AI op school: “Op het einde van de rit weet je niet wie er de echte kennis bezit”

Business AM sprak met filosofe Marlies De Munck over de gevolgen van generatieve AI als ChatGPT op de schoolbanken.


Beluister het volledige interview hier.


De essentie: Afhankelijk van de context, kan het gebruik van de software zowel positief als negatief zijn, zegt De Munck.

  • “Iemand die een tekstje nodig heeft voor op de website van zijn of haar bedrijf, daarmee ga je niet veel problemen ondervinden. Dan werkt het eigenlijk als een soort intelligente tekstverwerker.”
  • Moeilijker wordt het echter in de context van scholieren. “Ik geef les aan de universiteit in Antwerpen.” Volgens De Munck is het gebruik van AI problematisch “wanneer studenten dat gaan gebruiken om papers te schrijven, die wij beoordelen en waar zij punten op krijgen en uiteindelijk dus ook mee leiden tot het behalen van een diploma”.
  • “Als je niet weet of die student zelf die kennis heeft kunnen produceren en die argumentaties heeft kunnen tot stand brengen, dan weet je natuurlijk niet meer wie je aan het beoordelen bent. En op het einde van de rit weet je dus niet wie er de echte kennis bezit.”

(kg)

Meer
Lees meer...