7 dingen die je als beginnend leerkracht faket voor de klas

De eerste week van het nieuwe schooljaar zit er alweer op en naast alle huilende, humeurige depressieve wezens die zich terug naar de klas hebben moeten slepen, hebben ook de leerlingen er hun eerste vier schooldagen weeral op zitten.

Sorry voor het flauwe openingsmopje. Mocht u bevriend zijn met een leerkracht op Facebook ligt de kans dat u bovenstaande cartoon onlangs in uw newsfeed hebt zien passeren rond de 100%.

Maar een goed leerkracht is bovenal een goed acteur. Je voert een versie van jezelf op voor een publiek van kritische leerlingen die elke barst in uw harnas zullen gebruiken om u op te jagen tot het einde van het schooljaar. Om dit te illustreren heb ik 7 dingen opgelijst die je (zeker als beginnend) leerkracht faket voor de klas.

1. Interesse voor de stof

Ik geef Nederlands en geschiedenis, ik heb deze vakken gekozen puur uit interesse. Maar als ik voor het vierde achtereenvolgende uur de economische gevolgen van de Romeinse heirbanen of de meta-betekenis van blauwe gordijnen voor een ongeïnteresseerd publiek moet brengen, durft ook mijn brein wel eens op cruisecontrol over te schakelen.

2. Zelfvertrouwen

Een leerkracht heeft gezag nodig, voor sommigen komt dit vanzelf, anderen moeten er heel hard op oefenen en voor sommigen komt het nooit. Zoals reeds gezegd in de inleiding zijn de hyena’s in de klas op zoek naar elke mogelijke manier om te machtsbalans in een klas in hun richting over te doen hellen. Je moet er dus voor zorgen dat dit hen nooit lukt. Een stevige portie (al dan niet gefaket) zelfvertrouwen kan wonderen doen.

3. Enthousiasme voor de werkjes van alle leerlingen

Wauw, jij kleine Picasso! Prachtig! Dit hoort thuis in het Louvre!

Dit komt vooral naar boven tijdens presentaties en toneeltjes en dergelijke meer. Je moet je al door een hele hoop bagger sleuren om af en toe eens een diamantje tegen te komen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb leerlingen al fantastische dingen weten doen, maar zoals mijn grootvader altijd zei: “Niet elke gans legt gouden eieren.”

4. Een plausibel A.N.

Yow homies, vandoag is’t woordleer en shit, yow

5. Een onfeilbare alwetendheid

de raaskalderij

Onwetendheid als leerkracht is natuurlijk not done. Je hebt de klassieke tactiek die veel leerkrachten gebruiken als ze iets niet weten: “Zoek dat maar op tegen morgen.” Persoonlijk vind ik dat maar saai. Ik verzin liever aannemelijke feitjes dan dat ik het antwoord schuldig moet blijven. Wist u bijvoorbeeld dat de pet werd uitgevonden door de Amerikaanse zonnehoedverkoper Joe Branston na een zeis-ongeval?

6. Een goede band met al je collega’s

Zoals op elke werkvloer zijn er collega’s waar je goed met overeen komt en collega’s waar dat minder vlot mee lukt. Het is echter belangrijk dat je één front blijft vormen naar de buitenwereld toe. Het is niet omdat mevrouw Van Leemput de laatste koffie heeft gepakt zonder een nieuwe pot te zetten dat ik mijn leerlingen ga vertellen over haar drankprobleem (dat doet haar dranklucht wel voor mij).

7. De leerkrachtenkamer is een oase van rust en stilte

Je hebt dan eens een welgekomen springuur maar je hoofd staat niet naar socializen met de collega’s (de koffie is toch op, bedankt mevrouw Van Leemput!). Laat staan dat je aan je steeds groter wordende berg verbeterwerk gaat beginnen. Dan is er maar een bevredigende oplossing. De witbetegelde oase van rust en stilte waar je terug even helemaal jezelf kan zijn.
Meer
Lees meer...