Achteraan aanschuiven alsjeblieft: Disney recycleert eigen erfenis

Achteraan aanschuiven alsjeblieft: Disney recycleert eigen erfenis

Beauty And The Beast. Jungle Book. Dumbo. Mulan. Winnie The Pooh. Pinnochio. Het is een overzicht van de live-action-films die Disney na Alice In Wonderland, Maleficent en Cinderella nog op de agenda heeft staan. Is het een gebrek aan inspiratie bij Disney of een manier om een nieuwe generatie de magie van weleer te doen ontdekken?  Wat er ook van zij, Disney begint helemaal opnieuw en er is nog materiaal te over. Wat met Aladdin? Pocahontas? The Little Mermaid? Of misschien zelfs The Lion King? 

Alice In Wonderland, waarmee het allemaal begon

Er ging nog een klein relletje vooraf aan de release van Alice In Wonderland, want Disney had aangekondigd dat ze de film al na twaalf weken op dvd wilden brengen in plaats van de gebruikelijke zestien weken na bioscooprelease. De internationale cinemafederaties steigerden en dreigden met een boycot, maar uiteindelijk bleef het stormpje beperkt tot Groot-Brittannië, Nederland en België. waar de bioscoopuitbaters dan een weekje voor de release van de film toch maar netjes afzagen van de aangekondigde boycot.

Een onuitwisbare indruk maakte deze remake van Tim Burton van de animatiefilm uit 1951 gebaseerd op de verhalen van Lewis Carroll niet echt, maar dat zal Disney worst wezen. Want ondanks het naar huidige normen nog steeds hoge productiebudget van 200 miljoen dollar verdiende de film deze som vierdubbel terug. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat er een vervolg verwacht wordt tegen de zomer van 2016. Deze keer wel met Tim Burton in een rol als producent, want die houdt zich rond die tijd bezig met een vliegende olifant van Disney.

Angelina Jolie in het duister gehuld in Maleficent

Zijn we Snow White And The Huntsman niet vergeten? Neen, want de film met Kristen Stewart die Sneeuwwitje als uitgangspunt nam voor een reïncarnatie was niet van Disney. Maleficent wel en die kwam vorig jaar in de zalen. De live-action vertelt het sprookje van Doornroosje van de Franse Charles Perrault dat Disney al in 1959 naar een mooie animatiefilm vertaalde, maar dan deze keer vanuit het standpunt van de boze heks Maleficent, heerlijk vertolkt door Angelina Jolie. Hoewel de film zeker zijn tekortkomingen had, deed hij het erg goed aan de kassa’s en bracht Maleficent zo ongeveer het vierdubbele op van wat hij gekost had. Een leuk weetje: Vivienne Jolie-Pitt, één van de zes kinderen die Jolie met Brad Pitt heeft, speelde de jonge prinses Aurora, volgens Jolie omdat ze het enige kind was dat geen schrik van haar had in haar gedaante van Maleficent.

Cinderella is braaf, stijlvol en oogverblindend mooi

Een remake die dicht bij zijn tekenfilmversie blijft. Het verhaal over het meisje dat door haar stiefmoeder en twee stiefzussen behandeld wordt als meid, maar uiteindelijk met de prins gaat lopen, kent lichte accentverschillen met de versie uit 1950, maar nog veel meer gelijkenissen.

De kostuums zijn oogstrelend mooi, maar het is vooral de casting die de film maakt tot het succes dat hij is. Cate Blanchett was de eerste die haar handtekening onder een contract zette en zet een altijd dreigende, maar eveneens sexy versie van de boze stiefmoeder neer. Disney overwoog Emma Watson voor de rol van Assepoester, maar gesprekken kwamen er nooit en Disney koos er uiteindelijk voor om Watson te casten als Belle voor de remake van The Beauty And The Beast, die gepland staat voor 2017.

Uiteindelijk viel de keuze voor de rol van Cinderella op Lily James, vooral bekend van Downton Abbey. Later die week tekende Richard ‘Robb Stark’ Madden als droomprins, maar de grote meesterzet was toch wel de casting van de zotte doos Helena Bonham Carter als goede fee. Haar rol in de film is van beperkte duur, maar zal je nog lang bijblijven, net als de knappe sequentie op het bal.

Cinderella loopt nog volop in de zalen, maar heeft nu al zo’n 300 miljoen dollar winst gemaakt.

Emma Watson is de Schone naast haar Beest

Het was ergens eind januari toen Emma Watson in primeur op haar eigen Facebookpagina wist te melden dat ze Belle zou spelen in een remake van Beauty And The Beast en dat het dus hoog tijd werd om zanglessen te gaan nemen. Anders dan in Alice In Wonderland, Maleficent en Cinderella zal er in de nieuwe versie van Beauty And The Beast dus effectief gezongen worden. De Schone kon alvast niet schoner zijn.

Ryan Gosling heeft de rol van het Beest aangeboden gekregen, maar heeft geweigerd. Het Beest zal nu vertolkt worden door Dan Stevens, een acteur die bij ons het meest bekend is van zijn rol in Downton Abbey.

En nu: een Oosterse krijgsvrouw, een houten pop en heel veel beesten

Ondertussen blijft het aankondigingen regenen van live-action-bewerkingen van Disneyklassiekers. En daarbij schuwt Disney de risico’s niet. Zo is het opmerkelijk dat The Jungle Book (2016) geheel gedragen zal worden door een jonge en onervaren kindacteur, de tienjarige Neel Sethi die hiernaast staat te glunderen. De dierlijke personages worden met de computer gecreëerd, maar Disney heeft wel een stemmencast verzameld om u tegen te zeggen: Idris Elba speelt de tijger Shere Khan, de prettig gestoorde Bill Murray is perfect gecast als de prettig gestoorde beer Baloo en Ben Kingsley leent zijn stem aan de verantwoordelijke panter Bagheera, Christopher Walken speelt de aap Louis en niemand minder dan Scarlett Johansson zal haar stem ten dienste stellen aan de sluwe slang Kaa.

Ook een mix van computeranimaties en live-action in de nieuwe versie van Dumbo voor dewelke Disney Tim Burton als regisseur aantrok. De makers hebben al aangegeven dat de wereld die in deze film behandeld zal worden breder zal zijn dan die in de tekenfilmversie waarin een klein circusolifantje met hele grote oren leert vliegen. Eenzelfde verhaal kunnen we vertellen voor de remake van Winnie The Pooh waarin we een volwassen Christopher Robin zullen zien die terugkeert naar het Hundred Acre Wood.

De meest opmerkelijke remake in het rijtje is allicht die van Mulan, een film die nog maar van 1998 dateert en met zijn verhaal over een jong meisje dat de eer van haar familie probeert te redden door haar zieke vader te vervangen op het slagveld, sowieso al een buitenbeentje was in het oeuvre van Disney. Deze film was losjes gebaseerd op een Chinese legende rond Hua Mulan.

Tot slot, aan het voorlopige einde van het rijtje, staat Pinocchio, de houten pop wiens neus groeit als hij liegt. De animatieversie van Pinocchio dateert al uit 1940 en was de tweede lange animatiefilm van Disney. Het verhaal van de houten jongen is gebaseerd op een boek van de Italiaanse journalist en schrijver Carlo Collodi uit 1883. Ook rond deze tijd werkt Guillermo del Toro, de regisseur van het fabuleuze sprookje voor volwassenen Pan’s Labyrinth, aan een duistere versie van hetzelfde verhaal.

De weddenschappen op welke bewerking Disney als volgende zal aankondigen, mogen nu beginnen.

Gesponsorde artikelen