5 redenen waarom de Legoreclame uit 1981 veel cooler is dan die nu

5 redenen waarom de Legoreclame uit 1981 veel cooler is dan die nu

Het ruikt naar een staaltje van ‘vroeger was alles beter’ maar soms is dat gewoon terecht. Deze Legoreclame uit 1981 dook onlangs op via Reddit en Tumblr en kon meteen op algemene goedkeuring rekenen. Het is niet moeilijk om te zien waarom. 

1. Ze is simpel.

Eén meisje, één legobouwsel, één glimlach. En dan die slogan!

2. Ze is niet roze.

De kleine meisjes van vandaag laten zich wel vangen door het vele roze, maar hun ouders hebben het gehad met ‘de roze plaag’: alles voor meisjes is roze, en meteen ook erg ‘niet-voor-jongens’. Qua genderopdeling kan dat wel tellen, en dat in een samenleving die steeds meer streeft naar gendergelijkheid. Maar hoe doe je dat als kinderen als van voor ze kleuter zijn leren om een onderscheid te maken?

3. Ze is niet voorgebouwd of voorgekauwd.

Vroeger, toen de dieren nog spraken en het internet nog niet bestond, was Lego enkel een hoop blokken. En kon je zelf ALLES maken wat je maar wou.Aaah, de mogelijkheden….

4. Ze is rommelig.

Er liggen losse Legoblokken op de grond. Ik herhaal: Legoblokken.Op.De.Grond. Niet opgeruimd! Rommelig! Reclames nu zijn onrealistisch en onplezant clean. 

5. Ze is genderneutraal.

Vervang het meisje door een jongen en de reclame werkt nog perfect. Ze zou wellicht niet zo sterke reacties oproepen, maar dat is te wijten aan de toon en kleuren die reclames vandaag gebruiken, vooral als het over meisjes gaat.

Lego voor meisjes vandaag: Lego friends

Voor jongens is Lego al niet veel beter.

Of hedendaagse, kleine meisjes de legoreclame uit 1981 even leuk vinden als de reclames die ze nu te zien krijgen, is twijfelachtig. Wat natuurlijk het grootste deel van het probleem is: ze zijn gewend aan afgelikte, rozige, voorgekauwde reclames en denken van jongsafaan strikt in meisjes-jongens opdelingen. Als dat maar goed komt als ze groot en sterk zijn….

Gesponsorde artikelen