6 redenen waarom The Crew de allergrootste racegame kan zijn/worden

6 redenen waarom The Crew de allergrootste racegame kan zijn/worden

Het heeft een tijdje geduurd vooraleer Ubisoft The Crew eindelijk op ons losliet. Maar sinds deze maand kunnen we genieten van een imposante roadtrip door de Verenigde Staten. Nog niet alles is perfect, maar The Crew maakt wel als geen enkel ander racespel dit jaar duidelijk wat die nieuwe consoles wel kunnen presteren. Zelfs als je niet van straatracen houdt, zijn er voor ons redenen genoeg om The Crew tot kampioen onder de racegames van 2014 uit te roepen.

1. Het wegennet is immens

De geruchten over de speelwereld deden ons een jaar geleden al met verstomming slaan. En ze hebben niet gelogen. Je speelt letterlijk met de kaart van de Verenigde Staten. Natuurlijk kloppen de verhoudingen niet, maar het aantal wegen en steden is indrukwekkend. Waar de voorgangers van The Crew zich in het verleden in één stad moesten afspelen, bestaan er nu nog nauwelijks grenzen.

Voor de release werd gesteld dat je anderhalf uur zou nodig hebben om van kust naar kust te rijden. We hebben het nog niet getest en vermoedelijk zal je wel iets sneller kunnen reizen als je je niet laat verleiden door andere opdrachten onderweg. Maar toch zal die reistijd wel ergens in de buurt komen, het zegt dus veel over het enorme wegennet. Natuurlijk ben je niet verplicht om telkens een uur te rijden voor je het spel kunt verderzetten. Van zodra je in een gebied geweest bent, kan je ervoor kiezen om versneld te reizen. Al blijft het gewoon te leuk om een groot deel van de trip zelf af te leggen.

Tussen de steden door zie je de omgeving veranderen naargelang van de staat of streek waar je bent. De kaart is in vijf werelden vergedeeld en je thuisbasis is de stad Detroit. Andere grote steden zijn onder andere Chicago, New York, Miami en Los Angeles. En er zijn nog meer steden die een tikkeltje minder groot zijn, maar nog altijd erg indrukwekkend, bijvoorbeeld Washington, St. Louis, Seattle en San Francisco. Hoewel het niet de bedoeling van het spel is, voel je jezelf altijd een beetje toerist.

Wat beter kan: de mogelijkheden in de steden zijn soms een beetje beperkt. In de grote steden heb je iets meer werk, maar St. Louis ben je bijvoorbeeld na een drietal opdrachten al uit. Iets meer verhaalmissies of andere opdrachten op deze locaties waren welkom geweest.

2. Vlekkeloze besturing

Bij een nieuwe racegame is het altijd een beetje bang afwachten hoe de besturing het zal doen, maar dat is voor The Crew geen probleem. De controle hangt voor een groot deel af van het type wagen waarmee je rijdt. Op de gewone weg heb je onder andere de keuze uit een Nissan 370z (mijn keuze), een Dodge Challenger, een Ford Mustang en een Chevrolet Camaro. Voor ieder wel wat wils dus.

Soms moet je al eens off-road gaan racen en dan kan je beroep doen op een alternatieve wagen, een monster dat zich over om het even welke ondergrond voortbeweegt. Door missies tot een goed einde te brengen krijg je ook tal van upgrades waarmee je je auto’s kunt verbeteren.

Wat beter kan: door computer bestuurde wagens zouden ons iets meer mogen verrassen. Nu houden ze vaak dezelfde rijlijn aan en zijn races niet allemaal even spannend. Je kan dit natuurlijk oplossen door met menselijke spelers aan missies te beginnen, wat uiteindelijk ook de bedoeling van het spel is. Voorts zou de impact van een crash ook wel iets meer invloed op de prestaties mogen hebben, nu is er enkel blikschade en zelfs die herstelt zich na enkele seconden. En voor de Europese racefans mag er nog wel een extra auto van bij ons in de selectie zitten.

3. Veel van andere games, maar dan beter

Je had het op voorhand al een beetje kunnen verwachten: echt vernieuwend is The Crew niet. Het spel is een mengelmoes van tal van concepten die we uit andere games kennen. Wie eerder dit jaar het andere paradepaardje van Ubisoft, Watch Dogs, kocht, speelde al op een plattegrond die zich over een hele stad uitstrekte. Ook daar moest je voortdurend missies buiten het verhaal afwerken om meer dingen vrij te spelen. Het concept doet daar vaak aan denken.

Maar in de plaats van een stad krijg je hier dus de hele VS voorgeschoteld, met verschillende grote steden en afwisselende omgevingen. Een open wereld zoals je er nog niet veel gezien hebt. Er rijden natuurlijk ook weer heel wat politiewagens rond, dus zelfs Need For Speed is nooit ver weg.

Het repetitieve karakter van die missies herken je uit Assassin’s Creed en andere games binnen dit genre. Ook Watch Dogs liet zich daarop betrappen. Maar in tegenstelling tot al die games draait het in The Crew hoofdzakelijk maar om één ding: racen! En daar zijn we heel blij om.

