en Lauren wel eens samen opgetreden (met Klaasje in “De drie biggetjes”). Zowel Klaasje en Jindra als Hanne en Lisa hebben gedurende de gehele zoektocht nooit samen opgetreden (de openingsnummers buiten beschouwing gelaten) en zullen dat dus ook nooit doen.

VTM

29. Uitslag vooraf bepaald

De uitslag van de finale was vooraf al bepaald. Studio 100 geeft dat ook letterlijk toe: “We moeten daar niet flauw over doen, natuurlijk hebben wij een hand in de uiteindelijke keuze”. Op zich niets mis mee, maar dan moeten ze ook niet doen alsof de sms-stemmen echt direct de uitslag kunnen bepalen. Dat was namelijk niet zo. Studio 100 bepaalde volledig de einduitslag. De illusie die gewekt werd dat de kijkers echte invloed hadden is niets anders dan volksverlakkerij.

30. Slecht nieuws

Gert heeft het een aantal keer duidelijk gezegd: “Er zijn eigenlijk maar drie meisjes die nooit in deze wedstrijd slecht nieuws zullen krijgen”. Uiteindelijk is dat niet waar gebleken. Alleen Klaasje en Marthe hebben nooit slecht nieuws gekregen. Hanne heeft halverwege het bootcamp immers te horen gekregen dat er voor haar geen plaats meer was op de toerbus. Dat was op dat moment barslecht nieuws!

31. Vlaamse of Nederlandse meisjes?

Gert was er duidelijk over: Studio 100 had geen eisen met betrekking tot de nationaliteit van de nieuwe K3’tjes. Klinkt leuk en zal ook best wel waar geweest zijn als het aanbod van goede kandidaten extreem schaars geweest was, maar als je even nuchter nadenkt dan is er geen andere verdeling mogelijk dan twee Vlaamse en één Nederlands meisje. Een K3 waarin de Hollanders de meerderheid vormen zou vast niet geaccepteerd worden door de Belgische markt. Gezien de grootte daarvan zal Studio 100 dat zeker niet riskeren. Omgekeerd is minimaal één kaaskopje belangrijk om de Nederlandse markt warm te houden. Twee Belgen en één Nederlander dus. Toch werd, om de schijn op te houden, de verhouding tussen Vlaamse en Hollandse kandidaten gedurende de uitzendingen voortdurend op half om half gehouden. Zouden alle Nederlandse meisjes beseft hebben dat er uiteindelijk maar één plaats voor hen beschikbaar was?

32. Indeling finale

Na het indelen van de kandidaten voor hun rol in de finale lag de uitkomst in feite al vast. Lisa en Jindra zouden nooit op kunnen tegen de populariteit van Hanne en Klaasje. Alleen tussen Lauren en Marthe zou nog sprake kunnen zijn van enige strijd. Ongenoemd spitste de hele finale zich dan ook hierop toe. Het was inderdaad het zwartharige K3’tje dat als laatste bekend werd gemaakt. Echter, de zangkwaliteiten van Marthe (de beste zangeres van allemaal), haar hoge knuffelgehalte en de populariteit die ze mede dankzij een tweetal solo-optredens in de liveshows had weten te verwerven, hadden de onzichtbaar gehouden Lauren in feite al kansloos gemaakt.

33. Genieten

Lauren zelf had natuurlijk ook donders goed door wat haar kansen waren in de finale. Vanaf het moment dat de blinddoeken afgingen en ze Marthe tegenover zich zag staan wist ze dat de kaarten geschud waren. Het was niet voor niets dat ze in de uitzending tegen Niels zei: “Ik ga vooral genieten”. Heel verstandig, want dat was het beste dat ze kon doen. Trachten te strijden tegen een reeds bepaalde uitslag had geen zin.

34. Tussenuitslag is einduitslag

In de finale gaf Gert aan dat het niet moeilijk was, maar dat het juist meeviel om tot een tussenuitslag te komen. Niet verwonderlijk natuurlijk, want die hadden ze al voor de uitzending bepaald. Als je eens goed kijkt naar de vijf drietallen die genomineerd werden dan is daar veel uit af te leiden. Marthe kwam namelijk drie keer voor tegen Lauren twee keer. Klaasje kwam drie keer voor en Jindra twee keer. Zo ook kwam Hanne drie keer voor en Lisa twee keer. Heel netjes verdeeld om alle kandidaten zoveel mogelijk aan bod te laten komen in de finale. Tegelijk was de nominatie ook overduidelijk over het uiteindelijke drietal. De meest voorkomende meisjes zouden K3 worden.

35. Wereldreis

Vlak voor de bekendmaking van de einduitslag werd Marthe verrast door haar broer die in het geheim vanuit Australië overgevlogen was. Een heerlijk tranen trekkend tafereel van echte emoties even later gevolgd door Marthe’s selectie tot K3’tje. Welk een toeval. Zou de organisatie die broer ook hebben laten overkomen om zijn zusje te zien verliezen?

