5 manieren om met reismisselijkheid om te gaan

unsplash

Vol enthousiasme kijk je uit naar je vakantieplannen al doet de gedachte aan reisziek worden meteen je maag keren. Je bent niet de eerste en niet de laatste persoon op aarde die last heeft van misselijkheid tijdens het reizen. Zowel op het vliegtuig, tijdens een boottripje als in de wagen komt het voor en dat is, licht verwoord, een onprettig gevoel. Toch zijn er enkele manieren die je misselijkheid meer leefbaar maken of het op zijn minst toch een beetje beter onder controle houden.

Reismisselijkheid is iets waar je absoluut niet aan toe bent terwijl je een aangename boottrip hebt gepland. Het gebeurt voornamelijk wanneer je spieren en evenwichtsorgaan zich aanpassen naar wat je ogen waarnemen en dat plots niet meer overeenkomt met de schokken en bewegingen die je voelt. Afhankelijk van persoon tot persoon zijn er enkele manieren om met reismisselijkheid om te gaan, zoals letten op je ademhaling of je focussen op hetgeen je voor je ziet.

1. Vermijd mogelijke triggers

Instagram

Hoe kleiner je vliegtuig, hoe groter de kans op misselijkheid. Dat is eigenlijk zowat hetzelfde bij een boot of auto. Het zit namelijk zo dat hoe kleiner het voertuig is, hoe meer schokken je voelt of hoe harder een bruusk remmanoeuvre aankomt. In de auto is de bestuurdersplaats bijvoorbeeld het VIP-plaatsje bij uitstek om minder snel misselijk te worden. Dat is dan ook één van de redenen waarom kinderen tussen de acht en de twaalf jaar heel vaak ziek worden tijdens een autoritje. Dat verteld John Golding, professor toegepaste psychologie aan de universiteit van Westminster.

17 onmisbare weetjes voor je met je hond in de auto op reis vertrekt.

2. Focus op wat je buiten ziet

Instagram

Wanneer je misselijk bent, is het een goed idee om een blik door je raam te werpen. Hoe minder obstakels er in je zicht liggen, hoe beter het effect dan ook zal zijn op de manier dat jij je voelt. Continu gefocust zitten op je smartphone is bijvoorbeeld volledig af te raden. Louisa Murdin, adviseur aan de Guy’s and St. Thomas’ NHS trust. Het is onder andere ook beter om op het moment dat je je niet kiplekker voelt, zo weinig mogelijk te praten. Hoe minder beweging je hoofd ervaart, hoe meer evenwicht je zal ervaren. Muziek luisteren, helpt dan bijvoorbeeld wel volgens studies, maar een sigaret opsteken dat laat je dan weer best achterwege, aangezien nicotine een negatief effect heeft op reismisselijkheid. Dat geldt ook voor een grote maaltijd of een alcoholisch drankje.

Hier zijn 6 manieren om geld te besparen op reis.

3. Wees voorbereid en haal je medicijnen in huis

Instagram

Wanneer je ziek bent, moet je vaak eerst naar de dokter voor een voorschrift alvorens je je medicijnen eindelijk in huis kan halen. Dat is niet bij alle medicamenten het geval, zoals bij hyoscine en antihistamine. Deze twee, toch wel wondermiddelen genoemd, zijn vrij-verkrijgbare medicijnen die helpen bij reismisselijkheid. Al moet je toch wat opletten bij het gebruik ervan want deze medicijnen kunnen je weleens duizelig doen voelen of slaperig maken, volgens Golding. Ook Cinnarizine blijkt een succesvol medicijn te zijn en heeft daarnaast iets minder neveneffecten. Het meest geschikte moment om een pilletje in te nemen, is twee uur voor je vertrekt, want zodra je de misselijkheid voelt opkomen, is het eigenlijk al te laat.

4. Focus op je ademhaling

Instagram

Goed diep in- en uitademen, lijkt misschien maar iets kleins en onnuttig, maar dat is het niet. Golding noemt een gecontroleerde ademhaling zelfs half zo belangrijk als een medicijn. Wanneer je braakt, treedt er automatisch een reflex op die je eventjes doet stoppen met ademen. Door je ademhaling te controleren en je hierop te concentreren, kan dit braakneigingen tegenhouden.

Ga je deze zomer voor het eerst ver op reis? Gebruik onze handige checklist.

5. Acclimatiseer je met de omgeving

De beste manier om van je vakantie te kunnen genieten, is je overgeven aan het klimaat waarin je terecht komt. Stap voor stap te werk gaan, is hier vooral de boodschap. Al kunnen verschillende gewoontes je het ene moment misselijk maken terwijl je het andere moment hiervan niets van ongemak ervaart. Misselijk worden is dus vaak situatiegebonden, volgens Golding. Als je het bijvoorbeeld gewoon bent om achterin de auto te zitten en hier niet langer misselijk van wordt dan is dat geen garantie dat je ook die ene boottocht zal aankunnen.

Gesponsorde artikelen