Om de levensduur nog wat te verlengen worden je scores bij missies en zijmissies opgeslagen, zodat je ze kan vergelijken met andere spelers en met je vrienden.

Wat beter kan: de zijmissies zijn heel beperkt en vaak hetzelfde. Dus op dat vlak doet The Crew het niet beter dan al die andere games die na een tijdje allemaal traditioneel een beetje beginnen te vervelen. Groter is niet altijd beter, er is meer variatie nodig.

4. Het verhaal speelt als een film

Ook al draait het om een zuivere race-ervaring, in The Crew staat het verhaal centraal. Maar het stoort niet echt dat het verhaal de opeenvolging van races bepaalt. Het doet een beetje denken aan films zoals The Fast & The Furious, maar dan voor een veel breder publiek. Je speelt als Alex Taylor en moet in de criminele racewereld infiltreren. En die gaat uiteraard veel verder dan de stad Detroit. Het zal je doorheen de hele VS leiden, terwijl je wordt gevolgd door agente Zoë.

Tussen missies door krijg je filmische scènes te zien en het hele verhaal weet wel enigszins te boeien. Al wordt het na een tijdje toch een beetje voorspelbaar.

Wat beter kan: tegenwoordig houden we er wel van als we een spel door onze beslissingen en prestaties kunnen beïnvloeden. In The Crew ligt zo goed als alles vast, maar misschien is een vrijer verhaal in een game van deze omvang gewoon te veel gevraagd.

5. De graphics mogen er zeker zijn

Het is soms een beetje zonde dat we tijdens racegames weinig aandacht aan graphics kunnen besteden. Het flitst allemaal maar een beetje voorbij. En toch zien de landschappen er bijna altijd adembenemend mooi uit. Zeker tijdens een roadtrip door de Verenigde Staten. Gelukkig is The Crew zo’n spel waarin je wel een beetje tijd kunt nemen om van de omgeving te genieten.

En reken maar dat er aan de details gedacht is. Je ziet tijdens je trip de omgeving voortdurend veranderen. En zelfs op grote wegen tussen steden kom je veel leven en activiteiten tegen. Zoom zeker ook eens uit naar de kaart van de VS. Je kan er in real time op een zone focussen en met een soort satellietbeeld zien wat er daar aan het gebeuren is. Ook al ben je zelf aan de andere kant van de kaart te rijden.

Wat beter kan: dat het bloed niet van je scherm spat wanneer je voetgangers van de baan rijdt, juichen we toe – het zou de sfeer van deze mooie game verpesten. Maar we hebben de indruk dat voetgangers minder actief reageren dan in soortgelijke games. We houden er wel van wanneer ze ons een welgemeende f*ck you toeschreeuwen nadat we uit de bocht zijn gevlogen en met gierende banden de aftocht blazen.

6. De online-ervaring wordt groter

Zowat iedere game van niveau wordt tegenwoordig online aangeraden. Enkele maanden geleden was dat bij Driveclub ook het geval, al liet de server het daar wel afweten. Gelukkig zijn de servers van The Crew tegen veel meer bestand en kunnen we vlot online spelen. Missies worden zoals hierboven beschreven veel leuker met menselijke tegenspelers en zonder die extra uitdaging zou de levensduur veel beperkter zijn. In wezen heeft Ubisoft natuurlijk niets uitgevonden wat Driveclub en andere concurrenten nog niet deden, maar het werkt tenminste vlekkeloos en dat is dit najaar al heel wat.

Wat beter kan: je wordt een beetje aan je lot overgelaten en moet zelf maar op ontdekking gaan. In je menu zie je wel termen die naar een onlinefunctie verwijzen, maar je leert ze alleen maar kennen door ze uit te proberen. Op die manieren dreig je de online-ervaring te missen, ook al zie je wel menselijke spelers over je kaart bewegen. Het wordt je gewoon niet meteen duidelijk wat The Crew precies wil bereiken, ook al benadrukte Ubisoft ons dat je dit spel online moet hebben gespeeld.

Conclusie: 8/10

Groter, spectaculairder, langer,… maar is The Crew ook beter? We hebben een hoop heerlijke uren beleefd om dit spel te testen, dus reken maar dat Ubisoft een pareltje heeft afgeleverd. En toch voelt The Crew nog een beetje aan als een ruwe diamant. Het is een blik in de toekomst van een extreem vette racegame die iemand op die bijzonder sterke consoles van de nieuwe generatie ooit gaat maken. Maar die futuristische game zal niet deze versie van The Crew zijn. Ubisoft heeft nog een beetje slijpwerk en The Crew moet ons nog iets meer redenen geven om te willen blijven spelen.

Maar de grootste tot nu toe is het zeker. Dus ook al hou je enkel van pure racegames zonder dat verplichte verhaal, dan moet je toch ernstig overwegen om The Crew een kans te geven.

(0 – 2: verschrikkelijk; 3 – 4: slecht;  5 – 6. oké; 7 – 8: uitstekend; 9-10: absolute top)

Gesponsorde artikelen