36. Onervaren is beter

Uiteindelijk is gebleken dat ervaring niet alles is. Als je onervaren bent kun je veel meer groei laten zien dan wanneer je al op een hoog niveau zit en juist die groei maakt indruk. Van de zes finalisten zijn de drie met de meeste ervaring afgevallen. Juist de wat jongere en bleuere meisjes met de minste ervaring met optreden met individuele zang en dans voor een groot publiek zijn de nieuwe K3 geworden. Hadden die het meeste potentieel of zijn die beter te vormen?

37. K3 of nie

Na bekendmaking van de uitslag gaf Lauren aan haar studie weer te zullen oppakken: “Het was K3 of nie”. Dat laatste heeft ze heel letterlijk uitgevoerd. Achter al haar artistieke activiteiten heeft ze een grote punt gezet. Al haar publieke internetprofielen, facebook, twitter en noem maar op, waren binnen recordtijd volledig gewist. Lauren, die door kenners gezien wordt als de beste kandidate van het hele gezelschap omdat zowel haar zang, dans als uitstraling allemaal van topniveau zijn, heeft zich volledig ondergedompeld in de anonimiteit. Zou ze de commercie rond het hele amusementscircus kots en kotsbeu zijn? Geef haar eens ongelijk. Wat zou jij doen als je wel heel de tijd de kar heb mogen helpen trekken, maar verder zoveel mogelijk onzichtbaar gehouden bent, je daardoor niet de kans heb gekregen om jezelf te profileren en dan uiteindelijk naast het net vist?

38. Stress klapt tegen het balkon

Tijdens de uitvoeringen aan het einde van het bootcamp merkte Gert op dat hij graag de kandidaten eens zonder stress zou zien optreden. De reactie van Miguel Wiels was dat dat pas zou kunnen na de finale. Waarschijnlijk heeft hij dat niet helemaal bij het rechte eind gehad. “10.000 luchtballonnen” is al voor de finale door alle finalisten ingezongen. Toen deze single kort na de finale uitkwam was daarop duidelijk te horen dat Hanne, maar toch zeker Klaasje veel mooier klonk dan tijdens de tv-uitzendingen. De onregelmatige en breekbare trilling in haar stem was volkomen verdwenen. De meest logische verklaring is dat die trilling veroorzaakt werd door stress en dat die stress in de studio onder de rustige begeleiding van Miguel weg was. Geloof maar dat de jury dat stemgeluid meegenomen heeft in haar eindoordeel!

39. Schijnfinale

Ieder weldenkend mens zal begrijpen dat Studio 100 de nieuwe samenstelling van K3 niet gaat bepalen op basis van een paar optredens van één of twee minuten in de finale. Natuurlijk had de jury zijn oordeel al geveld voordat de finale begon. De meisjes zijn gedurende de afgelopen weken vast iedere dag intensief gevolgd waarbij op alle aspecten van ieders persoonlijkheid en kwaliteiten is gelet om een zo compleet mogelijk beeld van iedere kandidate te hebben (de oplettende kijker heeft een flits kunnen opvangen van een toekijkende Kristel tijdens de repetities). Dit alles gebeurde geheel buiten het zicht van de camera’s. Samen met het doen en laten tijdens van de meisjes in het bootcamp, de prestaties in de voorgaande liveshows en de populariteit bij het publiek hebben al deze observaties tot het uiteindelijke juryoordeel geleid. We kunnen gerust aannemen dat dat een juiste keuze is. Voor onnodige risico’s zijn de commerciële belangen te groot.

40. Doodziek

De zoektocht is afgelopen. Tien weken lang zaten we aan de buis gekluisterd. Elke uitzending werd gretig bekeken, de herhalingen werden uitgespeld, de clips werden grijs gedraaid en alle details werden druk besproken, maar nu is het feest dan eindelijk voorbij. De nieuwe K3 is bekend. Waarom ben ik dan niet dolblij? Waarom ben ik er dan eigenlijk doodziek van? Er zijn simpelweg te veel sublieme kandidaten afgevallen. Meisjes die het volledig in zich hadden zijn keihard afgeserveerd. Daar zullen zij, maar ook ik mee moeten leren leven. Snif…

VTM

Aannames

Veel van de bovenstaande punten zijn gebaseerd op aannames. Als kijker kregen we de diverse kandidaten slechts enkele minuten per week te zien. Daarbij ging het ook nog om zorgvuldig geselecteerde beelden die iemand in een heel ander daglicht kunnen plaatsen dan wanneer je er zelf bij bent. Na het zien van een uitzending weten we het allemaal zo goed en hebben we natuurlijk allemaal onze mening snel klaar, maar hoe de kandidaten in het echte leven zijn komen we nooit te weten. Dat blijft voorbehouden aan een select gezelschap mensen rondom de zoektocht. Wij genieten vooral van het sprookje dat Studio 100 heeft gecreëerd: K3.

Meer
Lees meer...